Voorspellingen over de technologische trends voor 2015 vliegen ons momenteel om de oren. Toch is het voorspellen van dit soort trends erg lastig. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de helft van de grote bedrijven in Nederland medewerkers al toestaat om privé-apparaten te gebruiken op werk.
Thomas Watson, voorzitter van IBM, voorspelde in 1943 dat er een markt zou zijn voor ongeveer vijf computers. Met die schattig zat hij er duidelijk flink naast. Computers zijn steeds kleiner en lichter geworden en inmiddels overal aanwezig. Naast het feit dat persoonlijke mobiele devices de snelst groeiende industrie is geworden, vertegenwoordigt het ook grote uitdagingen en technologische kansen voor bedrijven.
Flexibiliteit
Experts zijn het erover eens dat een ‘bring your own device (byod)’-beleid zorgt voor meer productiviteit, de motivatie bij medewerkers verhoogt en zelfs nieuwe waardevolle medewerkers aantrekt door de flexibiliteit die het met zich meebrengt. Het is echter ook zo dat byod zorgt voor nieuwe uitdagingen voor de it-afdeling.
De toenemende diversiteit aan applicaties, nieuwe cloud-diensten en besturingssysteem (os)-platformen, zorgt namelijk voor een grotere complexiteit voor it-afdelingen. Zo is het voor it-afdelingen niet haalbaar om elk individueel apparaat te testen en te certificeren om zo de beveiliging van bedrijfsgegevens te waarborgen.
Deze situatie verergert doordat bedrijven op een grotere schaal gebruikmaken van mobiele oplossingen en steeds meer apparaten en apps inzetten. De beste manier voor organisaties om in te spelen op deze veranderingen, is door byod en andere mobiele oplossingen binnen de gehele organisatie te implementeren.
Door naar enterprise mobility te kijken als een volledige levenscyclus, kunnen bedrijven zorgen voor hogere productiviteit en beveiliging, terwijl de complexiteit en kosten laag worden gehouden.
Pijlers
Een mobiliteitslevenscyclus is opgebouwd uit vier pijlers: beveiliging, bouwen, management en support.
Beveiliging. Organisaties hebben een beveiligingsoplossing nodig die hen in staat stelt om dreigingen te detecteren en te voorkomen. Daarnaast hebben ze hulpmiddelen nodig die het mogelijk maken om het mobiliteitslandschap te beheren en ervoor te zorgen dat het beveiligingsbeleid wordt nageleefd.
Bouwen. Dit onderdeel van de levenscyclus gaat over het ontwikkelen en implementeren van nieuwe geoptimaliseerde mobiele apps die de organisatie ondersteunen. Het is belangrijk om mobiele werkprocessen aan te bieden en te vereenvoudigen, zodat medewerkers de mogelijkheid hebben om beter samen te werken met behulp van de beschikbare zakelijke toepassingen.
Management. Organisaties moeten medewerkers toegang geven tot de juiste apps, op het juiste apparaat en op het juiste moment. Gebeurt dit niet, dan bestaat het risico dat medewerkers zelf bepaalde technologieën inzetten en onveilige oplossingen gebruiken die zakelijke systemen in gevaar brengen. Om dit proces te beheren, moet de it-afdeling middelen hebben om apparaten en apps te controleren, configureren en implementeren. Daarnaast moet data kunnen worden gewist als een apparaat wordt gestolen of verloren gaat. Het is van belang de juiste balans te vinden tussen controle door de it-afdeling en de toegang tot en privacy van de gebruiker.
Support. Bedrijven hebben operationele tools nodig om mobiele diensten effectief te beheren. Het is immers de langste schakeling van ict-componenten om te beheren (apps, mobiel os, device, telecomaanbieder, Wi-Fi, datacenter , bedrijfsdata). Ze moeten in staat zijn problemen te analyseren om een goede en gebruiksvriendelijke dienstverlening te bieden. Daarnaast is het van belang dat de servicedesk is voorzien van hulpmiddelen waarmee eventuele problemen die gebruikers ondervinden met verschillende apparaten snel kunnen worden vastgesteld en opgelost.
Grote impact
De enterprise mobility-strategie richt zich op de behoeften van alle medewerkers binnen een organisatie. Daarnaast zien we steeds meer praktijkvoorbeelden waarbij enterprise mobility invloed heeft op niet-medewerkers, zoals contractors, partners en klanten. Zo zien we vaker dat inhuurkrachten worden voorzien van apps op een eigen mobiele device. Dat heeft impact op de kosten en gebruikerservaring.
De impact van mobiele apparatuur op organisaties wordt alleen nog maar groter. Dit betekent dat bedrijven worden gedwongen actie te ondernemen om bedrijfsdata te beveiligen door de gehele enterprise mobility-strategie onder de loep te nemen. Dat is de enige manier om te zorgen voor veilig mobiel gebruik binnen de organisatie.
Michael Maas, vice president EMEA North bij Good Technology
Al 2 jaar geleden zijn deze onderwerpen in een artikel besproken:
https://www.computable.nl/artikel/achtergrond/mobility/4633076/1277034/byod-heeft-veel-onzichtbare-kanten.html
BYOD-oplossingen worden steeds volwassener en dit maakt de realisatie van een BYOD-beleid makkelijker. Denk aan bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen zoals app-policy ipv containers! En nog meer.
Ik had een tijd geleden een BYOD traject begeleid waarin de opdrachtgever na POC met een aantal feiten geconfronteerd werd die niet eerder zichtbaar waren! Ook leuk om met de ervaring van anderen deze aspecten eerder te signaleren dan eind van POC.