Autoverhuurconcern Sixt liep in Duitsland voorop toen het als een van de eerste bedrijven koos voor de cloud en overstapte van een on-premise infrastructuur naar Google Apps for Business. Toen Microsoft zijn klassieke Office-producten in de cloud onderbracht en deze goed te combineren waren met unified communications, stapte Sixt over naar de Microsoft-cloud.
Autoverhuurder Sixt was een van de eerste bedrijven in Duitsland, dat doelbewust koos voor cloud computing. Doel was om alle tweeduizend vestigingen in het land niet alleen met het hoofdkantoor, maar ook onderling te laten communiceren. Sixt koos aanvankelijk voor Google Apps for Business. Daarmee toonde het bedrijf de nodige durf. Er waren nog niet veel bedrijven die hun data in de cloud wilden plaatsen.
Toen Microsoft besloot om zijn bekende Office-toepassingen (Word, Excel, Powerpoint, Publisher, Access, Outlook en Onenote) in de cloud onder te brengen binnen Office 365, en deze te combineren met unified communications-mogelijkheden, koos Sixt ervoor terug te keren naar de bekende Office-programma’s. Maar dan vanuit de cloud. De belangrijkste reden was dat veel gebruikers moeite hadden met het dagelijkse gebruik van de Google-apps.
Geautomatiseerde aanpak
De circa zesduizend gebruikers werden in tweeënhalve maand overgezet. Daarbij wilde het bedrijf de eindgebruikers zo weinig mogelijk belasten. Dat vereiste onder meer een geautomatiseerde aanpak van het migreren van de gebruikersdata. Het bedrijf koos voor een centrale aanpak van het migratietraject, waardoor de daadwerkelijke omzetting in vijf dagen kon plaatsvinden.
Bij de migratie was het goed inrichten van de toegang tot de cloud-diensten via Active Directory een belangrijke prioriteit. Daarnaast vroeg het netwerk de nodige aandacht. Zo moest Sixt vaststellen of alle vestigingen over voldoende bandbreedte beschikten om de cloud-dienst goed te kunnen gebruiken. Dat bleek bij geen enkele vestiging tot problemen te leiden. Door de inzet van Office 365 werken nagenoeg alle medewerkers uitsluitend met een browser en zijn er geen fat clients meer nodig. Met het oog op onderlinge samenwerking zijn alle pc’s en laptops uitgerust met webcams.
Veiligheid
Hoofd corporate development van Sixt, Alexander Sixt, heeft zich nooit zorgen gemaakt over de veiligheid van de data van het bedrijf: ‘Als ik zie welke beveiligingssystemen in de datacenters van Google en Microsoft gebruikt worden, dan hebben die mijn volste vertrouwen.’ Grote datacenters hebben nu eenmaal meer mogelijkheden om mensen en middelen in te zetten op het gebied van beveiliging.
Floris van Heijst, general manager SMS&P bij Microsoft Duitsland: ‘Het is voor een bedrijf onmogelijk om op veel verschillende plekken de kwaliteit van een gespecialiseerd datacenter te realiseren. We praten dan over beschikbaarheid, maar ook over bescherming tegen aanvallen.’ De Office 365-omgeving van Sixt draait in het Microsoft-datacenter in Ierland met een back-updatacenter in Amsterdam. Sixt koos er overigens voor om alle klantgegevens niet te hosten. Het bedrijf slaat die op in een eigen datacenter.