Vernieuwen of ten onder gaan. Als dat voor één type it-bedrijf geldt, is het wel de managed service provider (msp). Want stel, een klant of prospect wil een van de nieuwste technologieën implementeren. Hoe help je hem dan als msp als je niet weet waar hij het over heeft?
Daarom een oproep aan alle msp’s: kijk niet de kat uit de boom, maar neem het voortouw. Investeer in kennis over de nieuwste ontwikkelingen, zodat je altijd op de hoogte bent als een klant met vragen komt. Het zal je ook helpen sneller te groeien.
Ik hoef je niet uit te leggen dat er op it-gebied nogal wat veranderd is in de afgelopen jaren. Van vast netwerk naar Wi-Fi, van een server naar cloud, van een enkel databases naar big data, van een standaard pc naar byod; het zijn allemaal voorbeelden van it-ontwikkelingen die klanten rustig van een afstand konden bekijken totdat ze zich bewezen hadden in de markt. Msp’s daarentegen moesten zich snel bekwamen in deze nieuwe technologieën. Want anders waren ze – de msp’s dus – hun nut voor een groot deel kwijt geraakt.
Snellere groei en kansen
Ons jaarlijkse msp-onderzoek ondersteunt deze stelling. Bijna zevenhonderd msp’s uit meer dan dertig landen werden ondervraagd. Wat bleek? Msp’s die sneller groeien, focussen meer op het leveren van opkomende en geavanceerde diensten. Hun langzamer groeiende concurrenten hebben deze diensten minder vaak in hun portfolio. Ook gaven zij aan hogere tarieven voor hun diensten te hanteren en op zoek te zijn naar de grotere deals. Over het algemeen bleek dat het aantal managed services dat alle msp’s aanbieden, het afgelopen jaar flink is toegenomen in vergelijking tot 2013. Opvallend is dat nog niet eens 10 procent van de respondenten volledige mobile device management-diensten (mdm) en byod-diensten levert. Zo’n 20 procent verwacht echter wel mdm aan te bieden in het komende halfjaar.
En daar ligt dus een kans voor msp’s in 2015. De markt verandert snel, en de eisen van de klant veranderen mee. Speel daar op in en wees die klant steeds net een stapje voor. Verdiep je in de trends in de it-wereld en bepaal welke ertoe doen. Investeer vervolgens in kennis in die technologieën waarvan jij denkt dat ze zullen blijven. Zo ben je in staat je te onderscheiden van andere providers. Vooraan varen of zinken, die keus ligt in jouw handen.