SAS, specialist in business analytics, heeft in 2014 opnieuw een recordomzet behaald. De groeiende vraag naar cloud analytics en datavisualisatie droeg er in belangrijke mate aan bij dat de omzet steeg naar 3,09 miljard dollar. Hiermee weet SAS voor het 39ste jaar op rij een gezonde groei te realiseren. Ook in Nederland behaalde het Amerikaanse softwarebedrijf goede resultaten.
Wereldwijd groeide de omzet uit SAS Cloud Analytics met 24 procent. Zo’n vierhonderd klanten in zeventig landen gebruiken inmiddels SAS cloud-technologie voor een snelle toegang tot analyse-oplossingen, meldt het Amerikaanse softwarebedrijf.
De omzet uit SAS Visual Analytics, dat twee jaar geleden werd geïntroduceerd, nam toe met 12 procent. Deze software wordt wereldwijd door ruim 3400 klanten gebruikt en biedt met de nieuwste versie nog meer flexibiliteit voor toepassing in de public cloud en voor het gebruik van verschillende databronnen als Hadoop en SAP HANA.
Verder zag SAS zijn omzet groeien met de verkoop van oplossingen als High Performance Analytics, Integrated Marketing Management, Data Management en het SAS Fraude Framework dat organisaties in staat stelt fraude op te sporen en te bestrijden.
Het bedrijf zegt in 2014 23 procent van de omzet in r&d te hebben gestoken. Daarnaast introduceerde het de SAS University Edition. Dit is een kosteloze versie van de SAS-analytics software voor studenten, professoren en onderzoekers in het hoger onderwijs en bij universiteiten waarmee zij expertise kunnen opbouwen in analytics.
Nederland
SAS behaalde in Nederland goede resultaten door nieuwe contracten te sluiten met partijen als Transavia, TNT, NVM en Stadgenoot. Bovendien selecteerden het afgelopen jaar zeven Nederlandse ziekenhuizen de datavisualisatie-software van SAS om hun processen te verbeteren.
Karel Kinders, algemeen directeur SAS Nederland: ‘Doordat we met SAS Visual Analytics de kracht van analytics naar de zakelijke markt hebben gebracht, zie je dat het inmiddels een belangrijk element is in de bedrijfsvoering van onze klanten. Daarnaast zijn er volop nieuwe kansen doordat steeds meer apparatuur data genereert. Door met onze analytics-oplossingen nieuwe inzichten te verwerven uit deze data, zijn bedrijven in staat hun bestaande aanbod te verbeteren, nieuwe diensten en producten te ontwikkelen en concurrentie voor te blijven.’