Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over het zakelijk belang van online-privacy voor klanten. Apple-ceo Tim Cook waarschuwt dat er veel op het spel staat.
De hoogste baas van Apple benadrukt in een speech dat het overdragen van privacy aan digitale technologieën ons blootstelt aan grote gevaren. Daaronder niet alleen identiteitsdiefstal en financiële schade, maar ook ernstigere zaken. ‘We leven nog altijd in een wereld waarin niet alle mensen gelijk worden behandeld. Waarin teveel mensen zich niet vrij voelen om hun geloof te belijden of hun mening te uiten of van een persoon naar keuze te houden. Een wereld waarin die informatie het verschil tussen leven en dood kan zijn.’
In diezelfde toespraak op de Cybersecurity Summit van de Amerikaanse regering prijst Cook zijn eigen bedrijf en haalt hij uit naar concurrenten als Google en Facebook. Hij stelt dat voor Apple het vertrouwen van de klant heilig is en dat daarom privacy en security van begin af aan zijn ingebouwd in de producten en diensten van het bedrijf. ‘We hebben daarbij een rechttoe-rechtaan business model, dat is gebaseerd op het verkopen van de beste producten en diensten in de wereld. Niet op het verkopen van jouw persoonlijke data. Jij bent niet ons product.’ Promopraat van Apple of prima privacypijler? Wat vind jij?
Er is inderdaad een enorme verschil m.b.t. privacy tussen business model van Apple en Facebook/Google. Diensten van Apple zijn nooit ‘gratis’ maar zijn gekoppeld aan hun apparaten, terwijl Facebook en Google ‘gratis’ producten leveren.
Gratis is het natuurlijk nooit, voor elke dienst wordt wel betaald maar niet met rechtstreeks cashflow…. Jij betaalt voor G-products met jouw persoonsgegevens!
Ik las een mooie (eye-opener!) boek van Julian Assange waarin de business model van Google wordt fijntjes doorgelicht, incl. connectie met State Departement.
http://www.orbooks.com/catalog/when-google-met-wikileaks/
“We know everything about you so… don’t be evil”.
Een variatie op het bekende: ‘als iets gratis is ben jij het product’. Cook suggereert dat het omgekeerde ook waar is, maar dat is nog maar de vraag. Er zijn steeds meer producten waarvoor je betaalt en alsnog je privacy inlevert.
Promopraat.
Apple is een bedrijf met aandeelhouders en is daardoor verplicht om zoveel mogelijk winst te maken. Als dat door handel in persoonsgegevens kan dan zullen ze daar aan moeten of ze het nou willen of niet.
Vergelijkbaar was de inzet van kinderarbeid voor Apple producten die pas na veel ophef onderzocht werd. Toen bleek ook dat Apple qua kosten haar leveranciers ook bizar weinig wilde geven. Als je een stevige prijs vraagt voor je producten is het nogal sneu om die winst niet te willen delen met de bedrijven die jouw helpen met dat product.
Ander voorbeeld is de grootschalige belastingontduiking. Een bedrijf dat als missie statement heeft om de wereld te verbeteren door kwalitatief goede producten te maken maar vervolgens die winst niet ten goede van diezelfde samenleven laat komen slaat de plank volledig mis.