De webprogramma's die ik hier kort beschrijf hebben allemaal de mogelijkheid om zelf op een server (Lamp – Linux, Apache http server, Mysql, PHP) te installeren en er licentievrij mee te werken. Het is echter ook bij een aantal mogelijk een abonnement af te sluiten waarmee je ondersteuning krijgt. Het voordeel van de onafhankelijkheid (Foss) is dat je zelf de installatie regelt en naar keuze het onderhoud op abonnementsbasis laat doen.
Nog eenmaal voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen betaalde software of betaalde diensten. Foss (Free and open source software) betekent voor mij de vrijheid te kiezen wie voor mijn installatie zorgt, ik zelf of een dienstverlener die ik vertrouw. Open source betekent dat je, als je dat wilt, je data zelf kunt benaderen en eventueel een koppeling naar een systeem kunt laten maken. Mysql wordt in de meeste van deze programma’s gebruikt en het is geen grote kunst daar data uit te extraheren voor verder gebruik. Ondersteuning via fora werkt vaak beter als dure betaalde hotlines. Je bent wel moreel verplicht jouw kennis met de andere leden te delen of een donatie te doen.
De opsomming van Foss-programma’s die ik hier geef gaat van systemen voor grote bedrijven naar die voor kleinere en wordt afgesloten met een paar kleine en handige programma’s. De focus is gericht op het mkb. Ik pretendeer niet dat het een compleet overzicht is, maar een mkb‘er kan met de geboden programma’s snel zijn ict licentievrij verzorgen, zeker in combinatie met ‘De vrije of bijna vrije desktop‘ uit mijn vorige blog. De kwaliteit van genoemde programma’s is ruim voldoende voor zakelijk gebruik.
Financiële pakketten
Voor erp hoef je niet naar SAP of Microdoft. Goede en bruikbare alternatieve erp-pakketten zijn Compiere, Adempiere en Openbravo. Eerstgenoemde is ook de basis van de andere twee. De hier genoemde erp’s zijn licentievrij en heel erg groot. De invoering kan beter met een specialist gedaan worden. Dat kost ook geld, alleen iets minder dan bij de grote erp-leveranciers.
Openbravo beschikte lange tijd over de kassasysteem-module Openbravo Pos. Dit is nu ‘geforkt‘ (afgesplitst) naar uniCenta oPos en wordt weer verder ontwikkeld. Baserend op mysql kun je het ook aan een financieel systeem koppelen, maar dat kost natuurlijk wel geld.
Kleinere erp’s met nog meer functies vindt je in Odoo, het vroegere Openerp. Dat is open source, maar werkt nu wel met een abonnement voor ondersteuning en op internet, of moet ik ‘in de cloud‘ zeggen.
Een vrij erp is Weberp, volledig op PHP/Mysql gebaseerd en met veel functionaliteit. Nadeel is de projectvoering, waar regelmatig verschiilede meningen elkaar treffen, alhoewel de gebruiker daar geen last van heeft. Het draaitraait op een Lamp-stack en dus ook op het internet.
Eenvoudiger is Frontaccounting, een afsplitsing van Weberp met meer voorgedefinieerde zaken zoals een rekeningschema. Na de installatie kun je daar eigenlijk snel je administratie mee doen. Het is wel aan te raden even samen met een boekhouder het systeem in te richten want het kan heel veel. Frontaccounting draait op een Lamp-stack en dus ook op het internet (wel afschermen!).
Voor wie dat allemaal te ingewikkeld is bestaat er Fakturama, dat alleen lokaal werkt en helaas nog in het Nederlands vertaald moet worden. Het gebruikt Openoffice/Libreoffice-templates en is geschreven in Java. Vertaling is mogelijk via een zogenaamd taalbestand.
Collaboration suites
Collaboration suites met e-mail, agenda, contacten, filesharing, et cetera, zijn er in overvloed. Ik noem hier de blijvertjes die al langer meegaan en goed onderhouden worden. Al deze pakketten hebben community-editions en kunnen dus ook vrijblijvend geprobeerd of gebruikt worden.
Kollab is van oorsprong Zwitsers en is vergelijkbaar met Owncloud (momenteel erg populair) en E-Groupware, waarbij opgemerkt dat ieder pakket zijn eigen zwaartepunten kent en je dus goed moet vergelijken voor je begint. Een keuze moet weloverwogen gemaakt worden want eenmaal gestart zul je niet snel overstappen.
Bij Openxchange liggen de accenten weer net even anders. Er bestaat een community-edition die je zelf kunt installeren, maar veel hosters bieden dit aan als deel van hun hosting en dat voor weinig geld.
Bij Vtiger ligt de nadruk meer op crm en verkoop. Ook hier kun je het op abonnementbasis huren of zelf installeren op een server.
Een alternatief voor MS-Exchange is Zafara. Bij dit pakket ligt de nadruk meer op webmeetings, e-mail en bestanden delen, met veel api’s om met andere programma’s te communiceren.
Tot slot is er Zimbra, een open, veilige, collaboration tool voor e-mail, kalendertaken en meer, zegt de website. Het zwaartepunt ligt daar bij genoemde e-mail/kalender en het heeft een eigen desktopclient.
Webshops
Voor Foss-webshops verwijs ik naar de site webshop-in, waar ook nog even aangepunt wordt waar je met een webshop allemaal aan moet denken. Als laatste onderdeel van deze blog volgen hier een paar op het web (in de cloud?) draaiende open source-oplossingen.
Webcalendar is een Foss-kalender in het web die zich eenvoudig laat installeren en bedienen, tevens is hij multiuser. Nadat ik kort met Google Calendar gewerkt heb, ben ik hierbij terecht gekomen, omdat ik iets zocht dat ik onder eigen beheer kan draaien. Momenteel loopt het bijvoorbeeld bij een gebruiker, die maar één wens had, afspraken kunnen delen en werken op alles wat een webbrowser heeft. Dat doet het en goed met twaalf gebruikers.
Voor opslag heb ik gezocht naar een alternatief voor dropbox dat kan synchroniseren en op de eigen server draait. Pydio doet dat en biedt een enorme berg extra mogelijkheden die je achteraf in gebruik kunt nemen als je dat wilt. Eenvoudig beginnen met de mogelijkheid om heel groot te worden is een kenmerk van dit programma, dat ook als abonnement te krijgen is. De bediening is kinderlijk eenvoudig, geprogrammeerd met Ajax. Het is van Franse oorsprong met zeer vriendelijke ontwikkelaars.
Mijn favoriet voor planning die langzaam groeit naar een echte multi-resource-planning is Bookedscheduler, vroeger phpschedule-it. Bijvoorbeeld bruikbaar voor de planning van een dienstrooster. Soplanning is een eenvoudige projectplanner met drag-and-drop, multiuser en voor de eigen server op internet. Een programma om ruimtes (of wat anders) te boeken is Meeting Room Booking System.
Afsluitend
Zelf gebruik ik Webcalendar, Pydio en Frontaccountin. Dat dekt tevens mijn behoeftes voor mobiel werken. Wie alles wil doorzoeken kan eens kijken op sourceforge.net. Daar is een enorme hoeveelheid licentievrije software verzameld.
De kunst bij de keuze van een pakket is te kijken naar de bestendigheid van een project;
• zijn er regelmatig updates,
• hoe lang bestaat het project,
• is er een actief forum,
• hoe ziet de lijst met bugs/bugfixes er uit,
Foss implementeren is overigens net zo ingewikkeld of eenvoudig als trajecten met proprietary software. Ik hoop dat ik met deze blog lezers nieuwsgierig genoeg maak om eens een poging te wagen met Foss te werken.
Vergeet PostgreSQL niet, wordt door de genoemde ERP systemen gebruikt en wordt daarnaast al veel gebruikt ter vervanging van Oracle databases. En dankzij de BSD-licentie mag je er echt alles mee doen, dat in tegenstelling tot MySQL die nog wel beperkingen kent.
Ps. Voor GIS-toepassingen ook heel veel gebruikt: PostGIS
Leuk en leerzaam artikel, zit nu naar de Owncloud te kijken, dat lijkt me wel wat. Maar ook, de veelheid aan keuzes maakt het ook erg moeilijk. Zeker voor kleinere bedrijven is het wat, als je er zelf mee uit de voeten kan of een bedrijf die dat voor je kan doen. Ook dan is ondersteuning nodig. Voor groter bedrijven zou het ook wat kunnen zijn, open source, maar daar zal men toch vaker voor de betaalde varianten kiezen. Het kunnen vertrouwen op ondersteuning (terecht of onterecht) wordt belangrijk gevonden.
Bedankt voor de aanvulling Frank.
Als de licentie het probleem is, dan kan ook mariadb gekozen worden dat praktisch gelijk is aan mysql.
Postgresql is inderdaad een uitstekende DB, openbravo gebruikt die.
Een goede GIS-oplossing heb ik in de FOSS-wereld nog niet gevonden.
@Louis
De Abonnement-varianten zijn met betaalde ondersteuning, dat argument is langzaam niet meer geldig. Kleine oplossingen hebben dat niet nodig.
Voorbeeld, Hosting kost bijvoorbeeld voor een virtual server tussen 15 en 20 Euro per maand (met dagelijkse backup), installatie en instructie zo 250 Euro eenmalig dat is voor een webapplikatie zo gunstig dat er wel 50 of 100 Euro als donatie gegeven kan worden.
Jan,
Leuk artikel!
Ik ben benieuwd wat voor omgeving je in je gedachte had toen je dit artikel schreef!
Een bedrijf met een “degelijke” ict architectuur loopt snel tegen problemen aan als ze van deze oplossingen gebruik gaan maken.
Dit komt doordat veel leveranciers hun software niet geschreven hebben voor A) communicatie met deze diensten, B) installatie/operatie op deze diensten.
Misschien ben je nu geholpen maar als je in de hele keten kijkt dan zal je in de loop van tijd, verschillende ontwikkelingen van andere leveranciers missen omdat je systemen gebouwd zijn op iets wat ze niet ondersteunen.
Kijk bijvoorbeeld naar Zafara vs MS Exchange! Je kunt tal van oplossingen vinden die met Exchange communiceren maar niks van Zafara gehoord hebben!
Tweede aspect is de aanwezige kennis en de hieraan gekoppelde uurtarief! Als je een probleem met je MS Exchange omgeving hebt dan kun je overal een Exchange engineer vinden. Bij Zafara ben je beperkt tot een aantal leveranciers en hun kennis. Vergelijk maar het uurtarief van b.v. Zafara-engineer met een Echange-engineer.
Ik had bij een klant enorme problemen met Zafara + NetApp + VMware. Je wilt niet weten wat ik meegemaakt heb om dit uiteindelijk te kunnen oplossen!
OwnCloud, prima product! Dat ken ik al jaren, mooi product en het wordt steeds volwassener. Heb je het licentiemodel van deze vergeleken met een andere commercieel product?
Verder bij dit product mis je ook de benodigde support van sommige storage-leveranciers voor het koppelen aan je storage. Je mag het doen maar als je later wat problemen hebt dan heb je wat uitdaging! Maar ik geloof in dit product en ik zeg doen!
Gebruik je deze producten prive dan is het anders!
Dag Jan,
Je schrijft gewoon leuke artikelen op je eigen manier, maar wel echt volgens Jan stijl. Ga ermee door, zou ik zeggen!
Veel van de producten ken ik wel en hier zijn nog een paar aanvullingen vanuit mijn wereld: Subversion met TortoiseSVN is een source safe oplossing, net als Git en GitHub zodat ontwikkelaars versie beheer kunnen doen op broncode.
En zo heb je bijvoorbeeld WordPress als CMS systeem.
Waar ik overigens erg van gecharmeerd ben als alternatief voor OwnCloud is BittorrentSync. Het is geen FOSS, maar wel gewoon gratis en ik weet zo snel even niet het verschil met FOSS behalve dan dat je de broncode niet te zien krijgt (proprietary). Aangezien de titel is “Vrij” en niet per se Open Source valt deze in mijn ogen wel in de on-topic categorie. Voordelen zijn: Veilig, geen centrale servers nodig, hoge sync snelheid, volledige encryptie mogelijk.
@Reza
Koppelingen tussen FOSS en proprietary zijn nooit simpel, meestal omdat 1 van beide kanten geen vrij toegankelijke specs heeft . . .
Het probleem is vaak dat je je klem zoekt waar je goede hulp kunt vinden in geval van een probleem, maar . . . is dat anders bij proprietary? Ik heb genoeg leveranciers meegemaakt die gewoon stellen, “dat gaat niet of kost heel veel”.
Soms moet je eerst drie stappen terug doen en eens kijken of dat, wat gevraagd wordt, een logische stap is. Toegegeven Zafara is niet mijn specialiteit, ik vindt OpenXchange prettiger.
Je moet bij de keuze altijd die punten in overweging nemen, hoe aktief is die “community”, kan ik er op vertrouwen dat er kundige mensen tussen zitten of kan ik betaalde support krijgen. Dat moet je wel van te voren doen.
Bij de MKBers die ik bedien wordt voor iedere gewenste oplossing gekeken naar de beste mogelijkheid, soms is dat geen FOSS.
@Henri
De genoemde oplossingen ken ik ook maar vond ik niet zo in het verhaal passen.
Wat CMS betreft, er zijn ongeveer 300 FOSS-oplossingen, daarvan ongeveer 60 tot 80 bruikbaar en er is een lijstje bij w3tech met de meest gebruikte.
Wordpress is de meest gebruikte, en de meest gehackte, mij bevalt het niet omdat het eigenlijk blogsoftware is, die erfenis merk je.
Ik heb liever CMS Made Simple dat op Smarty bouwt.
Je kunt ook eens kijken naar freefilesync of als je voor weinig geld een betaald produkt zoekt is allwaysync een betrouwbare oplossing.