VisionsConnected implementeerde bij diverse scholen in Hengelo en omstreken een video conferencing-oplossing zodat diverse vakken gelijktijdig op meerdere scholen konden worden gedoceerd. Het project maakt kans op een nominatie voor de Computable Awards 2015 in de categorie ict-project van het jaar in het onderwijs. Vrijdag 30 januari werd het project gepresenteerd aan een deeljury met it’ers uit het onderwijs. VisionsConnected is een van de geselecteerde organisaties die kans maakt op een nominatie. De komende weken komen alle tien de projecten voorbij op Computable. Daarna maken we de vijf officieel genomineerde projecten bekend.
VisionsConnected werkte voor het project nauw samen met het Bataafs Lyceum en zestien andere scholen. Het Bataafs Lyceum is dan ook de reden dat het project is gestart. Diverse scholen, net als het Bataafs Lyceum uit Hengelo, kampen met tekorten aan zowel leerlingen als vakdocenten voor bepaalde vakken zoals wiskunde. Dit resulteerde in een slecht aanbod van deze vakken, waardoor bepaalde vakken niet meer rendabel waren. De druk op budgetten zorgde ervoor dat er een oplossing moest komen om de beperkte beschikbaarheid van vakdocenten in te perken en te voorkomen dat bepaalde vakken niet meer kunnen worden gegeven.
Via het initiatief InnovatieImpuls Onderwijs, dat in het leven is geroepen door het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap, kunnen projecten die knelpuntvakken oplossen financieel worden ondersteunt. Om die ondersteuning te krijgen werkte het Bataafs Lyceum samen met zestien andere scholen om een innovatieconcept te ontwikkelen voor inter-school videoconferencing. Het ministerie heeft uit vijftig inschrijvingen het regionale videolessen-project als winnaar gekozen en hieraan subsidie toegekend. Om de plannen te realiseren werkte de scholen nauw samen met VisionsConnected, een Cisco ATP Master Partner.
Samenwerking
Volgens VisionsConnected kan er alleen een goede oplossing komen als docenten worden betrokken bij het project. Zij zijn immers degene die het uiteindelijk gaan gebruiken. Hiervoor heeft de organisatie workshops gehouden met de docenten van alle zeventien scholen, zodat er kon worden bepaald welke video-opstelling in een klaslokaal didactisch het meest ideaal zou zijn. Hierbij was het een voorwaarde dat leerlingen zowel fysiek als op afstand konden deelnemen aan de les.
De docenten vonden het belangrijk dat een videoles niet te veel afweek van een traditionele les. Om dit te bewerkstelligen werd er gebruik gemaakt van een oplossing met meerdere schermen, camera’s en microfoons. Hiervoor werkte VisionsConnected samen met hardware-leverancier Cisco en een lokale partner voor AV-zaken zoals kabels en monitoren.
Het gelijktrekken van de roosters van de verschillende scholen was een struikelblok tijdens het project, want er zijn zestien scholen die hun roosters aan elkaar moeten aanpassen. Daarbij was het voor de scholieren even wennen aan een (video)les zonder lokale fysieke docent. Dit is opgelost door eerst met docenten op alle locaties te werken, vervolgens met student-assistenten op de remote locaties en uiteindelijk alleen nog de docent op de uitzendende locatie.
De vaste kosten van een Videoklas (een lokaal enabled met de speciale videolessen opstelling) zijn ongeveer 35.000 euro, inclusief drie jaar onderhoud op de hardware en implementatie en training. Zo’n Videoklas bestaat uit: monitoren voor- en achterin de klas, camera’s voor- en achterin de klas en gekoppeld aan een digitaal schoolbord. De maandelijkse kosten van onze Videodienst en support zijn ongeveer tweehonderd tot 250 euro per maand per school. De Videoklas is gekoppeld aan de Videoconferencing dienst van VisionsConnected, die het klaslokaal verbindt met de wereld, inclusief de technische support en een tool voor het gemakkelijk plannen en opzetten van de videolessen. Daarnaast is er continue contact met de projectleiders om ervoor te zorgen dat nieuwe mogelijkheden bekend worden en er altijd ruimte is om vragen te stellen.
Volgende stap
Docenten kunnen sinds de implementatie effectiever en efficiënter worden ingezet. Daarvoor zijn geen ingrijpende didactische veranderingen nodig waardoor docenten en leerlingen de lessen sneller zullen adopteren. Daarbij kan er gebruik worden gemaakt van bestaande lokalen en digiborden. Dit zijn allemaal middelen die het onderwijs innovatiever maken. De deelnemende scholen kunnen keuzevakken aanbieden, die op een andere school dan middels hun eigen instelling worden gegeven. Hierdoor wordt hun school uiteindelijk aantrekkelijker voor aankomende scholieren.
VisionsConnected denkt ook aan volgende stappen, zoals virtuele museumbezoeken, gastlessen en colleges van een expert uit een bepaalde branche, lessen virtueel bijwonen of terugkijken als een leerling ziek thuis zit en het betrekken van het (lokale) bedrijfsleven door middel van een ‘bedrijfsbezoek’ per video.
Computable Awards 2015
Op vrijdag 13 februari 2015 maakt Computable bekend welke projecten officieel worden genomineerd voor een Computable Award in de categorie ICT-project van het jaar in het onderwijs. Voor ict-projecten in andere branches en markten kan nog voorgedragen worden. Voor zorg kan dit tot en met 12 maart, voor mkb en grootbedrijf tot en met 26 maart en overheid tot en met 17 april 2015. Meer informatie is te vinden via Computable Awards.