Goss Contiweb, specialist in web-offset printing solutions, had te weinig zicht op het eigen it-landschap. Om aan de wens van eindgebruikers en de organisatie als geheel tegemoet te kunnen komen, moest in kaart worden gebracht wat de huidige status was, en een roadmap worden gecreëerd richting de gewenste situatie. De Ictivity Groep voerde een user based computing (ubc) assessment uit en ontwikkelde een it-blauwdruk.
De kwaliteit van de it-afdeling en efficiency in dienstverlening zorgde voor onwenselijke knelpunten. Henri Verlinden, directeur human resources & it van Goss Contiweb: ‘We hadden wel een onderbuikgevoel over wat er aan schortte en waar we naartoe wilden, maar niets concreet. We zochten naar strategische verbeterpunten, en hadden daar praktische argumenten voor nodig. Ictivity heeft ons geholpen dat te realiseren.’
User based computing
Het user based computing (ubc) assessment is een momentopname (nulmeting) van de bestaande situatie van een ict-organisatie. Het assessment leidt tot een rapportage die op operationeel niveau verbeteringen aangeeft met de bijbehorende prioritering om zo naar een hoger volwassenheidsniveau op te schuiven. Hierbij krijgt het bedrijf tegelijkertijd inzicht in de ict-volwassenheid in relatie tot andere organisaties uit hetzelfde marktsegment.
Het traject bestond uit een duidelijke planning en fasering. Hierbij waren twee adviseurs van Ictivity, René Voortwist en Jurian Burgers, daadwerkelijk op de werkvloer aanwezig; een positief punt volgens Goss Contiweb. Naast de verslaglegging konden de adviseurs zo ook de presentatie en acceptatie van de conclusies en nieuwe richtlijnen in goede banen leiden.
Verlinden: ‘Het tastbare resultaat is een blauwdruk van onze it in de vorm van het ubc-rapport, maar ik heb ook de inzichten gekregen om bepaalde zaken anders te regelen. Ik heb nu heldere argumenten en kan mijn adviezen beter onderbouwen richting de afdeling, maar ook elders in het bedrijf. Een projectkalender helpt hierbij en dient als praatstuk.’
Samenwerking
‘Ictivity is direct en durft te confronteren, ook naar mij toe. Dat waardeer ik erg en is leerzaam. De manier waarop de adviseurs te werk zijn gegaan, heeft ervoor gezorgd dat zelfs de kritische collega’s graag in gesprek gingen met ze, en van hen wilden leren’, vervolgt Verlinden.
‘Goss Contiweb is een specialistisch bedrijf, met een eigen cultuur. Met het ubc assessment heeft Ictivity de organisatie in kaart gebracht en daarbij de belangen van alle medewerkers op een zo goed mogelijke manier vertegenwoordigd. Daartoe dienden er wel een aantal noodzakelijke stappen te worden gezet. Dat leverde soms wat weerstand op, en ik merkte dat dit binnen de organisatie niet altijd de makkelijkste gesprekken waren. Middels het ubc assessment hebben we de organisatie in kaart gebracht en vervolgens met een goed onderbouwd advies de verbeterpunten beschreven. Het ubc assessment heeft voor openheid van zaken gezorgd waardoor de communicatie ook meer open was en ik mede daardoor de samenwerking in zijn geheel als erg prettig heb ervaren’, aldus Patrick van der Meer, account manager bij de Ictivity Groep.
Misschien is het handiger om aan te geven waar de resultaten uit dit assessment hun pijlen op richten!
Word er gekeken naar:
A) bedrijfsstrategie –> ICT-strategie –> inrichting van werkprocessen –> inrichting van ICT voor ondersteunen van werkprocessen en daarna de verbeterpunten
of
B) alleen inrichting van ICT en verbeterpunten!
– Is het hebben van sectorkennis belangrijk? Moet je de DNA en de kleur van je klant kennen om dit assessment te kunnen uitvoeren?
Misschien is dit een goede investering om tot bewustwording te komen wat je verbeteren moet!