Wat hebben we gelachen aan het begin van deze eeuw. Internet bleek een grote bubbel te zijn. Zodra de bubbel was leeggelopen, zou alles gewoon bij het oude blijven. Het liep net iets anders, maar ook dat hadden we nog niet helemaal door. Dat kwam door de crisis. Ook al zo’n hype. Zodra de crisis over zou zijn, dan zou alles weer normaal worden. Dachten we.
Deze week waren V&D en Blokker volop in het nieuws. Twee instituten in de winkelstraat die in de financiële problemen zitten. V&D is voorlopig gered, maar de vakbond gaat nog wel een poging doen om ze alsnog failliet te krijgen. Blokker maakte bekend dat 440 mensen ontslagen worden.
Goedkopekoffiezetapparatenvandikkeharry.nl
Volgens de directie van Blokker komt dat doordat consumenten steeds minder besteden. Ze bedoelden waarschijnlijk dat consumenten steeds minder in de winkels van Blokker besteden. Consumenten weten namelijk de winkels van Bol.com en Goedkopekoffiezetapparatenvandikkeharry.nl prima te vinden. Internet heeft een nieuw distributiemodel geïntroduceerd waarbij een bedrijf als Bol.com, met zo’n zevenhonderd medewerkers in dienst, dezelfde omzet realiseert als V&D met tienduizend medewerkers.
Je kunt wel blijven zeggen dat digitalisering een hype is en dat mensen het liefst ouderwets zaken doen, maar dan heb je het goed mis. Er zijn nog steeds mensen die denken dat klanten fysiek contact prefereren boven digitaal contact. Je wilt je kleren toch passen? Je wilt dat cd-hoesje toch in je handen hebben? Je wilt toch even in die voorverpakte karbonade knijpen, net als al die andere klanten die voor je zijn geweest?
Virtuele rondvaart
Google Maps bestaat deze week tien jaar en om dat te vieren kun je met Google Street View een virtuele rondvaart door de grachten van Utrecht maken. Maar een echte rondvaart is toch veel leuker? Natuurlijk, maar toch gaan veel mensen dit doen. Sterker zelfs, ik geef aanstaande zaterdag op Valentijnsdag mijn vrouw een virtuele rondvaart door de grachten van Utrecht cadeau. Super romantisch. Met blokjes kaas erbij.
We gaan lekker alles virtueel en digitaal doen. virtueel eten, virtueel huis, virtuele hypotheek, virtuele baan, alles via de cloud en virtueel. Waarom naar de Maan en Mars? Google maps kan het toch ook, virtueel? One small step a giant leap? for bits and bytes. Binnenkort postadres in Datacenter. Virtueel.
Heerlijk. Leuke stukjes Jacob. Iedere keer weer. Klasse. Ga zo door.
Probleem met V&D is dat ze veel te lang stil gestaan hebben.
Ga ik online naar de ‘beste koffiemachine’ zoeken, kom ik uit bij een apparaat dat V&D niet heeft.
Ga ik online naar de ‘mooiste bestek’ zoeken, kom ik uit bij een set dat V&D niet heeft.
Je gaat gewoon niet meer naar de V&D, want ze hebben niets. Ja, ze hebben ‘La Place’ als je van luxe uitgebreid brunchen houdt en dat is het enige.
Tja ik vrees dat Technicus gelijkt heeft.
Bij V&D lopen ze rond alsof we nog midden in de jaren zeventig zitten, veel oudbolliger vind je het niet meer.
Blokker heeft een heel ander probleem, als bedrijf zou besluiten enkel nog bruikbare artikkelen te verkopen en alle nutteloze rommel de deur uit te doen zouden de schappen haast welleeg blijven.
En juist die nutteloze troep kopen mensen bij voorkeur via het internet.
Verder ja.. zoals Jacob zegt, sommige zaken koop je liever in overleg met een vakman.
Een auto, planten voor in je tuin, een muziekinstrument… toch maar even naar de winkel gaan.
Gisteren met mijn vrouw naar de sauna. Nog gauw een badjas kopen, die oude valt bijna uit elkaar. Winkels in de buurt zijn C&A, H&M, Primark en Hema. Eerst maar even online kijken.
Bij H&M hebben ze niks, Primark toont alleen een babybadjas, echt niet XXL. C&A laat me er acht zien. Hema heeft de verbluffende keuze uit twee modellen. Op naar C&A dus.
Niks te vinden.
C&A-Verkoopster: “We hebben geen badjassen. Nooit gehad ook.”
Ik: “Op de C&A-website staan er anders wel acht”.
C&A-Verkoopster: “Ja, maar dat is een andere winkel.”
De Hema had van de twee modellen elk zo’n zes exemplaren, ook in XXL.
Dit is toch echt de dood in de pot voor de gewone winkel. Alleen bij de Hema klopte het. Al was dat misschien toeval.
Jacob,
Prima stukje werk.
Inderdaad, Nu is Vroom en Dreesmann (V&D) een grote openbare kachel voor winkelend publiek en dat moet dus anders.
Kan er zelf wel een boek over schrijven.
Waarom doet Wehkamp het (nu) zo goed en V&D zo slecht? Bij Wehkamp klikt men op “in mijn winkelmandje” en bij V&D moet je naar de kassa lopen. So what? Bij Wehkamp krijg je geen advies of ondersteuning alleen maar fotootjes, technische spec’s en een review, bij V&D kun je met de adviseur praten, overleggen en het product ‘voelen’… Ik verkoop nog een kat aan een muis welke ik vervolgens verkoop aan een olifant! Bent u er nog? Dat is RETAIL
Tijdens het NOS Journaal (8 febr.) staan ze buiten – voor de winkel – in de kou te interviewen. Hoe dom kun je zijn? Mensen kopen in de winkel niet buiten – ’t Is geen markt!
Verkopen en met name RETAIL is zo simpel, echter als je niet wilt kijken kun je ook niet zien. …En daar zit V&D midden in. Moet je eens kijken op LinkedIn hoeveel managers ze hebben… Nergens voor nodig, Verkopers hebben ze nodig.
Hoe verkoop je lucifers?
Hoe verkoop je een vliegtuigmotor?
Als je dat niet weet/kan ben je geen verkoper en daar heeft V&D er dus teveel van. Zo simpel is het.
Ooit heb ik in Harderwijk in een platenzaak gewerkt (Expert Harderwijk – bij de familie van Eck) Was ’s morgens de platenomzet niet hoger dan 1250 gulden (gulden, ja) dan ging ik op eigen initiatief niet lunchen. Zaterdagochtend en koopavond ’t dubbele. Kijk, zo doe je dat! Motivatie is niet te koop, maar kun je wel motiveren. Waar dacht je dat de plaatselijke disco hun top 40 plaatjes kochten?
Retail man, waar gaat het over…?
Voor mij is dat nog NET geen betaalde sex.
Hoe simpel wil je het hebben?
Praktijk – Geen mens in de winkel (Blokker Varsseveld):
Ooit bij Blokker aan het personeel gevraagd wat het verschil is tussen de broodrooster van 10 euro en die van 139 euro. Bedrijfsleider erbij. Nee, konden ze me niet vertellen. Die van 10 euro doet het nu nog steeds en deze was aangeschaft in 2007 (!) Kortom, als je niet verkoopt maak je ook geen winst! Tevens kun je op een broodrooster van 10 euro geen 10 euro verdienen en hoeveel broodroosters verkoop je per week – nog gekker hoeveel broodroosters koopt u per jaar, hoe moeilijk kan het zijn? Als het alleen maar om de prijs zou gaan, reden er niet zoveel Audi’s rond… Daar heb je geen reorganisatie voor nodig…
Retail…
Als de heren Vroom en Dreesmann nog geleefd zouden hebben, zouden ze zich omgedraaid hebben in hun graf. (…met dank aan Simon Carmiggelt).
Nogmaals, leuk stukje Jacob!
@Jurgen,
Schitterende reactie, zo herkenbaar (ik ben absoluut niet geschikt als verkoper, zo ook al die scholieren bij de mediamarkt en Bijenkorf niet).
Waar ik niet op zit te wachten is zo’n provisie gedreven huppelkut die werkelijk geen flauw idee heeft wat ik graag hebben wil en waarom.
Net zo min als ik behoefte heb aan kwebbelende kippen aan de kassa die volkomen op tilt slaan als je 11.50 geeft waneer je 6.50 moet afrekenen.
Een gitaar koop ik graag bij een echte handelaar, eentje die zelf kan spelen er verstand van heeft en het gezeur van mij wil aanhoren, betaal ik graag een paar Euro’s extra voor.
Een setje snaren koop ik vanuit mijn eigen comfortabele stoel, ik weet al wat ik nodig heb.
Wat je verteld is eigenlijk een vrije vertaling van datgeen waar ons vakgebied (ict) last van heeft.
Iedereen denkt dat hij/zij het vak beheerst maar zodra je een vraag buiten de comfort zone stelt loopt het hele raderwerk vast.
In een grijs verleden ooit eens geprobeerd een paar vrachtvliegtuigen te verkopen…. heb ik dus geen talent voor 😉
@Jurgen & Pascal: Goed punt. Ze missen niet alleen de producten. Er is ook geen kennis of kunde over de producten of de toepassingen ervan.
Zoals Pascal graag naar die speciaalzaak gaat omdat die daar tegen over iemand komt te staan die erover kan mee praten.
Helaas, missen ze totaal een missie of een visie in hun huidige opzet.
Op zich best jammer, want het had toch iets ‘gezelligs’ vroeger en is ook wel een stukje Hollandse glorie die dreigt verloren te gaan.
@Technicus & Pascal
Bedankt voor jullie reactie.
Is ook zo, mag ook niet gebeuren.
Maar als ‘ze’ het niet zien is het niet anders.
Het gaat niet over parkeergeld, kwaliteit en/of prijs – waar ze het op internet (veel) op gooien. Het gaat over hoe pleegt men verkoop en dan nog wel retail. Mensen komen naar je toe, willen iets kopen en dat kan (…wil) je niet.
Naast mijn werk bouw ik (in de avonduren) zo nu en dan een database aangestuurde website, probeer logistiek het e.e.a. met Dromes en kijk of we zakelijk wat kunnen met een Raspbarry Pi. Denk je dat ik als er een klant zich bij mij (ons) meldt dat ik ‘nee’ verkoop? Ik ren me rot om klanten te maken en te houden…
Nu sta je naar een stofzuiger te kijken bij V&D. Het minste wat ze tegen je kunnen zeggen/vragen: ‘Welkom in onze fijne winkel, ik zie dat u naar een stofzuiger kijkt, kan ik u wellicht van advies dienen? Ja, deze rode is inderdaad mooi enz.’ Niets van dat alles… en daar komt Coolblue om de hoek kijken – zeggen/vragen ze dat ook niet en zijn nog goedkoper ook wordt er dan in koor geroepen.
Ja, zo verkoop je ‘never’ nooit wat.
Zoals Pascal al schreef, …zo ook als de vraag buiten de comfort zone is van een boel ICT’ers. Drama!
Weet je, verkoop is niet verkopen, maar mensen laten kopen.
Kortom, je verdiepen in je doelgroep en het product.
Dat is de kern – daarom doen momenteel webwinkels het ook zo goed. V&D, Blokker, Hema, Schoenenreus, Halfords enz. voegen niets (meer) toe.
Maar dacht je als ik het voor het zeggen zou hebben bij V&D (en Blokker – same case of willekeurig welke retailer) dit me zou overkomen?
Blokker – 440 mensen eruit!
Mijn hemel, hoeveel zijn dat er ‘wel niet’?
Kortom: Hoe verkoop je lucifers?
Ik verkoop ze nog aan een niet roker.
’n Hele pallet als ’t mag (nee, moet zijn …moet, nee ‘kan’).
ICT link: ’t Kan, maak het dan – meteen goed!
Prachtige column van Jacob.
Mannen, goed blijven goan!
Voor welke producten heb je nog persoonlijke kennis en kunde nodig als veel benodigde informatie vaak zelfs beter digitaal aanwezig is? Volgens mij had de V&D al jaren geleden een gelijksoortig probleem, namelijk dat als je iemand vroeg “Wat komt u hier kopen?” dat men dat in veel gevallen niet wist. Opmerkelijk dat binnen hetzelfde concern het “La place” als concept wel lukt. Lekker gezond, vers, goede kwaliteit, persoonlijk, kleurrijk of wat het dan ook moge zijn.
Alles wat met ‘beleving’ of ‘emotie’ te maken heeft associeer ik niet met V&D. Wel dat ze er inderdaad veel spullen verkopen die ik overal kan kopen en vaak ook prima met een muisklik. Blokker gaat de winkelformules aanpassen, zodat je een gedeelte van het assortiment (het duurdere) in de zaak kan kopen en ‘de gewone dingen’ in de winkel achter een PC kunt bestellen. Of zullen ze een tablet aanbieden om dit te doen? Maar volgens mij is dat maar een tijdelijke verandering. Je moet blijven innoveren.
Misschien moeten er wel hele andere formules komen. Een winkel waar je kunt lachen en verwend wordt. Waar het winkelen een ervaring is, waar je in contact kunt komen met de allerlaatste noviteiten, waar gastoptredens zijn van muzikanten of kunstenaars. Het straatbeeld is saai geworden en overal gelijk. Jammer eigenlijk….
@Ronald
Je laatste liniaal is een kans, grappig!
Zie ook direct risico’s.
Maar dat ben ik.
Eigenlijk ben ik misschien wel een grote sjagrijn.
Kom uit de retail – werk nu in de ICT en weet net als Pascal dat dít ’teen-krommend’ kan zijn als mensen niet weten hoe je mensen kan/moet ‘helpen’ om hun doel te bereiken. Nee, ik wil geen blokfluit, die met snaren wil ik – O, ’n klarinet! Hé? Nee, die Spaanse gitaar. Mijnheer, deze gitaar spreekt geen Spaans. ICT ten top!
Inderdaad hoor je overigens veel positieve berichten over La place.
Dat is toch helemaal super! Maar waarom zitten mensen daar, wel in het warenhuis maar toch niet in de winkel?
Zoals ik je bericht lees zijn er meer kansen als bedreigingen.
Dat is positief en daar hou ik (persoonlijk – zelf ;-D) van!