De enige constante in de technologische sector is de verandering. Om de paar maanden is er een nieuwe trend die de industrie op zijn grondvesten doet schudden. Op dit moment heeft iedereen het over wearables. Nagenoeg elk bedrijf ontwikkelt zijn eigen toestel of een nieuwe app hiervoor. Interessant genoeg zijn er ook trendwatchers die wearables als volgende mislukking beschouwen. Wat in de jaren zestig werd gebruikt om aan de roulette tafel vals te spelen, is inmiddels door veel sectoren overgenomen – zorg en fitness, retail en banken en verzekeringen. Een opmerkelijke ontwikkeling!
In grote delen van de technologiebranche heerst een enorm optimisme dat wearables ‘the next big thing’ zijn. Naar verwachtingen is de wereldwijde omzet in 2014 om en nabij de zes miljard dollar. In 2018 moet dit al ruim twintig miljard dollar zijn. Per toestel betekent dit een groei van negentien miljoen in 2014 naar 485 miljoen in 2018. Deze cijfers geven alle reden om optimistisch te zijn, maar de vraag is toch: hoeveel van deze groei is reëel en hoeveel is hype en welke sectoren kunnen profiteren van wearables? Door naar een aantal sectoren te kijken kunnen wij misschien deze vraag beantwoorden.
Gezondheid en fitness
Gezondheid en fitness zijn de belangrijkste sectoren voor wearables in de komende jaren. Onderzoek van ABI toont aan dat de verkoop van medische apparatuur in 2016 de grens van honderd miljoen toestellen overschrijdt . Voor de fitnessindustrie zal dit meer dan tachtig miljoen worden. Naar verwachting neemt deze groei niet snel af. Wel wordt er een strijd verwacht tussen de verschillende soorten wearables en welke uiteindelijk het meest gebruikelijk worden. Slimme koptelefoons kregen tot nu toe weinig aandacht in vergelijking met smartbands en glasses. Desalniettemin zou dit in toekomst kunnen veranderen. Immers, koptelefoons hebben een aantal substantiële voordelen voor met name medische apparatuur, zoals bijvoorbeeld het makkelijker en nauwkeuriger kunnen meten van bloedwaardes. Daarnaast bieden slimme koptelefoons de mogelijkheid tot het besturen met de stem, wat vooral voor chirurgen een belangrijk criterium is.
In de fitness industrie zullen slimme horloges en smart bands nog meer aan terrein gaan winnen. Verschillende merken zullen zich in de strijd gaan mengen en met nieuwe variaties proberen meer marktaandeel te veroveren. Met de introductie van de Applewatch krijgt de markt een nieuw impuls. Volgens sommige analisten betekent de lancering van de slimme horloges het einde voor de fitness tracker en smartbands. In hoeverre dit klopt valt nog te bezien.
Retail
Een van de sectoren met een enorm groeipotentieel voor wearables is de retail. Wearables kunnen zowel op de retailers als ook consumenten van grote invloed zijn. Retailers kunnen informatie en producten voor de consument beschikbaar maken via wearables zoals Google Glass. Deze informatie kan worden gecombineerd met mobiele betaling om zodoende het betaalgemak voor consumenten te verhogen. Op deze manier kunnen klanten beter en makkelijker winkelen. Andere aspecten waar de toegevoegde waarde van wearables op dit moment nog wordt onderzocht zijn klant en locatie specifieke aanbiedingen, planning van voorraden en product placements.
Veel bedrijven investeren al in de sector. Zo heeft Kenneth Cole een Google Glass-app voor reclame ontwikkeld, Paypal heeft een betaalapp voor de Samsung Gear gemaakt en Barneys werkt samen met Intel aan smartbands voor gebruik in hun winkels. Grote winkelketens, zoals Media Markt, hebben al eerste stappen gezet en experimenteren met de nieuwe mogelijkheden. Echter, het zal nog enige tijd duren tot de nieuwe kansen maximaal worden benut.
Vooral kwesties met betrekking tot privacy van consumenten vormen op dit moment nog een belangrijke drempel voor de invoering van de nieuwe technieken. De snelheid van de implementatie zal mede afhankelijk zijn van de beantwoording van deze vragen.
Banken en verzekeraars
Evenals in de retail sector kunnen banken en verzekeraars profiteren van de inzet van wearables. Echter, banken en verzekeraars staan voor een veel grotere uitdaging dan de retail sector. Apps voor banken en verzekeringen kunnen talrijke functies vervullen: van het controleren van de saldo tot een betaling in een winkel, van de laatste beurskoersen tot informatie over leningen. Daarnaast beschikken zij over meer data over consumenten dan veel andere sectoren. Door de strenge wet- en regelgeving zijn banken traag wat betreft het toepassen van nieuwe technologische mogelijkheden.
Dit is niet anders als het gaat om wearables. Slechts een klein aantal banken, zoals sommige Spaanse banken, hebben eerste proeven gedaan met toepassingen voor de inmiddels gestopte Google Glass. Het overgrote deel van de banken moet nog beginnen met wearables. Dit geldt in nog grotere mate voor verzekeringen. Evenals banken zijn zij nog op zoek naar de juiste toepassingsmogelijkheden en hoe zij een meerwaarde kunnen bieden aan hun klanten. Dit terwijl zij rekening moeten houden met de strenge regulering en de privacy van hun klanten. Daarnaast moeten zij nieuwe diensten, zoals iBeacons, weten te integreren in hun services.
Succesfactoren
Tot nu toe zijn wearables vooral in de gezondheidsbranche een succesverhaal. Van dit succes kunnen andere sectoren, die op dit moment nog achterlopen, leren en lessen trekken om wearables ook in hun sector tot een succes uit te laten groeien. De gezondheidsbranche laat vooral drie dingen heel duidelijk zien. Ten eerste is er, zoals bij elke hype gebruikelijk, vooral aan het begin groot enthousiasme bij de kopers. Dit vlakt echter af na drie tot vier maanden en dan neemt het gebruik van wearables weer af. Ten tweede is in het begin de ‘coolness’-factor van een wearable belangrijk. Maar op lange termijn is toch echt de functionaliteit van een product belangrijk. Als wearables het leven van de gebruiker significant makkelijker kunnen maken, worden zij ook meer gedragen. Ten slotte is er een overvloed aan concurrerende producten en moet het interesse van de consument voortdurend getrokken worden. Kortom, wearables moeten een duidelijk doel dienen die het leven op lange termijn makkelijker maakt en zich onderscheidt van concurrerende producten.
Daarnaast zijn er nog twee belangrijke aspecten die van invloed zijn op het succes van wearables: privacy en kosten. Privacy en de beveiliging van data is een van de meest belangrijke issues op dit moment. Technologische ontwikkelingen worden kritischer beoordeelt dan ooit en dus moeten wearables laten zien dat zij voldoen aan onze opvatting over privacy. Daarnaast geldt voor alle sectoren dat de prijsstelling een belangrijke factor is voor het succes van wearables. Vergeleken met smartphones, phablets en tablets zijn wearables op dit moment nog redelijk duur. Aangezien de techniek nog redelijk nieuw is, is dit begrijpelijk. Ook andere innovaties, zoals smartphones en laptop’s, kenden een vergelijkbaar begin, maar werden later veel goedkoper en dus aantrekkelijker voor de consument.
Als producenten en ontwikkelaars van wearables deze aspecten succesvol weten te adresseren kunnen wearables niet alleen voor de gezondheids- en fitnessbranche, maar ook voor retailer en banken en verzekeraars een interessante aanvulling zijn op hun bestaande diensten.
Umesh Neelakantan, senior director Hitech, en Shivaprasad Chennoju, senior consultant Hitech, bij Mindtree
Het stukje over wearables in de verzekeringsbranche is niet echt doordacht. Immers de verzekeringsbranche zou niets liever willen weten dan het exacte tijdstip van overlijden van de verzekeringnemer. Een waerable kan de betrouwbaarheid van een voorspelling van dit tijdstip alleen maar verhogen. Ook zou een uit combinatie meetgegevens een erfelijke afwijking kunnen worden vastgesteld. De verzekeraar zou dan over informatie kunnen beschikken waar de klant zelf niet over beschikt en hiervan gebruik kunnen maken. Dit zou kunnen door bijvoorbeeld polisvoorwaarden aan te passen in hun voordeel of eventuele nieuwe polisaanvragen van deze klant te weigeren.
Ik vraag mij af hoelang dit soort businessmodellen winstgevend zullen zijn. Iemand die gek genoeg is om een gratis wearable aan te nemen van een bedrijf, maakt van zichzelf een de-facto data-source.
De data die geproduceerd wordt, wordt vervolgens zonder enige vergoeding en privacy overwegingen (wetten zijn nog steeds aan geografie gebonden) verder verhandeld in allerlei obscure ketens en uiteindelijk ondervindt de persoon in kwestie er alleen maar negatieve effecten van in de vorm van advertentie-spam en datalekken.
Kan de schrijver van dit artikel een concreet voorbeeld geven van een dienst die positief uitpakt voor de drager van een wearable en waar privacy absoluut gegarandeerd is?