IamProgrez is letterlijk een gamechanger in het onderwijs. Met hun serious games kunnen jongeren en jong volwassenen beter hun richting bepalen. De projecten Talentquest en Ready4work zijn daarbij officieel genomineerd voor een Computable Award. Vrijdag 30 januari 2015 mocht Linda Frietman haar projecten presenteren aan de deeljury. Vrijdag 13 februari werd bekend gemaakt welke vijf projecten officieel zijn genomineerd voor een Computable Award in de categorie ICT-project van het jaar in het onderwijs.
Doordat de wereld in hoog tempo veranderd, is er een complexe sociale en maatschappelijke uitdaging ontstaan. Volgens Linda Frietman, managing director IamProgrez, heeft dit gevolgen op de arbeidsmarkt en het onderwijs. Het onderwijs is namelijk steeds minder in staat studenten te diplomeren met een profiel dat aansluit op vacatures en verwachtingen van werkgevers of wat de markt van hen verwacht als zelfstanding professional, expert/adviseur, ondernemer of toekomstige start-up. Met het gevolg dat er een tekort is aan goed geschoolde en gekwalificeerde professionals terwijl er tegelijkertijd sprake is van werkloosheid onder pas afgestudeerden.
Dit heeft enerzijds te maken met de economische situatie en de nog startende uitstroom van ouderen, maar volgens Frietman is er dus ook sprake van een sterk veranderende vraag vanuit het bedrijfsleven. ‘Functiehuizen zijn nu veel meer gediversifieerd per sector en per bedrijf en ook de aard van het werk is veranderd. Als gevolg van vergaande specialisatie en steeds meer samengestelde producten en diensten is het werken in wisselende teams en met verschillende specialisten gemeengoed. Dat vraagt naast goede hard skills ook veel meer om goede soft skills.
Als initiatiefnemer heeft IamProgrez onderzoek gedaan naar zowel de arbeidsmarkt, kennisinstellingen als de jongere generatie en vervolgens een game-platform gebouwd, waarop nu twee games draaien. Talantquest gaat hierbij om het ontdekken van talent als onderdeel van het onderwijs, zodat er een meer gefundeerde beroeps- en studie vervolgkeuze kan worden gemaakt en Ready4work is een game ter voorbereiding op het werkende leven en het ontwikkelen van soft skills naast en als aanvulling op het onderwijs. Verder wordt er gewerkt aan games die aansluiten en aanvullend zijn op het vakonderwijs, in combinatie met het aanbieden van meer praktijkopdrachten en ervaringen.
De eerste versie van de IamProgrez-engine is een private investering van de eigenaar geweest, daarna zijn er subsidieregelingen rondom jeugdwerkloosheid vanuit steden bij diverse ROC’s en middelbare scholen gekomen. Met ROC’s wordt er nu gesproken over een verdere uitbreiding en inbedding van het curriculum. Daarnaast is er sprake van een aansluiting bij private en (semi-) publieke innovatiekans, waarbij de game wordt ingezet om skills en expertiseteams te formeren en ontwikkelingen rondom nieuwe multidisciplinaire vraagstukken. Tot slot zijn er ook organisaties die interesse tonen in een eigen interne game om interne leertrajecten voor medewerkers mee te faciliteren.
Leermoment
Een behoorlijk kostbaar leermoment in dit project was het uitbesteden van de bouw van het platform, de engine. Dit heeft niet goed uitgepakt. Daarom heeft IamProgrez besloten om met een jong developers team van whizzkids en studenten te werken, aangestuurd door een top lead developer zodat het platform in-house wordt gebouwd. Inmiddels is de organisatie achter de schermen bezig met het bouwen van de 3.0 versie en is er een technische roadmap voor de komende jaren uitgestippeld.
Het platform wordt als een PAAS constructie aangeboden. De schil om de engine is daarbij flexibel en geeft de opdrachtgever de ruimte om eigen thema’s en competenties in te brengen zodat elke game een eigen DNA krijgt ofwel een gepersonaliseerde game wordt. Verder gaat het neerzetten van de game altijd gepaard met een training voor docenten. Met een train-de-trainer programma biedt IamProgrez brainstormsessies rondom challenges aan, daarbij is er een gamemaster die een aantal uur per week beschikbaar is. Na afloop van de opdracht krijgt de opdrachtgevers een social return on investment rapportage waarin alle data en analyses van de spelersgroep in kaart is gebracht. Bij sommige ROC’s neemt IamProgrez zelfs de gehele loopbaanbegeleidingsklassen van hen over naar tevredenheid van de ROCs.
Copycats
Het succes van de games blijkt uit het feit dat steeds meer gemeenten, steden en kennisinstellingen de games weten te vinden en dat er een concrete vraag is vanuit het buitenland. Verder zijn er ook diverse copycats in de markt verschenen. Voor IamProgrez blijkt het succes ook uit de verdubbeling van de omzet ten opzichte van het eerste jaar, sinds de start van de organisatie. Frietman: “Ondanks dat we een kleine Tech Start up zijn ziet de orderportefeuille voor het eerste kwartaal van 2015 er gezond uit, het is nu belangrijk om gecontroleerd te groeien en te blijven investeren in het platform.”
Computable Awards 2015
De genomineerden voor een Computable Award in de categorie ICT-project van het jaar in het onderwijs zijn bekend. Voor ict-projecten in andere branches en markten kan nog voorgedragen worden. Voor zorg kan dit tot en met 12 maart, voor mkb en grootbedrijf tot en met 26 maart en overheid tot en met 17 april 2015. Meer informatie is te vinden via Computable Awards.
Ik ben heel enthousiast, waar kan ik wat zien? Op de website zie ik alleen een bedrijfsverhaaltje en de inlog doet het niet.
Waar ik dan bang voor ben is dat de talk wat mooier is dan de walk.
Maar wel heel nieuwsgierig en ik heb interesse, wie gaat me meer vertellen? Of moet ik dan echt die drempel over en gaan bellen / mailen?
Hi Henri,
Dank voor je bericht, we willen je graag meer vertellen en laten zien maar zijn ook voorzichtig met de privacy gegevens van onze spelers.
Graag nodigen wij je uit bij ons om je meer te vertellen (met een goed kopje koffie).
Ik heb je uitgenodigd via Linkedin