Ruim een derde van de Nederlandse ict-beslissers meent dat de afdeling productie/operations de komende tijd vraagt om de meeste aandacht van de ict-afdeling. Het gaat dan vooral om het doorvoeren van digitalisering, het automatiseren van processen en het veranderen van de bewustwording van medewerkers. Dit laatste moet leiden tot meer animo om te verbeteren en het creëren van draagvlak om vernieuwing te realiseren. Dit blijkt uit onderzoek van Totta Research onder 131 ict-beslissers, in opdracht van Canon en Computable, om inzicht te krijgen in de manier waarop ict-afdelingen samenwerken met de business.
De techniek verandert steeds sneller. Mobiel, big data, social media en cloud (de Nexus of Forces van Gartner) leiden ertoe dat organisaties hun businessmodellen moeten veranderen. Daarbij wordt het voor de verschillende afdelingen binnen organisaties steeds makkelijker om nieuwe applicaties te gebruiken, bijvoorbeeld omdat die via de cloud worden aangeboden. De rol van ict zal en moet daarom veranderen. Computable en Canon waren heel benieuwd hoe de ict-manager in Nederland tegen deze materie aankeek en wat de status is.
Operations vraagt meeste aandacht
36 procent van de ict-beslissers noemt de afdeling productie/operations waarop ict zich de komende tijd gaat richten. Hierbij wordt deze afdeling beduidend meer genoemd dan de nummers twee tot en met vijf: logistiek (18 procent), sales (17 procent), financiën (16 procent) en marketing (15 procent). De ict-beslissers focussen zich duidelijk op de primaire processen binnen hun organisatie. Ook hun eigen kerntaak binnen de organisatie, het leveren van een solide ict-omgeving, pakken ze serieus op. Over de stabiliteit van bestaande businessapplicaties en de beveiliging van bedrijfsprocessen/informatie zijn de ict-beslissers het meeste tevreden (beide 60 procent).
Over het algemeen worden processen automatiseren, nieuwe technieken/software gebruiken en het creëren van draagvlak voor verbetering als belangrijkste ict-uitdagingen genoemd. Ict-beslissers zijn matig tevreden over de mate waarin hun ict-systemen voldoen aan de interne wensen en eisen van de business. Gemiddeld geven zij hiervoor een 6,9. Een kwart geeft zijn systemen een onvoldoende, 65 procent geeft het een zeven of een acht en 7 procent roemt zijn systemen met een negen of een tien. Opvallend is dat 3 procent van de ict-beslissers geen oordeel kan vellen over de kwaliteit van hun ict-systemen.
Tussenlaag
‘Het is niet gek dat ict-beslissers maar matig tevreden zijn over hun ict-infrastructuur’, meent Bas Beelen, customer marketeer bij Canon Nederland. ‘Bij veel bedrijven, zeker de grotere organisaties, heb je te maken met omvangrijke legacy-systemen die niet heel eenvoudig aan te passen zijn. Daarbij komen vaak tal van losse applicaties die samen een soort ‘spaghetti’ vormen. Het kan zo maar gebeuren dat belangrijke informatie ‘verdwijnt’ tussen deze systemen. Door een tussenlaag te creëren, kun je informatie uit verschillende systemen beter linken en verwerken. Op die manier kan ict een belangrijkere rol spelen bij het realiseren van bedrijfsdoelstellingen.’
De meeste ict-beslissers vinden dat de rol van de ict-afdeling steeds meer verschuift van een ondersteunende afdeling naar een business development-afdeling (63 procent). 15 procent vindt juist van niet. Hierbij aansluitend vindt vrijwel iedereen dat ict-investeringen een bijdrage moeten leveren aan de kansen/concurrentiepositie van de organisatie en niet alleen aan de verlaging van bedrijfskosten (92 procent). Slechts 5 procent vindt dit grote onzin.
De business bepaalt
Samenwerking met andere afdelingen wordt daarbij belangrijk. Ruim twee derde van de ict-beslissers (67 procent) is van mening dat de ict-afdeling een eigen rol heeft in de samenwerking met andere afdelingen. De business bepaalt wat ze willen hebben en de ict-afdeling bepaalt zelf hoe dit het beste gerealiseerd kan worden. 21 procent meent dat ict uitvoerend is en dat de business bepaalt wat er moet gebeuren. 8 procent vindt dat ict leidend is en dus de kaders bepaalt waarbinnen gewerkt wordt. Slechts 4 procent van de ondervraagden ziet een andere rol voor de ict-afdeling weggelegd.
Een andere rol van de ict-afdeling is volgens ict-beslissers dat ze proactief informatie over nieuwe technologieën en ontwikkelingen moet aandragen om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Uit het onderzoek blijkt dat dit ook gebeurt, aangezien met name de ict-afdeling (58 procent) en, in mindere mate, het management (30 procent) op dit moment het gebruik van nieuwe technologie initieert. Het meeste draagvlak voor deze ict-innovaties is er bij werknemers van verschillende afdelingen (43 procent) en het algemeen management (27 procent).
Snellere implementatie
59 procent vindt in ieder geval dat de ict-afdeling in sterke mate informatie/ideeën over nieuwe technologieën en ontwikkelingen moet aandragen om bedrijfsprocessen te optimaliseren en 31 procent vindt dat dit zelfs in zeer sterke mate moet gebeuren. 8 procent van de ict-beslissers wil dit beperken en 2 procent ziet deze rol zelfs als zeer beperkt.
Omdat een meerderheid vindt dat de ict-afdeling in de ‘lead’ moeten zijn wat betreft het aandragen van nieuwe technologieën, is het niet verwonderlijk dat ict-beslissers het minst tevreden zijn over de snelheid waarmee nieuwe technologieën en applicaties worden geïmplementeerd. Bijna driekwart (72 procent) vindt dat deze snelheid enige/sterke verbetering nodig heeft. Er ontstaat een duidelijke tweedeling in organisaties die dat wel of niet goed oppakken. Als we kijken naar social media en mobile is bijna tweederde ontevreden over de manier hoe hun organisatie daarop inspeelt. Andere zaken waarover men ontevreden is, zijn het inspelen op byod-mogelijkheden (54 procent) en mobiliteit en toegankelijkheid van informatie (45 procent).
Shadow it
Het is niet onlogisch dat de ict-beslisser sneller toegang wil tot nieuwe technologie. Juist doordat er steeds meer mogelijk is, komt een nieuw fenomeen om de hoek: shadow it. Dit is het fenomeen dat applicaties door afdelingen/medewerkers worden aangeschaft of gebruikt zonder goedkeuring van de ict-afdeling. De meeste ict-beslissers proberen shadow it zoveel mogelijk in te perken (54 procent). De mate waarin ict-beslissers shadow it herkennen in hun organisatie is verdeeld. Bijna een kwart herkent dit niet, ruim een derde herkent dit weinig en bijna een derde herkent dit regelmatig. 19 procent doet niks aan/met shadow it omdat het simpelweg niet gebeurt (14 procent) of ze er geen raad mee weten (5 procent). 11 procent schuwt het niet en stimuleert zelfs het zakelijk gebruik van eigen apps.
De Nederlandse ict-manager vindt dat hij proactief nieuwe technologische mogelijkheden onder de aandacht van de business moet brengen. Hij wil ook graag de handschoen oppakken om niet alleen een bijdrage te leveren aan kostenverlaging in de organisatie, maar ook aan het versterken van de concurrentiepositie.
Contact met business
Om die rol te krijgen, is het essentieel dat de ict-manager veelvuldig contact heeft met zijn collega’s in de business. Door samen over de afdelingsmuren heen te kijken, kan de ict-manager een belangrijke bijdrage leveren aan het optimaliseren van bedrijfsprocessen. De helft van de ondervraagde beslissers geeft aan regelmatig overleg met de verschillende business units binnen de organisatie te hebben. Maar dat betekent ook dat de helft het niet heeft.
Daarbij is hij niet tevreden over de snelheid waarmee nieuwe technologieën en applicaties worden geïmplementeerd. Wil de ict-manager geloofwaardig overkomen bij zijn collega’s, dan moet hij wel kunnen aantonen dat hij voldoende snel de bedrijfssystemen kan aanpassen aan de wensen van de nieuwe tijd. Dit staat op gespannen voet met de vaak beperkte budgetten om te investeren in geheel nieuwe toepassingen. Een van de adviezen aan de ict-manager is dan ook om ook het optimaliseren van secundaire processen niet te vergeten. Door hier besparingen te realiseren, komt budget vrij om te investeren in nieuwe technologie.
Veel bedrijven zijn al een tijd gestopt met ontwikkelen en aanpassen van hun strategie sinds crisis begonnen is. Dit betekent dat de conditie en positie in hun bedrijfstak achteruit is gegaan. Nu zijn we circa 8 jaar verder en er is een groot verschil en afstand tussen hun oude strategie en de benodigde strategie voor de komende tijd.
Dat heb ik geprobeerd in de afgelopen december uit te leggen:
Koerst je onderneming af op een ramp?
https://www.computable.nl/artikel/opinie/management/5209658/2379250/koerst-je-onderneming-af-op-een-ramp.html
Dit onderzoek en dit artikel zijn gericht op de verkeerde laag in de organisatie : Wat de business vindt!
– Begin bij het herschrijven van je strategie en hervinden van je onderneming;
– Onderzoek de mogelijkheden en middelen;
– Gebruik de middelen en mogelijkheden als katalysator om je strategie om te zetten in de gewenste operation, werkprocessen en nieuwe inrichting van je organisatie.
ICT managers hoeven niet met business contact op te zoeken! Dat brengt niks op zolang organisatie denkt dat ict maar een grote kostenpost is.
Ze kunnen niet de uitdaging van hun organisatie oplossen zolang er nog geen (nieuwe) visie en strategie opgesteld zijn.
Wees er snel bij voordat je onderneming onder ouderdom en extra overhead gaat lijden! Kijk naar V&D!
De vraag is vooral wat voor indhoud je aan de rol van ICT manager toe bedeelt / wil bedelen.
Business is “sexier” dan techniek, maar dat wil niet zeggen dat laatstgenoemde niet gemanaged hoeft te worden.
Typisch in het verhaal is dat de ICT managers van heel veel dingen vinden dat de ICT afdeling daarvoor moet zorgen. Als je als ICT manager geen grip hebt op wat er in de ICT afdeling gebeurt, wat manage je dan?
matig tevreden = 6,9
en nog meer bla over getallen. Mensen die iets wel of niet vinden. Waarschijnlijk zijn ze voor beter, sneller, goedkoper, efficienter, gebruikersvriendelijker.
gaaaaap.
Nog niet zolang geleden bepaalde ICT wat “goed” was voor de organisatie, zonder dat zij werkelijk begreep wat die organisatie nodig had. Andersom liet de organisatie zich met (nieuwe) techniek opzadelen, niet omdat zij daar om gevraagd had, maar omdat de ICT zei dat ze het nodig had.
We weten allemaal dat dat concept niet werkte. Sterker, we zitten vandaag de dag nog met de gebakken peren uit die tijd en worden nog steeds geconfronteerd met volgens het hierboven beschreven principe groot geworden ICT dienstverleners die nog keer op keer hun projecten verknallen omdat ze denken te weten, maar eigenlijk helemaal niet weten, wat de organisatie wil.
Op zich is het niet gek dat ICT graag nieuwe techniek onder de aandacht brengt van de business in wiens dienst zij werkt. Het is alleen wel zo verstandig eerst vast te stellen of die business haar vraag goed heeft geformuleerd en vastgesteld. In mijn beleving moet ICT daar op gefocust zijn. Als dat zo is, kan ICT de juiste (indien zinvol: nieuwste) techniek aanwenden om aan de vraag te voldoen en zo, in dienst van de business, die business helpen te ontwikkelen. Niet eerder.
V&D is opgekocht door een hedgefund dat er al het vet van heeft afgesneden en het varken nu aan het doodmartelen is om te zien of er nog financiële steun komt van buiten wat ze ook nog in kunnen pikken.
Dat ze door de crisis zijn getroffen en dat er teveel overhead was staat buiten kijf.
Dat er in goede tijden de gouden IT bergen niet hoog genoeg konden zijn houdt nu in dat in slechte tijden de vakmensen van de prutsers worden onderscheidden.
Johan,
Door crisis getroffen zijn en te veel overhead hebben zijn de resultaten van verkeerde bedrijfsvoering en gebrek aan aangepaste strategie/visie!
V&D zit al een tijdje in de problemen en ze hebben al zichzelf geprobeerd uit te vinden. Maar dat stuk hebben niet goed neergezet! Kijk maar naar Hema, Wehkamp, Bol.com, PostNL. Allemaal bedrijven die de weg naar digitalisering hebben ingeslagen MAAR….de ene op tijd en met succes en de andere te laat en met verkeerde aanpak! En nu komt Blokker in die rij! Ze zijn sinds kort begonnen met investering in hun digitale business en veranderen van bedrijfsstrategie. We zullen zien hoe ze dat gaan aanpakken!