Wat hebben we gelachen aan het begin van deze eeuw. Internet bleek een grote bubbel te zijn. Zodra de bubbel was leeggelopen, zou alles gewoon bij het oude blijven. Het liep net iets anders, maar ook dat hadden we nog niet helemaal door. Dat kwam door de crisis. Ook al zo’n hype. Zodra de crisis over zou zijn, dan zou alles weer normaal worden. Dachten we.
Deze week waren V&D en Blokker volop in het nieuws. Twee instituten in de winkelstraat die in de financiële problemen zitten. V&D is voorlopig gered, maar de vakbond gaat nog wel een poging doen om ze alsnog failliet te krijgen. Blokker maakte bekend dat 440 mensen ontslagen worden.
Goedkopekoffiezetapparatenvandikkeharry.nl
Volgens de directie van Blokker komt dat doordat consumenten steeds minder besteden. Ze bedoelden waarschijnlijk dat consumenten steeds minder in de winkels van Blokker besteden. Consumenten weten namelijk de winkels van Bol.com en Goedkopekoffiezetapparatenvandikkeharry.nl prima te vinden. Internet heeft een nieuw distributiemodel geïntroduceerd waarbij een bedrijf als Bol.com, met zo’n zevenhonderd medewerkers in dienst, dezelfde omzet realiseert als V&D met tienduizend medewerkers.
Je kunt wel blijven zeggen dat digitalisering een hype is en dat mensen het liefst ouderwets zaken doen, maar dan heb je het goed mis. Er zijn nog steeds mensen die denken dat klanten fysiek contact prefereren boven digitaal contact. Je wilt je kleren toch passen? Je wilt dat cd-hoesje toch in je handen hebben? Je wilt toch even in die voorverpakte karbonade knijpen, net als al die andere klanten die voor je zijn geweest?
Virtuele rondvaart
Google Maps bestaat deze week tien jaar en om dat te vieren kun je met Google Street View een virtuele rondvaart door de grachten van Utrecht maken. Maar een echte rondvaart is toch veel leuker? Natuurlijk, maar toch gaan veel mensen dit doen. Sterker zelfs, ik geef aanstaande zaterdag op Valentijnsdag mijn vrouw een virtuele rondvaart door de grachten van Utrecht cadeau. Super romantisch. Met blokjes kaas erbij.
Het graf ligt nooit dieper als de voorgaande…
In de retail wereld is het een redelijk drama op het moment. Er vallen harde klappen en er gaan ook heel veel werkgelegenheid verloren.
Maar ondanks dat zijn er nog steeds bedrijven die het wel goed weten te doen. Zoals de winkels die hun aanbod ook online hebben en je als consument kan bestellen of in de winkel direct mee kan nemen. Of zelfs nog slimmer dat je het online bestelde in de winkel op kan halen en je langs allerlei aanbiedingen loopt die toch wel heel aantrekkelijk zijn.
En het hier al aangehaalde ‘experience’ gebeuren. Voor de mensen die ouderwets gezellig willen winkelen. Oftewel zich willen wanen in een wereld waar in ze alles wel zouden kunnen kopen maar dat niet doen omdat ze er eigenlijk het geld niet voor hebben en dus maar met een schamele ‘vangst’ thuis komen. Als winkelier moet je dus degenen zijn die dat soort mensen hun besteedbare bedrag incasseert in ruil voor een tevreden klant die gauw nog eens terug komt.
Overigens de online winkels valt ook nog wel wat op aan te merken. Ze zijn maar wat grif bij het aangeven dat iets op voorraad is maar in de praktijk blijkt dat wel wat opportunistisch te zijn. Of dat er creatief met garantie wordt omgegaan om zo de kosten te drukken. Wat Wehkamp betreft is het meer een verkapte bank dan een online warenhuis want het moet het grotendeels van het kopen op afbetaling hebben.
De klanten zelf zijn ook geen engeltjes want er zijn legio mensen die wel heel ruim gebruik maken van de service van online winkels.
En in veel magazijnen van online winkels hangen bizar veel camera’s omdat er toch wel redelijk wat verdwijnt omdat mensen voor een paar honderd euro (of minder) hun baan op het spel zetten.
@Jurgen, vanuit de luie stoel het beste koffieapparaat uitkiezen? Dan kom je uit bij de google ads, kieskeurig.nl, besteproduct.nl. Dan weet je zeker dat je genept wordt
Nee, ik denk dat de beleving van de echte winkel achteruit is gegaan in plaats van met de tijd mee. De Jean de Bouvrie ombouw van V&D is een dure mislukking geweest. V&D moet zich afvragen wat wil de klant, net als elke ICT’er.
Leuk, ik zie dat het item nog steeds beleeft wordt.
Ben net thuis, was na mijn werkzaamheden even in de ‘stad’.Natuurlijk toch even bij V&D binnen ‘gewipt’.
Om te zeuren over hoe het moet, moet je ook de praktijk beleven.
’n Peper en zout setje, wat kan ’t kosten en Rutte zei: “kom op, koop die auto, koop dat huis enz.” Daar heb ik dan weer geen geld voor, dus op naar het maximale… ’n peper en zout setje.
Even kijken, wachten, ja daar komt er 1, ’n meisje van natte oren leeftijd. Keurig gekleed, kun je bij V&D niets van zeggen. “Kan ik u helpen?” O, my god, kan ik u helpen? Als je me ‘gek’ wilt krijgen moet je dat vragen. Netjes bedankt en Weggelopen dus.
Na wat bladen gekocht te hebben weer terug. Nu was er een oudere dame (50+). “Goedemiddag mijnheer, ik zie dat u naar ons glaswerk kijkt, kan ik wellicht van advies dienen…?” “Jazeker, ik zoek een prettig hanteerbaar peper & zout setje voor Valentijn. Weet u, mijn vrouw gooit graag zout in de wonden en heeft peper in d’r kont.” – Nee, zonder gekheid, dat zei ik. Ze keek me streng aan en het duurste setje schijnt hier het beste geschikt voor te zijn… Minst kostbare 0,79 euro, de duurste, ik meen dat ik ergens rond de 20 euro moest afrekenen. Heerlijk, geld uitgeven aan een professional! Als ik weer ’n nieuw setje nodig heb ga ik weer…
Hoe wil je dat ‘beleven’ op/in een webwinkel?
Link ICT: Verkoop is humor – helpen en er het maximale uithalen.
@ICT-er.
Heb je helemaal gelijk in, is ook niemand die dat ontkent. Ik rook derhalve niet voor mijn lol – dat doe ik als professional – ja, echt mijn werkgever betaald mijn rook. Gekke wereld, niet?