De benamingen die we meegeven aan de dingen in ons leven verraden vaak hoe ze ooit zijn ontstaan. De piano was het eerste toetsinstrument waarop je zowel hard als zacht kon spelen (oorspronkelijk heette het dan ook pianoforte, ofwel zachthard). ‘Auto’ is kort voor ‘automobiel’, oftewel ‘beweegt zelf’, want dat deden koetsen niet. Wat mij betreft is het tijd om de c uit ict en de m uit mdm en mam te schrappen.
We raken in de loop der jaren zo gewend aan de woorden die we gebruiken, dat ze niet mee veranderen als het ding dat wel doet. Een smartphone wordt nog steeds vaak een telefoon genoemd, terwijl ‘ver horen’ nou niet bepaald de meest gebruikte feature is.
Toch wil ik een poging wagen om twee acroniemen uit ons dagelijks leven te veranderen, simpelweg omdat ze niet meer kloppen. Want als er één vakgebied is dat wel houdt van verandering, dan is het toch wel ict?
Weg met de c uit ict
Daar hebben we meteen de eerste afkorting te pakken die over zijn houdbaarheidsdatum is: ict. Hoezo, ‘informatie- én communicatie-technologie’? Ict is een typisch Nederlands verschijnsel. In de VS hebben ze die c nooit gebruikt, en wat mij betreft schrappen we hem hier ook.
Het onderscheid was ooit logisch: de it-afdeling voorzag de organisatie van computers en van telefoons (de c in ict). Dat was de tijd waarin KPN langs kwam om een wandcontactdoos aan te leggen en een telefooncentrale. Later kwamen daar mobiele telefoons bij.
Dankzij smartphones en ip-telefonie is de scheidslijn tussen it en c verdwenen. Dat is het beste te zien in het gebruik van sms: waarom zou je ook nog betalen voor het versturen van berichtjes via een ‘bundel’, als je ook gratis Whatsapp-berichten kunt versturen via Wi-Fi of 4G?
Na de smartphone kwamen de tablets, notebooks en andere formaten mobiele apparaten. Voor de it-afdeling is het verschil in beheer tussen mobiel apparaat en de desktop verdwenen.
Weg met de m uit mdm en mam
Daarmee komen we aan bij de tweede afkorting die geen hout meer snijdt: waarom praten we nog over mobile device management & mobile application management?
Als iemand mail wil lezen, maakt het dan voor de inhoud uit of hij hiervoor Outlook, Gmail of welke andere mailoplossing dan ook gebruikt, of dat hij dat op een laptop, pc of een tablet wil doen? Het enige wat nog telt voor de eindgebruiker is of hij gemakkelijk zijn mail kan lezen op het device wat hij op dat moment gebruikt en dat hij beschikt over alle functionaliteiten. Ik vraag me dan ook regelmatig af waarom een hoop organisaties nog verschillende teams hebben die hiervoor moeten zorgen?
Waarom is er een Windows-team dat zich bezig houdt met het beheren en ondersteunen van klanten die hiervoor Outlook gebruiken en een apart team wat zorg draagt voor klanten die gebruik maken van mobiele devices? Waarom is er een aparte voordeur met alle benodigde sloten voor gebruikers die Outlook gebruiken en een aparte voordeur met alle sloten voor gebruikers die een mobiele client gebruiken?
Dat twee aparte teams extra kosten met zich meebrengen, spreekt voor zich. Naarmate de organisatie groter wordt, zullen deze kosten alleen maar meegroeien. Daarnaast zorgt deze benadering ook voor een twee keer zo grote kans op security breaches; je hebt tenslotte twee complete infrastructuren te bewaken en te beveiligen. Tenslotte, en dat is eigenlijk nog wel het belangrijkste, is het voor onze klanten ook totaal niet meer te begrijpen. Het leveren van email is vaak nog niet heel ingewikkeld, maar als het gaat om complexere zakelijke applicaties op verschillende devices op verschillende locaties, dan is het vaak niet meer duidelijk of ze hier nu een vpn voor moeten gebruiken, een icoontje of weer iets anders moeten doen.
Het verschil tussen desktops en mobiele devices is steeds kleiner geworden, voor eindgebruikers maakt het niet meer uit of ze hun email lezen op een smartphone, tablet of laptop. De oude organisatiestructuren blijven echter in tact en daarom spreken we nog steeds over ict, mdm en mam. Het is hoog tijd om de c weg te halen uit ict, en de m uit mdm en mam.
Dat scheelt niet alleen twee letters, maar ook heel veel dubbel werk.
Volgens mij wissel je informatie uit door te communiceren. Informatie zonder communicatie is derhalve nutteloos.
En dat Amerikanen niet kunnen communiceren is allang bekend.
Ik ga een heel stuk mee in je verhaal maar proef dat je verhaal het meest is gericht op IT professionals omdat de goegemeente allang afwisselend IT of ICT roept. Wat dat m-etje betreft heb ik dat gevoelsmatig meer bij de m van manager. Inderdaad, gooi overboord want alles en iedereen is een manager van …. what ever en het brengt vaak verwarring want als een recruiter er ooit eens toe komt een CV ECHT te lezen, dan schrikt die waarschijnlijk.
Alles en iedereen placht zich maar te pas en onpas Manager van wat te roepen en die ‘Talentjagers en Managers, die in 75% van de gevallen geen enkele affiniteit met ‘Onze Branche'(OB) hebben tja. Ik zeg het wel ens vaker.
Laten wij als IT professionals die brug nou eens leggen tussen de twee werelden van ons en die van ‘de rest van de wereld’. Zodat we veel meer van toevoegende waarde zullen zijn, heel strategisch, voor en met ‘Die Anderen'(DA) Dan hebben we misschien weer iedereen, ook die nu aan de kant liggen, zitten staan, weer berehard nodig.
Misschien?
Sec gezien impliceert informatie al communicatie. Informatie zijn gegevens met een betekenis. Betekenis “betekent” dat iets of iemand waarde hecht aan iets. Het woord “informatie” zegt dus dat er gegevens en minimaal één ontvanger/interpreteerder moet zijn.
Het is een voorwaarde dat er communicatie/een verbinding tussen gegevens en ontvanger bestaat, zodat er een interpretatie ontstaat.
Leuk geschreven stuk met een serieuze dubbele bodem. ‘Want als er één vakgebied is dat wel houdt van verandering, dan is het toch wel ict?’ is in dat kader wel een fijne open vraag. En ja, die C kan weg. Jongeren zullen over een paar jaar Wikipedia nodig hebben om te achterhalen waar die eigenlijk voor stond.
“If computers of the kind I have advocated become the computers of the future, then computing may someday be organized as a public utility just as the telephone system is a public utility. The computer utility could become the basis of a new and important industry.” – John McCarthy MIT congres in 1961
Het is niet de applicatie of het device dat bepalend is maar het netwerk dat ontwrichtend werkt in (oude) organisatiestructuren. Het gaat hierbij trouwens niet zo zeer om het leesbaar maken van e-mail maar om de routering van de informatie. Want als we het over beveiliging gaan hebben is het wel handig om dus eerst te bepalen wat je dan precies wilt beschermen. Zowel applicatie als device zijn makkelijk vervangbaar maar verloren gegaan vertrouwen meestal niet.
Best grappig trouwens dat Ad Gerrits wat roept over Wikipedia, zonder de C betekent dat voor jongeren dus weer fietsen naar de bibliotheek als we het over ontsluiten van informatie gaan hebben. Dat dit met MAM niet de meeste efficiënte oplossing is zal ik niet ontkennen maar we hebben het hier dan vooral over een stukje erfenis. De cultuurschok bij jongeren aangaande de interface van SAP om maar eens wat te noemen is dan hilarisch, het probleem ligt namelijk niet zo zeer bij de IT maar bij de M van management.
Een regional manager system engineering die iets over icoontjes en een VPN roept klinkt dan als Ton Elias die ook niet zo goed wist waar IP voor stond, zonder communicatie staat namelijk alles stil.
Die begrippen zijn toch vaak door management bedacht. Innovatie bijvoorbeeld, het toepassen van nieuwe technieken om problemen van dat moment op te lossen. Deden we dat vroeger niet ?
Ik stel voor volgende begrippen ook te schrappen aangezien we er prima alternatieven voor hebben
Cloud : internet
Big data : data
Het Nieuwe Werken : werken
Internet of things : internet
Management by walking around : rondlopen
Scrum : micromanagement
Agile : opportunistisch, visieloos
Letters schrappen? Wat dachten jullie van BaaS, IaaS, DRaaS, MaaS, KaaS? zelfs dat laatste staat ter discussie. Tegenwoordig eet je Zuurdesum.
Kortom lang leve de afkortingen. Mooi verhaal, mooie discussie.
Dank voor jullie reacties, allen. Inderdaad: zonder informatie is er geen communicatie mogelijk en zonder communicatie heeft informatie geen zin. En @Numoquest, @Felix en @Ewout: er is natuurlijk wel een verschil tussen ‘management’ dat verwijst naar het leiding geven aan ‘management’ in Mobile Device Management of Mobile Application Management: in dit laatste geval gaat het om het beheer van devices en applicaties.