De afgelopen jaren heeft een verschuiving plaatsgevonden van de roulettetafel naar de glazen bol. Je denkt misschien dat ik hier casino- en kermispraktijken wil bespreken, maar ik heb het over big data. Dit onderwerp is het afgelopen jaar behoorlijk in het nieuws geweest. Door bijna iedere it-leverancier wordt het enthousiast gepresenteerd als de heilige graal.
Meer en meer bedrijven zien tegenwoordig de toegevoegde waarde van dergelijke oplossingen in. Zelfs de bakker op de hoek kijkt naar de haalbaarheid van een big data-project.
Wat is big data eigenlijk ? En hoe ‘big’ is het? Dat het voor leveranciers ‘big’ is, is inmiddels wel duidelijk. Maar inmiddels zijn veel organisaties overtuigd van de inzetbaarheid van big data. Big data is eigenlijk een mooie, nieuwe verzamelnaam voor wat we in het verleden business intelligence noemden. Er zijn nieuwe technische begrippen ontstaan, zoals het verschil tussen gestructureerde en ongestructureerde data, maar uiteindelijk gaat het om data. En om wat je ermee kunt doen om gefundeerde beslissingen te maken inzake je bedrijfsstrategie en tactiek. Hierbij kun je je voorstellen dat data helemaal niet ‘big’ hoeft te zijn. Een stukje data van 10GB met heel waardevolle informatie erin kan wellicht al het ei van Columbus zijn.
Hoewel big fata een feit is, maakt deze technologie nog zeker een evolutie door. Aanvankelijk was het spelen met data vergelijkbaar met een spelletje roulette: je zette in op een gehoopte uitkomst op basis van resultaten uit het verleden. Nu verschuift de focus naar de glazen bol. Je kijkt dus met big data niet meer naar het verleden, maar echt voorspelbare toekomst. Deze ontwikkeling zal zeker aangejaagd worden door internet of things (IoT), waarbij allerlei devices data gaan afgeven.
Het begrip privacy zal hiermee nog sterker op de agenda van allerlei organisaties komen te staan. Waarbij het bezwarende gedeelte verschuift van data-afgifte naar de gebruiker van de data. Er is natuurlijk al een grote nationale bank geweest die hierover eens een proefballonnetje heeft opgelaten. Ik kan mij zo voorstellen dat er belangenorganisaties voor bijvoorbeeld consumenten zullen opstaan die deze kwestie op de spits willen drijven. We gaan hier nog wel wat debatten over meemaken, wellicht zelfs gevolgd door wetgeving. Toch denk ik dat de industrie zelf ook volwassen genoeg is om dit soort vraagstukken onder de loep te houden. Als de data te grabbel komt te liggen, is het immers zeer de vraag of consumenten hun gegevens nog willen afgeven.
Echter feit is dat ‘Rien ne va plus’ verschuift naar ‘ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’. Real time, any time, all the time.
De huidige generaties consumenten hebben hun persoonlijke gegevens in de meeste gevallen al te grabbel gegooid. Waarom denkt u anders dat er nu al sprake is van “Big data”.
Wie leest de gebruiksvoorwaarden, het privacyreglement of andere “overeenkomsten” die aan gebruikerssoftware en apps worden gehangen? De meeste mensen hebben geen idee wat ze accepteren zodra ze op “ja” drukken.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf ook te makkelijk was in die dingen. Maar nu ik er beter op let, schrik ik soms van de vergaande bevoegdheden die je app (of de organisatie die erachter zit) gunt als je de voorwaarden accepteert – ze kijken in sommige gevallen rechtstreeks in je privéleven.
Dus als het op privacy aankomt had hier natuurlijk al veel eerder (strengere) wet- en regelgeving op moeten komen. Maar zoals zo vaak al is gebeurd met IT de afgelopen decennia: de ontwikkelingen gaan zo snel dat de overheid per definitie achterloopt.
Daarbij loopt de overheid ook vaak aan de leiband van de commercie, dus het is überhaupt de vraag of we ooit een situatie zullen krijgen waarin we rustig, ongestoord en onbespied van de geneugten van automatisering en toepassingen kunnen genieten.
Beste Ruud,
In mijn opinie lijk je een aantal dingen door elkaar te halen. De vergelijking tussen Big Data nu en Business Intelligence in het verleden gaat voor mij niet op. Bij de laatste gaat het juist om de intelligentie die je uit data haalt, groot of niet groot. Big Data is juist nog een containerbegrip, die alleen meerwaarde krijgt door er met een bril van de betreffende business doorheen te kijken.
Ook de verklaring van de glazen bol werkt niet verhelderend voor mij. Om van Big Data naar voorspelbare toekomst te komen, is nog een hele exercitie. Maar die data is nog steeds historisch/recent, daar zit nog niets voorspelbaars in. Voorspellingen in het verleden, bieden nog geen garantie voor de toekomst..
Het combineren van diverse databronnen om tot dataverrijking te komen, waardoor je of je klanten of je processen beter leert te kennen en een betere dienstverlening kunt toepassen. Dat lijkt mij de kern van Big Data en Business Intelligence.
@HK, ik deel je mening inzake privacy inderdaad. Hoewel veel van de big data gerelateerde zaken gekoppeld zijn aan een beperkt aantal devices of bijvoorbeeld internet aankopen die we gedaan hebben. Persoonlijk denk ik dat de grootste uitdaging is dat de grenzen van een app niet bij de landsgrenzen of de EU grenzen ophouden. De invloed van de overheid is inderdaad dan relatief beperkt en zal de gebruiker (of liever gebruikersgroepen) het privacy vraagstuk bepalen op basis van wat zij wel/niet accepteren. The Internet of Things (IoT) wordt hierbij een hele interessante…
@Ignas, er zijn zeker definitie verschillen als ook technische verschillen tussen Big Data en BI. Maar uiteindelijk gaat het om data en wat je met die data kan doen. De definities an sich vind ik niet heel relevant in mijn artikel.
Ik ben het met je eens dat het combineren van de diverse databronnen inerdaad de verrijking van de oplossing is, toch zal IoT dit naar een hoger plan brengen en echt voorspelbaar gedrag in kaart kunnen gaan brengen. Denk maar bijvoorbeeld aan schermen die oogbewegingen volgen etc. Het gaat dus met name over de beschikbaarheid van real time informatie oplossingen die zorgen dat Big Data voorspellend gaat worden. Dat is nu (veelal) zeker nog niet het geval.