De ict-kosten per ziekenhuismedewerker blijven stijgen. De toename komt door de verdere digitalisering van processen. Dat blijk uit de resultaten van het onderzoek ICT Benchmark Ziekenhuizen 2014 van M&I/Partners. De gemiddelde ict-kosten per medewerker komen neer op 5175 euro per jaar.
Uit het benchmarkonderzoek, dat voor de achtste keer plaats vond, werd duidelijk dat ziekenhuizen hun functioneel beheer fors uitbreiden. Dit is mogelijk een gevolg van de toenemende digitale werkwijze. De hogere exploitatiekosten vertalen zich vooral in hogere personeelskosten. De stijging zet echter niet door naar hogere ict-kosten per werkplek.
Dit jaar heeft het onderzoek ook een nieuw diagram toegevoegd. Met het ‘VIVID’-model is in één oogopslag de prijs/prestatie-score van een ziekenhuis zichtbaar. Een ziekenhuis kan hiermee voortaan in één oogopslag de prijs/prestatie-verhouding zien, zowel de eigen score als ten opzichte van het gemiddelde. ‘Prijs’ is uitgedrukt in ‘ict-kosten per medewerker’ en ‘ict-kosten als percentage van de omzet’. Prestaties worden bepaald door de scores op de Zorgkaart Nederland, ict-volwassenheid, epd-dekkingsgraad en PACS-maturity.
Hogere kosten door epd/zis
Bij deelnemers die recent een nieuwe elektronisch patiëntendossier (epd) en/of ziekenhuisinformatiesysteem (zis) aanschaften en implementeerden, werd frequenter een ‘big bang’ live-gang toegepast en activering van de investeringskosten. Dit leidt er toe dat deelnemers met een nieuw epd/zis hogere afschrijvingen en dus hogere ict-kosten hebben.
M&I/Partners start in maart de negende ronde van de ICT Benchmark Ziekenhuizen.
Stijgende ict-kosten per medewerker. Ict maakt toch alles efficiënter en dus goedkoper. Nou ben ik benieuw wat de kosten per medewerker waren geweest zonder ict? Die moeten dan een veelvoud zijn van deze ict-kosten om die te rechtvaardigen.
@peter
Het is niet zo vreemd dat kosten per medewerker stijgen als we kijken naar gehanteerde omslagmodel voor de kosten, een vrij simpele deling van de totale kosten door het aantal FTE’s wat dus mogelijk een vertekend beeld geeft. Tel daarbij op de wijze van afschrijvingen en je begrijpt dat ik wat moeite heb met de KPI’s die gehanteerd worden door de cijferfetsjisten.
Wil niets afdoen aan het onderzoek van M&I/Partners maar tot op heden heb ik niet de indruk dat EPD/ZIS de zorg efficiënter maakt. En vraag me af welke waarde een benchmark voor ziekenhuizen heeft als je keus voor acute zorg uiteindelijk beperkt is tot het aanbod in de regio.
Die stijgende kosten zeggen niet zoveel. Het ook komen door een toenemende vraag naar informatie van zorgverzekeraars o.i.d.
Het lijkt me interessanter te weten of er grote verschillen zijn per ziekenhuis en waardoor dat komt. Ik ben ook benieuwd of afschrijvingen e.d. zijn meegenomen.
@Peter, misschien is het wel logisch dat de kosten per medewerker stijgen als ICT alles efficienter maakt. Als ICT voor hogere efficientie zorgt, heb je minder medewerkers nodig en worden de kosten dus omgeslagen over minder medewerkers waardoor de kosten per medewerker stijgen. Daarnaast zou ICT ook van invloed kunnen zijn op het terugdringen van fouten. Wat de ‘herstelkosten’ hiervan zijn (indien nog mogelijk) is een heel andere berekening.
Kortom een kosten per medewerker KPI zegt natuurlijk niet zoveel zonder kennis te hebben van de onderliggende berekeningen (o.a. parttime/fulltime?). Je zou het hoogstens kunnen gebruiken als onderling vergelijk tussen afdelingen of ziekenhuizen en dan de reden van het verschil proberen te achterhalen.
Hoe moet je dit bekijken? Is het ICT die de zorg ten goede komt of gaat het ook om de ICT oplossingen waarin geinvesteerd wordt voor het administreren ten behoeve van de verzekeraars? Controle en registratie is wezenlijk onderdeel van het werk, daar weten de zorgeverleners alles van. En wat je ziet in ziekenhuizen dat je tegenwoordig opgevangen wordt door een incheckpaal bijvoorbeeld. In het kader van de logistieke efficientie. Ik neem aan dit soort ICT oplossingen ook meetellen in de kosten. Je zou het moeten afzetten tegen totale kosten die er gemaakt werden in een tijd dat dit nog niet zo aan de orde was en ook zijn het werkelijk waar verbeteringen?
Meer bureaucratie, meer kosten. Wie had dat nou gedacht?