Niets is erger dan samen met je vrouw naar een science fiction-film kijken. Mijn vrouw roept dan de hele film lang: ‘Dat kan toch nooit!’. Dat weet ik zelf ook wel, maar laat me. Afgelopen week moest ik met mijn vrouw naar de film ‘Fifty shades of grey’. Toen heb ik de hele film geroepen: ‘Dat kan toch nooit!’.
Ons leven begint steeds meer op een science fiction-film te lijken. Neem internetwinkel Amazon.com. Zij willen drones in gaan zetten om pakketten te bezorgen. De drones gaan als SRV-wagen zonder personeel door je straat vliegen. De Amerikaanse overheid heeft hier voorlopig een stokje voor gestoken en is nieuwe wetgeving aan het voorbereiden waarin staat dat de drone altijd in zicht van de bestuurder moet blijven. Ook mogen de drones niet ‘boven mensen’ vliegen, niet meer dan 25 kilo vervoeren, alleen overdag vliegen en niet sneller vliegen dan 160 kilometer per uur.
Wetgeving voor drones
Dit lijkt op het verhaal van de eerste auto’s in Engeland. Er moesten toen minimaal twee personen in een auto zitten, er moest altijd iemand voor de auto lopen met een rode vlag om te waarschuwen voor het naderende gevaar en de maximum snelheden waren drie kilometer per uur binnen de bebouwde kom (lopen was sneller) en zes kilometer per uur buiten de bebouwde kom (anders kon de man met de vlag je niet bijhouden).
Men had deze wetgeving omdat men bang was voor ongelukken. De man met de vlag is inmiddels verdwenen en de maximum snelheid is aangepast, want dat met die ongelukken viel reuze mee. Dus zo zal het ook wel met de wetgeving met drones gaan. De nadelen blijven en worden misschien wel veel erger, maar we leren met de nadelen leven. We willen nu eenmaal vooruit.
3D-printer
Nu is het bezorgen van pakketjes ook maar een tussenstap, want de volgende stap is dat ik mijn pakketjes gewoon thuis print met mijn 3D-printer. Toen ik hier voor het eerst van hoorde dacht ik ook: ‘Dat kan toch nooit!’. Maar van de week las ik dat de eerste ‘houten klompen’ uit een 3D-printer zijn gerold. Knap hoe je met innovatie zowel vooruit als terug in de tijd kunt gaan. Het kan allemaal, het mag alleen nog niet altijd.
De vergelijking met de auto is flauw en gaat mank. In het algemeen is het gedag van auto’s redelijk voorspelbaar (ze blijven meestal op de weg en zijn beperkt wendbaar). En auto’s hebben inzittenden die ook geen zin hebben in ongelukken vanwege het ongemak.
Dit gaat allemaal voor drones niet op, dus tot de drones en fabrikanten weten hoe veilig die dingen zijn is wat terughoudendheid niet onverstandig. Ik heb toch liever niet dat zo’n ding spontaan mijn huis binnenvliegt omdat de navigatie even een storing heeft.
“want dat met die ongelukken viel reuze mee”
Daar zou ik toch graag wat statistiek tegenover zetten (wikipedia en Europees bureau voor de statistiek):
1) In de twintigste eeuw heeft het verkeer wereldwijd circa 30 miljoen slachtoffers geëist
2) In 2013 vielen er in Europa 26.000 verkeersslachtoffers te betreuren
3) in Nederland waren dat er 570 naast 20.000 gewonden.
En dan zijn de recente getallen een fractie van de “scores” rond 1970 terwijl de verkeersintensiteit fors is gestegen.
Wellicht toch wel de moeite waard om, met de ervaring uit juist die autobranche, naar de veiligheid van drones te kijken.
Als mijn vriendin GTST kijkt roep ik ook altijd: “Dat kan toch nooit!”, wanneer Ludo wordt vermoord, hij later weer levend blijkt te zijn om terloops zijn tweelingbroer tegen te komen, waarvan ‘ie het bestaan nooit afwist.
Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat drones ook door TNT, UPS etc. ingezet zullen worden om pakketjes te bezorgen. Zo ging het met auto’s, zo ging het met vliegtuigen en zo zal het dus denk ik ook met drones gaan.
Allemaal niet zo relevant in het kader waarin Jacob dit schrijft.
MAar voor drones gelden gewoon al vele jaren bestaande internationaal geldende regels waarin onder andere maximaal gewicht, afmetingen, snelheid en besturing worden meegenomen.
Dit natuurlijk nog af gezien van alle hobbyisen die in notime zo’n drone uit de lucht weten te hacken (zo moeilijk is het spoofen van een GPS signaal nu ook weer niet) om er vervolgens een leuke gadget van te maken.
Niet alles wat technisch haalbaar is, is wenselijk.
Blijft nog over, Met je vrouw/vriendin naar de bioscoop en de film zonder wederzijds commentaar uitkijken…. “Dat kan toch nooit !”
Vraag je je toch af waarom een erotische science-fiction film geen goed idee is. (En dan bedoel ik niet bepaalde parodie films)
Wat die drones betreft. Ze zouden goed kunnen helpen in arme landen waar mensen soms kilometers moeten lopen voor water.
Momenteel ben ik voor mij werkgever aan het onderzoeken of het ook mogelijk is vrachtwagens verticaal i.p.v. horizontaal te lossen. Aan boord van de drones een Banana Pi (later de Pro). Interessant project – ook in combinatie met het gewicht van de te lossen dozen (wij werken met max 23,6 kg.).
Tot op heden vliegt de boel wel, kan dozen ‘opzuigen’ en neerzetten. Het probleem zit ‘m (bij ons) neerslag, wind (nu nog met drones buiten) en in het exact stapelen op de lege pallets. Elke keer een andere ‘slag’. Laatst geprobeerd met 4 drones, ging top. Volle trailer: Eerst 4 drones en na 60% nog 2 en na 30% nog 1.
Het positieve is dat een truck lossen dan vele male sneller gaat en dat er maar 1 man nodig is. Nadeel, wat doe je met de mannen die komen te vervallen… – maken we daar wellicht drones-monteurs van? Derhalve ben ik er nog niet helemaal klaar mee… Maar interessant is het wel.
Regelgeving is helaas nodig omdat er (te veel) mensen zijn die niet nadenken, geen rekening houden met anderen en zichzelf zo geweldig vinden dat ze alles kunnen en mogen. Het is wat dat betreft slechts een kwestie van tijd voor de eerste drône in een vliegtuigmotor, op de snelweg of op iemands hoofd terecht komt, zo dat al niet ergens gebeurd is.
En het is eveneens een kwestie van tijd voor het eerste slachtoffer valt door uit de hand gelopen (s)experimentjes met SM materiaal uit de bouwmarkt.
Jammer, maar ‘we’ leren het kennelijk nooit.
Dat daarentegen niet alle regelgeving even geslaagd is, is de andere kant van de medaille.