Nieuwe baanbrekende innovaties staan voor de deur. Zelfrijdende auto’s, het internet of things, wearables en zelfs augmented reality zetten de wereld binnen afzienbare tijd op zijn kop. Dat deze innovaties impact gaan hebben op alle markten en branches staat buiten kijf.
Snelle start-ups komen door middel van slimme technologie in rap tempo met nieuwe businessmodellen en streven de gevestigde orde voorbij. De laatste jaren horen we dan ook steeds meer over digitale ontwikkelingen en het belang om development en it te transformeren neemt navenant toe. Maar voor velen is verandering en innovatie een lastig karwei. De gevestigde orde heeft doorgaans te maken met complexe en omvangrijke legacy-systemen, wat het lastig maakt om innovaties te omarmen en de snelle concurrentie het hoofd te bieden. Het goede nieuws is: er zijn strategieën voorhanden om in beweging te komen en fundamentele veranderingen te omarmen en institutionaliseren.
Korting in ruil voor data
Om maar eens wat voorbeelden te noemen van innovaties die de markt ontwrichten: neem de introductie van de zelfrijdende auto. Eenmaal toegestaan op de weg heeft dit tot gevolg dat bijvoorbeeld de verzekeringsbranche en de auto-industrie fundamenteel zullen moeten veranderen. Maar ook de opkomst van het internet of things (IoT) zorgt voor zeeën aan data, waardoor nieuwe producten en diensten razendsnel tot de realiteit behoren.
Er zijn al diverse spelers die verzekeringen aanbieden waarbij de premie gebaseerd is op data over je hoe en waar je rijdt, je levensstijl en hoe goed je je tanden poetst. Dus: korting in ruil voor data! En zo zijn er nog legio voorbeelden te verzinnen. Dit is allang geen toekomstmuziek meer. Maar hoe kunnen grote organisaties toch mee met de huidige ontwikkelingen?
- Richt een nieuwe start-up op naast of binnen de huidige organisatie
Organisaties die de snelheid niet aankunnen door de beperkingen van traditionele it, kunnen ervoor kiezen om naast de bestaande organisatie een nieuwe organisatie op te richten. Hierdoor profiteren organisaties in feite van een green-field omgeving en zijn zij in staat om nieuwe producten en diensten snel op de markt te zetten en te experimenteren, zonder rekening te hoeven houden met bestaande systemen. - Haal de juiste mensen en techniek in huis
Een andere weg die organisaties in kunnen slaan is om juist de samenwerking op te zoeken met start-ups die wel de juiste technologie in huis hebben. Dit kan in veel gevallen leiden tot een krachtige combinatie. Ook het aantrekken van de juiste mensen (met oog voor innovatie) kan leiden tot een innovatievere it-omgeving. - Een application Platform-as-a-service (aPaaS) inzetten als strategisch platform binnen de huidige enterprise architectuur
aPaas kan het best omschreven worden als een applicatieplatform bedoeld om grote bedrijven te ondersteunen bij het bouwen en beheren van (maatwerk)applicaties. De Nederlandse softwareleverancier Mendix is momenteel marktleider op dit gebied. Dit stelt organisaties in staat om razendsnel nieuwe producten en diensten naar de markt te brengen en te testen of ze aanslaan zonder forse investeringen. Onlangs heeft een grote Britse verzekeraar hier veel succes mee gehad. Door aPaaS strategisch in te zetten, is de verzekeraar in staat om met een klein budget in korte tijd applicaties te ontwikkelen. Dit fungeert tevens als verlengstuk van bestaande legacy-systemen, waardoor bijvoorbeeld een mobiele interface kan worden toegevoegd of functionaliteiten kunnen worden uitgebreid.
Een aanbeveling van Mary Mesaligo, research vice president bij Gartner, sluit naadloos aan op deze mogelijkheden. Zij presenteerde onlangs haar visie wat betreft een bimodale aanpak. Dit betekent feitelijk dat organisaties twee aparte it-omgevingen moeten hanteren. Enerzijds blijft het huidige landschap ongewijzigd bestaan en daarnaast wordt een aparte omgeving gecreëerd die wel de snelheid van de huidige tijdgeest aankan en snel kan reageren op veranderende marktomstandigheden. Hierdoor blijft de bedrijfscontinuïteit geborgd en blijven impactvolle wijzigingen beperkt.
Eén ding is zeker: simpelweg de kop in het zand steken is geen optie meer, want digitale innovaties komen in razend tempo op ons af. Organisaties zullen dan ook goed om zich heen moeten kijken welke technologieën zij kunnen aangrijpen om klaar te zijn voor de toekomst.
In de basis kan het ik artikel volgen en staan er een aantal goede dingen in.
Paar opmerkingen:
“korting in ruil voor data!” – Nee, Korting in ruil voor gedrag.
Ten aanzien van de tips:
“Richt een nieuwe start-up op naast of binnen de huidige organisatie”
Dit noem ik de greenfield methode. Nieuw business model zonder ballast welke voordelen geeft aan klanten. Launching customer ontwikkel je het voor en als het goed is hevel je klanten over van de oude naar de nieuwe situatie. Zeer krachtig concept met relatief weinig risico;s. Je kunt dan ook meteen scrum inzetten met DevOps en continuous delivery. Veel vliegen in 1 klap.
“De Nederlandse softwareleverancier Mendix is momenteel marktleider op dit gebied.”
Kun je dit onderbouwen?
Ik ben helemaal voor PaaS, maar heb nog wel enige twijfels aan APaaS. De theorie is erg krachtig, maar in de praktijk kleven er ook behoorlijke tekortkomingen aan. Vaak Spartaanse interface en geen rijke gebruikers ervaring zoals krachtige search.
Hoe verhoud Mendix zich ten op zichte van Force.com? En waarom geef je hier maar 1 voorbeeld?
Prima artikel en motiveert om constant na te denken over vernieuwing.
Doet me ook denken aan een recente uitspraak van Richard van Hooijdonk, trendwatcher: “Bedrijven die nieuwe technologie de komende jaren niet omarmen, gaan een droevige toekomst tegemoet”
@Henri
Stellen dat het bij korting in ruil voor data om gedrag gaat is onjuist, of in ieder geval onvolledig want ze willen je gegevens hebben om zodoende uiteindelijk je gedrag te kunnen volgen.
Wellicht dat met de bimodale aanpak ook meteen de organisatie kan worden gesplitst: de snelle marketing boys/girls, de savvy eindgebruiker met de coole gadgets en de DevOps/Agile IT-ers gaan met de nieuwe omgeving verder en de overigen blijven vastgeplakt op de legacy-IT. De klanten mogen zelf kiezen waar zij de produkten afnemen.
Ben erg benieuwd welke organisatie het meest winstgevend blijkt te zijn na een jaar of 3.
Ewout,
“Er zijn al diverse spelers die verzekeringen aanbieden waarbij de premie gebaseerd is op data over je hoe en waar je rijdt, je levensstijl en hoe goed je je tanden poetst. Dus: korting in ruil voor data!”
Waar krijg je de korting voor? Voor het feit dat je data overdraagt, of dat je niet in bepaalde omgevingen rijdt en netjes rijdt, ofwel: gedrag.
Ik denk het laatste, dus mijn antwoord lijkt mij juist en volledig. Uiteraard kun je niet beginnen met korting krijgen zonder data over te dragen, maar je krijgt betaald voor het gedrag en niet voor de data an sich.
FTW
@Henri – Inderdaad er zijn meer aPaaS platforms die hoge productiviteit bieden. Mendix blinkt naast hoge productiviteit uit in het bij elkaar brengen van mensen uit de business en IT. Dit komt omdat ze de modellen om applicaties te maken op het juiste abstractie niveau hebben gebracht zodat het voor niet-IT-ers helemaal transparent is hoe de applicaties zijn opgebouwd en werken, inclusief de logica. Onze ervaring is dat je door deze aanpak de succes kans van projecten enorm verhoogt. Daarnaaast biedt het platform de DevOps support die je nodig hebt om met snelle iteraties een app neer te zetten, uit te rollen en weer aan te passen. In vergelijking met Force.com is onze ervaring dat je in Mendix door visuele modellen voor logica (zgn. Microflows) echt niet hoeft te programmeren terwijl je met Force.com platform vrij snel gedwongen wordt om in Apex te programmeren. Daarnaast biedt Mendix meer flexibiliteit op deployment gebied: Public Cloud, Private Cloud en On Premise.
@ Kees. Zojuist een mooi trendrapport over dit onderwerp opgeleverd. Linken?