Social Deal, één van de snelst groeiende, jonge ondernemingen van Nederland heeft Rackspace geselecteerd als basis voor zijn online kortingvoucherplatform. Social Deal heeft zijn complete dedicated server infrastructuur redundant laten uitvoeren om 100 procent uptime te garanderen voor alle klanten en eindgebruikers van het bedrijf, Zo probeert Social Deal zijn ambitieuze groeiplannen te kunnen verwezenlijken.
Social Deal is in 2011 opgericht door twee jonge ondernemers die daarmee een succesvol Amerikaans marketingconcept naar Nederland hebben gehaald. De online kortingsvoucher-website combineert scherpe aanbiedingen met social sharing voor consumenten en biedt ondernemers in de horeca, beauty en wellness een marketingkanaal met extra diensten, zoals een handige app en een online reserveringsmodule. Social Deal is in een paar jaar gegroeid van twee naar meer dan zeventig medewerkers, 2,3 miljoen geregistreerde gebruikers en verkoopt momenteel meer dan 230.000 vouchers per maand.
Rens van den Berg, ceo van Social Deal: ‘We zijn sinds de start snel gegroeid en die groei zal de komende tijd alleen nog maar toenemen. Social Deal is geen techbedrijf en it is ook geen core business voor ons. Daarom hebben we vanaf de oprichting besloten om de ict zoveel mogelijk uit te besteden. We zijn begonnen met een enkele server bij een leverancier die toen een financieel aantrekkelijk aanbod had. Dat werkte goed tot we gingen groeien. Toen bleek dat zij niet konden bieden wat wij nodig hebben en dat het vrijwel onmogelijk was om direct contact met hen te krijgen.’
Managed cloud-aanpak
De oprichters van Social Deal gingen op zoek naar een partij die hen niet alleen de technologie kon bieden die hoort bij een snel groeiende online onderneming, maar die ook proactief meedenkt over de strategie. ‘We kwamen al snel uit bij Rackspace’, aldus Van den Berg. ‘Het management en de support die Rackspace biedt is precies waar we naar op zoek waren. De specialisten van Rackspace zorgen ervoor dat onze omgeving draait, optimaal presteert, veilig is en snel kan schalen op de juiste momenten. Zo kunnen wij ons bezighouden met de dingen waar we goed in zijn: ondernemen. Daarnaast is Rackspace een internationaal opererende en erkende cloud provider. Daarvan weet je dat ze met bewezen technologie werken en hun zaakjes organisatorisch, financieel en qua technologie goed op orde hebben.’
Momenteel verkoopt Social Deal ongeveer elke zes seconden een voucher of wordt er ergens een voucher verzilverd. Dat betekent dat er gemiddeld om de drie seconden een transactie plaatsvindt via het Social Deal-platform. Eventuele downtime betekent dus direct omzetverlies. Niet alleen voor Social Deal, maar ook voor alle klanten die hun diensten aanbieden via de site. Zij kunnen op zo’n moment de vouchers niet innen, noch de online reserveringsmodule inzien die Social Deal aan alle klanten biedt.
100 procent uptime
‘Samen met de experts van Rackspace hebben we gekeken wat er moest gebeuren om 100 procent uptime te kunnen garanderen. We hebben onze dedicated omgeving nu volledig redundant uitgevoerd, zodat we niets aan het toeval hoeven over te laten. Dankzij de Fanatical Support van Rackspace zijn we volledig ontzorgd. We worden proactief ingelicht over mogelijke knelpunten in onze omgeving en we krijgen advies over hoe we die kunnen optimaliseren. Onze ambitie is om aan het einde van dit jaar landelijke dekking in Nederland te hebben met Social Deal en daarnaast nog meer buitenlandse steden hebben opgenomen in ons aanbod. We zijn ervan overtuigd dat de Managed Cloud van Rackspace een strategische rol zal spelen in het faciliteren daarvan.’
‘Wij zijn blij met de manier waarop wij Social Deal in iedere fase van hun groeipad hebben kunnen bijstaan. We zijn al sinds de start van het bedrijf betrokken geweest en blijven strategisch betrokken bij de groei die Social Deal steeds weer weet te realiseren’, zegt Bert Stam, regional director van Rackspace CEMA. ‘Het is mooi om te zien hoe Rackspace een platform heeft gecreëerd waarmee Social Deal zich heeft kunnen richten op groei en expansie. Door onze expertise op het gebied van hosting heeft Social Deal zich kunnen concentreren op wat zij het beste doen: het aanbieden van spectaculaire kortingscoupons en het ontwikkelen van een succesvolle app en reserveringsmodule.’