Taxitronic, leverancier van de Boordcomputer Taxi (BCT), is failliet verklaard. Dat betekent dat van de vier oorspronkelijke boordcomputerleveranciers er drie bankroet zijn gegaan. Eerder gingen Quipment – inmiddels doorgestart – en Taxamatic al op de fles. Alleen leverancier Cabman is nog overeind gebleven. Dat schrijft Taxi Pro, het vakblad voor taxiprofessionals.
Volgens Taxi Pro heeft directie heeft zelf faillissement aangevraagd bij de rechtbank. Taxitronic zag zich de afgelopen tijd geconfronteerd met de nadelige gevolgen van diverse overheidsbeslissingen in het Boordcomputer Taxi-traject (onder andere het uitstel van de invoertermijn), een juridisch geschil met partner Chess BCT, de diverse faillissementen van vervoerders en achterblijvende betalingen voor geleverde producten en diensten. De curator onderzoekt de mogelijkheden voor een doorstart. Bedrijfskritische diensten, zoals de Boordcomputers en Dataterminals van Taxitronic, blijven voorlopig functioneren.
In de tweede helft van 2014 ging na jaren van moeizame voorbereidingen de verplichting van de Boordcomputer Taxi in. Sinds afgelopen 1 september moeten alle taxi’s voorzien zijn van zo’n apparaat. Voertuigen die uitsluitend gebruikt worden voor contractvervoer hadden nog respijt tot 1 februari 2015.
Discutabel
De invoering ging niet van een leien dakje, constateert Taxi Pro. De software haperde, met veel storingen van de apparaten tot gevolg. Ook was het voor taxibedrijven lastig om aan software-updates te komen, omdat ze daarvoor iedere keer naar een RDW-station moesten gaan voor een update of reset. Bovendien schreef de rijksoverheid diverse specificaties voor de branche als discutabel werden gezien, zoals het beveiligingsniveau en de elektronische handtekening.
De koepelorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) had staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur & Milieu al eerder laten weten dat de taxibranche geen extra kosten meer kan betalen. ‘Dit geldt voor zowel taxi-ondernemers als de Boordcomputer Taxi-leveranciers. De overheid moet volgens ons de resterende miljoenen van de subsidiepot inzetten voor de sector. Er zijn al veel meer kosten gemaakt voor de BCT dan was voorzien en dat komt onder andere door het ouderwetse updaten in werkplaatsen. Om onbegrijpelijke redenen legde de overheid dit in de BCT-regelgeving aan de sector op’, laat werkgeversorganisatie KNV Taxi in een verklaring weten.
Controle
Het smartcardproject Boordcomputer Taxi zou oorspronkelijk zijn ingegaan op 1 oktober 2011. Taxibedrijven moeten in het kader van dit project, waarvoor ook wetgeving is gemaakt, werken met computergestuurde apparaten die ritgegevens en arbeidstijden digitaal registreren. Zo kan de overheid taxibedrijven beter controleren. Taxibedrijven konden tot 1 september 2014 zeshonderd euro subsidie per boordcomputer aanvragen.
Het zoveelste voorbeeld van overmatige overheidsbemoeienis met een dusdanige trieste uitvoering dat betrokken bedrijven het loodje leggen.
Ach Johan,
De overheid ging zelfs zover om specificaties over de technische implementatie uit te werken.
Onze overheid die zich met techniek bezig houd… wat moeten we daar nu van denken.
Ik ken bedrijven die meteen afgehaakt zijn toen gevraagd werd een offerte uit te brengen.
Een project dat bij voorbaat gedoemt is te mislukken wil je niet in stappen.
Jammer voor de betreffende bedrijven.
Jammer lijkt me een understatement.
Als men voor de camera beweert dat men er alles aan doet om de economie te verbeteren is het nogal zuur als die zelfde personen in de praktische uitvoering juist het tegenovergestelde realiseren.
Ik heb niet voor de minkukels gestemd.
U wel?