Het Verbond van Verzekeraars, de belangenvereniging van particuliere verzekeraars, laat een digitale poliskluis bouwen, waarin consumenten al hun particuliere verzekeringen veilig en overzichtelijk kunnen raadplegen. Volgens het verbond hebben al veel verzekeraars toegezegd mee te werken, wat zou betekenen dat al ruim 75 procent van alle verzekeringen beschikbaar komt in deze online omgeving. Doel is om de kluis in 2017 af te hebben.
Momenteel loopt een offertetraject met partijen die een dergelijke omgeving kunnen bouwen. De ambitie is snel een keuze te maken om medio deze zomer met de bouw te beginnen. Vanaf 2016 wordt getest of alles werkt en kunnen verzekeraars vervolgens aansluiten. Het is de ambitie om de online poliskluis in 2017 operationeel te hebben.
Het idee achter de kluis is dat consumenten in de online omgeving de gegevens van al hun particuliere verzekeringen altijd en overal kunnen inzien op computer, tablet of smartphone. Ook kunnen zij anderen, bijvoorbeeld familie, machtigen om zijn gegevens te laten inzien, bijvoorbeeld bij een uitvaartpolis. Een ander voordeel volgens het verbond is dat klanten kunnen checken of zij niet dubbel verzekerd zijn, of dat er juist een verzekering ontbreekt.
De online omgeving is zo opgezet dat straks de verzekeraar de verzekerde een code stuurt, bijvoorbeeld met de prolongatie van de polis of per brief of e-mail. De verzekerde gaat naar de website en voert de code in, waarmee hij zijn verzekeraar opdracht geeft om de polis zichtbaar te maken. Via die online omgeving heeft de verzekerde ook direct toegang tot zijn verzekeringsmaatschappij voor vragen of het melden van een schade of klacht.
Schoenendoos
Volgens het Verbond van Verzekaars houdt de klant de volledige regie over zijn gegevens. Hij bepaalt zelf of en, zo ja, welk overzicht hij in zijn online omgeving wil en met wie hij dat eventueel wil delen. Voor de ontwikkeling van de digitale poliskluis gelden strenge veiligheidsnormen en privacyregels. Een aparte stichting zal het beheer gaan regelen. Er komt geen centrale database van alle verzekeringen. Elke keer dat de consument de digitale omgeving raadpleegt, worden de data rechtstreeks opgehaald bij de verzekeraars.
Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond noemt de kluis ‘een mooi project met grote voordelen voor de verzekeraar en vooral de klant, die niet langer in de schoenendoos op zoek hoeft naar zijn polis.’
Hoe je met taalgebruik het denkproces van de mensen kan beïnvloeden. Als ze hier spreken over een kluis dan heeft dat nul komma niks met een echte kluis te maken. Online is online met alle positieve en negatieve eigenschappen die bij het online raadplegen van afgeschermde data horen.
En wat is de toegevoegde waarde om alle gegevens die per verzekeraar ook al online beschikbaar kan zijn te centraliseren? Die meerkosten komen uiteindelijk weer bij de verzekerden terecht.
@Johan,
De toegevoegde waarde heet “Self Service” en het gaat om het besparen van back office medewerkers. Die besparingen komen uiteindelijk ten goede aan de raad van bestuur, de comissarissen en heel misschien wat aandeelhouders.
Een zalig marketing instrument voor verzekeraars. Wie heeft nog niet welke verzekering? En je klanten daar dan mee bestoken. Dat is nog eens service!