Het kabinet neemt de kern van de aanbevelingen over uit het rapport 'Grip op ICT' van de tijdelijk commissie ICT-projecten. Er wordt een tijdelijk Bureau ICT Toetsing (BIT) opgericht dat risicovolle ict-projecten vooraf toetst. De uitkomsten hiervan worden openbaar. Ook moet de kwaliteit van eigen ict-personeel omhoog en wordt de groep informatie-management-professionals verdubbeld. Om bij aanbestedingen minder afhankelijk te zijn van externen worden ict'ers intern opgeleid.
Dat staat in de kabinetsreactie op het rapport ‘Grip op ICT’, waarmee de ministerraad, op voorstel van minister Blok voor Wonen en Rijksdienst, heeft ingestemd en dat naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Het kabinet herkent in de analyse van de commissie de oorzaken van de ict-problemen bij het Rijk en stelt dat de commissie een stevig signaal afgeeft aan alle betrokkenen bij ict-projecten. Het schrijft: ‘Ict is van groot belang bij het realiseren van de doelstellingen van het Rijk, zoals de dienstverlening via internet aan burgers en bedrijven. De betalingen van AOW en kinderbijslag en de aangifte van de inkomstenbelasting zijn ooit als ict-project begonnen. Daar wordt miljoenen keren gebruik van gemaakt. Om dat goed te blijven doen moet het Rijk steeds weer investeren en vernieuwen. Dat vraagt extra aandacht voor de risico’s en een zorgvuldige besteding van belastinggeld.’
Bureau ICT Toetsing
Met het tijdelijke BIT moet er meer zicht komen op de eventuele risico’s van een project. ‘Dat gebeurt door strengere toetsing vooraf van de slaagkans van een project. Bij de selectie van de te toetsen projecten zijn kenmerken zoals de financiële omvang en een groot maatschappelijke belang bepalend. Indien nodig stelt het bureau ook aanvullende maatregelen voor. De uitkomst van de toetsing speelt een centrale rol bij het nemen van een definitief besluit over een project.’
Het BIT wordt een compact team, aangevuld met experts van binnen en buiten de rijksdienst. Het bureau krijgt in de loop van 2015 vorm. De inzet is dat het BIT na vijf jaar overbodig is geworden. Het kabinet kiest ervoor om het bureau onder te brengen bij de minister voor Wonen en Rijksdienst. Deze keuze sluit aan bij de bestaande verantwoordelijkheden en versterkt het stelsel van chief information officers (cio). De cio-Rijk valt onder de minister voor Wonen en Rijksdienst, de departementale cio’s onder verantwoordelijkheid van de vakministers. Het BIT heeft tot doel dat vakministers in de toekomst goed zijn toegerust om projecten beheerst uit te voeren.
Kosten
Ook kondigt het kabinet aan de kosten van ict-projecten beter inzichtelijk te maken. Daarvoor worden de administraties van de ministeries aangepast. Tevens wordt de kennis over complexe aanbestedingen ten behoeve van ict-projecten bij het Rijk vergroot. Om de afhankelijkheid van externe inkoopadviseurs te verminderen wordt een pool ingericht van eigen hoogwaardige ict-aanbesteders, die bij de verschillende inkoopuitvoeringscentra kunnen worden ingezet.
Maatregelen
Het kabinet neemt nog een aantal andere maatregelen om de ict-aanpak te verbeteren:
- investeren in kwaliteit van het eigen ict-personeel;
- het vergroten van de rijksbrede pool met professionals op gebied van informatie-management en ict van 100 naar 200 fte;
- opleidingen voor leidinggevenden;
- verdere professionalisering bij inkoop van ict;
- meer transparante informatie voor goed overleg met de Tweede Kamer;
- traineeprogramma voor ict-studenten.
We brengen het BIT wel weer onder bij de veroorzakers van alle problemen. Zoek gewoon naar genegeerde waarschuwingen van mislukte projecten. Arresteer alle verantwoordelijken voor het negeren van de waarschuwingen enz. Voor de Boord Computer Taxi is vanaf dag 1 in 2005 herhaaldelijk en indringen met goede onderbouwing, gewaarschuwd voor een totale mislukking. Inmiddels 10 jaar verder, wil de IenM nog steeds niet stoppen met hun miskraam en liegen de staatssecretaris voor en die lult weer een eind in de rondte, zoals zij dat met al haar mislukkingen doet. Dus ik heb weinig vertrouwen in het BIT, kijk maar eens naar het programma “kannietwaarzijn” bruggen bouwen die nergens op uitkomen enz. Gewoon verwijtbaar wanbeleid ook bij de overheid strafbaar stellen. Alle grote projecten moeten toch eerst door “topambtenaren” met topsalarissen goedgekeurd worden? Dan moeten zij daar ook top verantwoordelijk voor gesteld kunnen worden.
Volgens mij gaat BIT een blijvertje worden en groeit het uit naar BYTE.
Grote projecten – veel personeel – onderlinge competitie kan goed zijn maar het kan ook een project
verzieken – problemen wordt niet benoemd – goede alternatieven niet gehoord – oogklep strategie
is niet wenselijk.
Projecten moeten klein beginnen en getest worden op een simulatie platform – een virtuele werkplek waar de klant, server, intermedium aanwezig zijn – toets de toegankelijkheid en laat leken werken met het te toetsen eind product – niet diegene die het ontwerpen.
Dat zijn namelijk niet de eind gebruikers.
Nodig willekeurig mensen uit in de virtuele omgeving – laat ze werken en toets middels remote viewing het gedrag van de gebruiker.
’tis maar een idee.
Bij negen van de tien projecten ontbreekt een ontwerp document, de aanwezige ontwerpen zijn niet consistent. In 9 van de tien ontwerpdocumenten staan geen overzichtsplaatje wat door iedereen wordt begrepen. Als er eisen worden gesteld aan een nieuw systeem dat moet worden gemaakt, dan zou je wellicht een schematische tekening willen hebben van het systeem waarbij duidelijk wordt met welke functies en technische oplossingen aan de eisen gehoor wordt gegeven. Zo een tekening heet een systeem blauwdruk, of functioneel/technische decompositie.
Het punt is ook dat je een opleiding, talent en ervaring blijkt nodig te hebben om een goede bouwbare systeem blauwdruk te kunnen maken. Het is allemaal geen rocketscience, maar toch blijkbaar voor velen te hoog gegrepen. Gewoon een goed ontwerp maken!
Peter, ik zie het niet vaak gebeuren dat er in de interne medewerkers en diens competenties worden geïnvesteerd, overal waar het niet gebeurd merk ik ook op dat er meer mis is, overal waar het wel gebeurt zie je de kwaliteit omhoog gaan.
Met zomaar bedrijfje spelen zijn er maar weinig bedrijven echt groot en sterk geworden.
Partijen waar veel externe rondlopen daar zie je vaak dat kennis niet wordt geabsorbeerd door het bedrijf en dat er ook weinig liefde bij komt kijken.
IT ligt heel dicht bij de core business van ieder bedrijf. Dit besef begint nu wel links en rechts te komen, maar ik merk voor niet IT bedrijven dat het lastig is om aan goede IT-ers te komen.
Overigens zijn externe IT-ers ook gewoon duur. Een goede ontwikkelaar / architect / technisch beheerder valt echt wel te vinden voor minder dan 6000 euro bruto. Extern ben je hier al snel meer dan het dubbele kwijt en is drie dubbel echt geen uitzondering.
Een reden voor outsourcing van bedrijven kan zijn dat het zelf niet de vaardigheden bezit en deze inhuurt. Ook denkt men dat met outsourcing de verantwoordelijkheid bij de outsource partner gelegd kan worden, door slecht opdrachtgeverschap is dit vaak niet het geval waardoor dus een belangrijke outsource reden teniet wordt gedaan. Er wordt dus meer betaald en men krijgt er minder voor terug, slechte deal, zo lijkt mij.
Een laatste constatering is dat veel IT gerelateerde projecten (en alles wat daarna komt) veel te groots wordt gedaan. Je kunt geen complexe systemen ontwerpen vanaf scratch. Je moet beginnen met werkende simpele systemen. Hooguit een domeinontwerp waar je in ieder geval tegenaan kan praten met EN zonder IT-ers.
“Brood”.
Meer eigen ICT’ers is het paard achter de wagen spannen, zij veroorzaken namelijk de huidige problemen en zijn niet in staat het op te lossen.
Nieuwe eigen ICT’ers passen zich snel aan de organisatie aan, en we zijn weer terug bij af en vervallen onbedoeld in overbodige programma’s en projecten.
Cultuurverandering is de oplossing, begin bij verwachtingsmanagement;
– Definieer de issues en bepaal met de opdrachtgever en de eindgebruiker
wat je uiteindelijk echt wilt bereiken, maak het SMART.
– Definieer samen de meetmethodes af en meet de huidige status
– Bepaal samen met de eindgebruikers de te nemen stappen
(da’s heftig ja, praten met de klant)
– Doe alleen dat wat afgesproken is, laat je niet verleiden tot allerlei
z.g.n. Broodnodige IT projecten die alleen zorgen voor Brood op de plank
van de uitvoerende.
– Meet en rapporteer continu on-line (opdat ook de Staatssecretaris de
juiste informatie paraat heeft)
– Probeer elkaar niet af te troeven maar werk samen.
Voorkom programma’s en projecten die geen waarde toevoegen voor de eindgebruiker en geen efficiency verbetering en besparing opleveren.
Denk aan Brood voor Nederland en iets minder aan eigen Brood.