Recruiting in de it-branche anno 2015 is geen appeltje-eitje. Ik hoor regelmatig dat bedrijven worden uitgenodigd om langs te komen op een hogeschool of universiteit bij een studieactiviteit. Het lijkt hierbij meer regel dan uitzondering dat de opkomst tegenvalt, en afgaande op de verhalen uit mijn omgeving is dat voor veel recruiters een enorme frustratie.
Er gaat een hoop tijd en geld om in campus-recruitment en resultaten zijn niet gegarandeerd. Hoe kunnen we daar een oplossing voor vinden?
De tendens die ik waarneem is dat er voor steeds meer recruitmentactiviteiten in de buidel getast moet worden, zonder dat duidelijk is wat daar voor terugkomt. In mijn vorige blog sprak ik over het belang van inhoud bij recruitment. Ik durf te stellen dat inhoud ook bijdraagt aan een hogere return-on-investment. En volgens mij is dat précies waar elke recruiter naar snakt!
Herkenbaar?
Na goed overleg wordt er een datum geprikt voor een inhouse lezing met lunch. Personeel wordt vrijgespeeld, presentaties aangescherpt en de catering besteld. Om het makkelijk te maken regel je vervoer van A naar B. Leuk, iedereen heeft er zin in. Op de dag zelf staan niet de 25 studenten die zich opgaven op de stoep, maar een groepje van acht man sterk. Uitzondering? Helaas niet. En ook als jij naar de student komt, bijvoorbeeld door een lezing te verzorgen op een onderwijsinstelling, is de opkomst niet gegarandeerd. Een vraag die mij vaak gesteld wordt is hoe daar verandering in te brengen is. Ik deel graag mijn idee daarover met je.
De vraag naar it-talent is momenteel groter dan het aanbod, en dat is terug te zien in de commerciële houding van sommige studieverenigingen en onderwijsinstellingen. Prima, maar als je euro’s uit gaat geven wil je er wel wat voor terug. Houd het volgende in gedachten:
– Denk niet in vierkante meters. Als je onderhandelt over een samenwerking focus je dan niet teveel op de harde feiten. Een vierkante meter meer of minder op een beursvloer gaat zich niet direct omzetten in een beter resultaat, net als dat de hoeveelheid flyers die je uit mag delen dat niet doet. Gebruik je tijd en energie liever om tot een interessant programma te komen.
– Maak het de moeite waard. Zorg dat je iets te brengen hebt. Verwar dat echter niet met zenden! Verplaats je in je publiek en wees kritisch bij het samenstellen van de afvaardiging die zich moet laten zien op de activiteit. Een goed verhaal wint het van een oppervlakkige babbel. Dat kan betekenen dat je expertise van buitenaf moet halen. Een voorbeeld: Eind december sprak Jesse van Dijk, Lead Concept Artist van miljoenengame Destiny in Utrecht. tweehonderd it–studenten en gameliefhebbers verruilden hun vrije avond voor een college van deze expert. Sterker nog: ze betaalden entree om erbij te zijn en kwamen vanuit het hele land. De it-werkgevers die dit college mogelijk maakten hadden deze avond geen opgedrongen zichtbaarheid, waardoor er vooral aandacht voor Jesse was. Toch waren er direct na afloop meetbare resultaten.
– Denk vooruit. Het is misschien niet wat je wilt horen, maar ik geloof in de lange termijn. In plaats van de volledige focus op de activiteit zelf te richten, is het waardevoller om een lange termijn samenwerking aan te gaan. Dat maakt het dat het succes van een inhousedag dichterbij komt en een goede opkomst bij jou op kantoor realiseerbaar is. Een goede opvolging is hierbij onmisbaar.
– Gebruik de kracht van herhaling. Laat jezelf structureel zien. Ook als dat betekent dat je voor een groep met tien man staat. Het is misschien even slikken als je verwacht had voor een volle collegezaal je verhaal te kunnen doen, maar door de boel af te blazen benadeel je de gemotiveerde studenten die er wel zitten. Maak er het beste van en kom nog eens terug. Daar zie je wellicht niet direct iets van, maar op de lange termijn bezorgt het je een goede naam en draagt het bij aan een constructieve samenwerking. En last but not least:
– Gun elkaar eens wat. Een samenwerking is geven en nemen. Dat is niet altijd uit te drukken in geld of leads. Denk eens na over wat je voor elkaar zou kunnen betekenen met een gesloten beurs. Het maakt je creatief en levert vaak de beste ideeën op.
Waarom komt de student niet naar jouw bedrijf?
Om beter te begrijpen waarom een student kiest voor (een bezoek aan) jouw bedrijf, heb ik deze vraag uitgezet onder onze achterban van iy-studenten vanuit het hele land. Het leverde interessante verhalen op. Die deel ik graag me je in mijn volgende blog. Dus stay tuned!
De vraag naar it-talent is momenteel groter dan het aanbod…
Al jaren concludeer ik dat de manier waarop recruiters en HR om gaan met ‘het vak’ tenenkrommend is en af en toe ronduit stuitend. Op zijn Rotterdams,’Gewoon te stom voor woorden….’ Ga ik hier wakker van liggen. Neen. Waarom zou ik. Ik heb als IT professional, met enige affiniteit in o.a. datzelfde recruitment en coachingsveld, het alleen maar dommer zien worden.
Recruiters, net niet droog achter de oren die vinden dat zij ‘het vak’ volkomen begrijpen en terug grijpen naar één of ander vaag assessment methodiekje en dan pretenderend dat ‘Dat’ ‘Het’ is. Recruiters doe plots én masse roepen dat zij de sociale media… hou je vast jawel…’ gaan gebruik als onderdeel in het selectie criterium.
HR professionals, zonder enige affiniteit met het veld waarvoor zij het eerste stukje van het recruiten doen, wijzen mensen af omdat… ‘de klik’ er niet lijkt te zijn. HR van Maersk, gefeliciteerd, u wint de prijs voor de meest ridicule afwijzing van een sollicitant binnen… 8 minuten! Jawel. De dame en haar baasje, geen van beiden behept met enig idee van ICT wisten te stellen dat die afwijzing ‘Overgekwalificeerd’ toch vooral als een Compliment moet worden beschouwd natuurlijk.
Of zij het CV van de sollicitant hadden doorgelezen? Wat een vraag, natuurlijk. Of zij dan ook konden zeggen wat er in de laatste twee regels stond? Wat een rare vragen vonden zij dat. (“Als u geen enkele affiniteit met mijn vakgebied heeft, gelieve mijn CV dan meteen uit uw systeem te verwijderen. Dit CV is alleen geschikt voor professionele IT gerelateerde behandeling.”)
Mijn beste auteur van dit artikel….
In alle ernst. Ik herhaal mezelf maar weer eens. Als een recruiter dit soort artikelen schrijft, dan moet u eens zeer goed in de spiegel kijken. Wat u feitelijk hier kenbaar maakt is dat de wijze waarop recruitment bedreven word, niets opleverd.
Het levert U niet op wat u pretendeert. Is dat talent er dan helemaal niet in Nederland? Jawel hoor. Talent genoeg. Maar wat er niet is is kennis en ervaring en de goede tooling om Talent bij mensen inzichtelijk te maken. Wil je je opdrachtgever, niet naar realiteit managen, lees hier er van overtuigen dat er best wel Talent is in Nederland maar daar zal dan wel enige inzet voor moeten worden gepleegd, van TWEE kanten uiteraard, tja….
Als je blijft roepen DAT Talent maar niet te kunnen vinden omdat… en de betrokkenheid, de affiniteit, de loyaliteit en en en er maar niet blijkt te zijn, dan heeft u nog niet helemaal in de gaten wat er sinds 2008 gaande is.
Men heeft er niet om gemaalt goed en degelijk IT professionals uit pure berekening ter zijde te schuiven. Men heeft helemaal niet geanticipeerd op ontwikkelingen en wil al helemaal niet investeren in die veranderingen. U als recruiters hebben uw opdrachtgever klaarblijkelijk ook niet helemaal zinvol en realistisch bijgepraat over hoe je Talent nou echt aan jezelf kunt binden.
Door openheid, door investeren, die investering ook gerust van die professional te verlangen. Maar zolang het heden te dage nog steeds zo is dat de hausse aan vacatures vrij onrealistisch zijn samengesteld, u daar klaarblijkelijk in mee gaat…. tja…
Wil je dit niet erkennen is dit natuurlijk ook hardstikke prima natuurlijk. Dan krijg je met regelmaat publicaties zoals deze.
En Persoonlijk en Professioneel vind ik dit ook prima. Ik hoef namelijk de rekeningen van de steeds toenemender en grootschaliger incidenten in en met ICT niet te betalen. Omdat men geen acht slaat, wil slaan, op wat er momenteel aan het spelen is gelijk hierboven beschreven.
Een gemiste kans vaak…
Hi,
Interessant artikel. Wat betreft de kracht van herhaling nog een toevoeging: zet online marketing in. Marketeers weten dat je minimaal 5-8 contact momenten nodig hebt als merk (of: werkgeversmerk) voordat je ‘blijft hangen’ in iemands achterhoofd. Marketing en dan met name remarketingtechnieken kunnen je helpen om online een sterk werkgeversmerk op te bouwen met een voorkeurspositie bij je doelgroep!
Tja… spijtig maar Numoquest geeft in zijn tirade precies het hele probleem weer, weinig aantoe te voegen.
Hmmm jawel toch nog… Ook numoquest is even abuis.
Dus beste numoquest leer vandaag iets nieuws.
Overgekwalificeerd is een politiek correcte term voor boven ’te oud’.
Mij begint de agressieve manier van benadering door recruiters steeds meer tegen te staan. Ze telefonisch uit te schelden heeft weinig zin want zolang hun verdienmodel blijft bestaan zullen ze door blijven gaan.
Neemt niet weg dat sympathie voor recruiters onder het nulpunt is gedaald en ik recruiters eerder associeer met nachtmerries.
Een iets meer subtiele manier van sabotage begint toch wel aantrekkelijk te worden.
Wat een leuk, interessant en zeker ook herkenbaar artikel! Bedankt voor de tips ik ga ze onthouden en zeker ook tot uitvoer brengen.