Zoekmachinegigant Google smelt zijn twee divisies Noord-/West-Europa en Zuid-/Oost-Europa samen tot één organisatie. Op deze manier wil het bedrijf de krachten bundelen en zich beter kunnen verweren tegen de groeiende kritiek en vraagstukken rond regelgeving en privacy waarmee Amerikaanse bedrijven en Google in het bijzonder in Europa te maken hebben. Daarnaast verwacht het concern zich zo beter te kunnen wapenen op de Europese markt tegen concurrenten als Facebook en Twitter. Dit meldt The Financial Times.
Volgens de Britse zakenkrant voelt Google als uithangbord van Silicon Valley vaak grote druk om te reageren op de kritiek vanuit Europese landen op de Amerikaanse overheid en Amerikaanse bedrijven. Denk aan zaken als cybercrime en e-spionage, de zeer gunstige fiscale regelingen in een aantal landen in Europa en de Amerikaanse Patriot Act die Amerikaanse bedrijven kan verplichten ook Europese data te overhandigen.
Google werd bijvoorbeeld overvallen door de discussies in een aantal landen over het ‘recht om te vergeten’ op internet, waarop het bedrijf ineens zijn beleid moest aanpassen. Door meer als één organisatie op te treden in Europa wil Google sneller kunnen reageren op dit soort vraagstukken, aldus de zakenkrant.
Scepsis
Ook de commerciële dominantie op de ict-markt is velen in Europa een doorn in het oog. Volgens The Financial Times maakt Google zich grote zorgen over de heropening van een antitrust-zaak tegen de zoekmachinegigant door de Europese Commissie. Zo’n zaak kan jaren duren en eventueel tot een opsplitsing leiden.
Door nu één Europese organisatie in te richten hoopt Google eventuele scepsis in Europa sneller te kunnen wegnemen. Matt Brittin, die Google’s divisie voor Noord- en West-Europa leidde, wordt de nieuwe baas in Europa. Alle landendirecteuren rapporteren rechtstreeks aan hem. Brittin opereert vanuit een kantoor in Londen; het hoofdkantoor van Google blijft wel in Dublin staan.
Daarnaast speelt bij de reorganisatie mee dat Google veel concurrentie ondervindt van partijen als Facebook en Twitter. Door kortere lijnen tussen de Europese directie en het lokale management wil Google effectiever kunnen reageren op lokale, competitieve ontwikkelingen.
Het doel van de EU is toch meer competitief te zijn in de wereld economie. Daar hoort dus ook bij dat ze te grote invloed van Amerikaanse multinationals zoveel mogelijk indammen. Al was het maar omdat die samen met de overheidsdiensten en misbruik van hun positie om economische voordelen te halen uit hun sleepnet constructies.
En had bijv Ilse een grote Europese speler kunnen worden ipv Google nu.