Toen 2011 Racktime vastliep bij de zoveelste crm-oplossing kwam oprichter Hans Knipscheer in aanraking met de platform-gedachte van Force.com. 'Voor ons is het heel aantrekkelijk dat je zakelijke business apps op je eigen systemen kunt 'inpluggen'. We besloten al gauw om op Salesforce in te zetten.' De oplossingen van Salesforce sluiten goed aan op de visie van Hans Knipscheer: al je processen beschikbaar hebben binnen één geïntegreerd systeem.
Vanuit de schoolbanken startte Hans Knipscheer in 1996 met wat nu Racktime heet, een partner voor verkoop- en promotieactiviteiten op de winkelvloer. In die beginjaren kwamen de klanten vooral uit de ict- en telecom hoek, zoals Palm, Kodak en Logitech, en richtte Racktime zich volledig op field marketing. Later kwam hier de marketing logistics bij, dat zich richt op het structureel beheren van promotiematerialen voor klanten. Deze tak is binnen Racktime inmiddels net zo belangrijk als field marketing. Inmiddels levert Racktime zijn sales- en marketingdiensten aan bedrijven als Vodafone, Intel, Nespresso, Playstation, 3M, Total, Sony en Levi’s.
Start met kernproces
Als eerste werd het sales-kernproces van Racktime ingeregeld in de Sales Cloud. Daarna ging het snel met de adoptie van Salesforce. ‘Ik geloof sterk in de social collaboration-tool Chatter. Dat was een belangrijke reden om voor Salesforce te kiezen. Er stonden als vanzelf ambassadeurs op die ermee aan de slag gingen en nieuwe features uit gingen leggen aan collega’s’, zegt Knipscheer. ‘Het interne mailverkeer bij Racktime is met 60 tot 70 procent teruggedrongen. Dat werkt bevrijdend. Het werken gaat efficiënter en sneller en er bestaat nu geen cc.-cultuur meer.’
Gelijktijdig werd een begin gemaakt met het inrichten van apps via de App Exchange. Connexys als recruitment app, HR2Day voor loonadministratie, ServiceMax voor FieldService en Ascent voor het logistieke proces. Daarnaast worden ook nog een aantal ondersteunende Apps gebruikt zoals Gird Buddy en Conga Composer. De gebruikers werken niet allemaal met dezelfde apps maar beschikken wel over alle informatie, geïntegreerd in de Salesforce-omgeving.
FieldCare Communities
Knipscheer: ‘Salesforce stelt ons in staat betere diensten te verlenen aan onze klanten. Eén van de redenen dat we voor Salesforce hebben gekozen, is dat we onze dienstverlening naar klanten telkens willen kunnen verbeteren. De manier van werken met Salesforce is hoe wij zelf willen werken. We zijn hierin zelfs zo ver gegaan dat we ons bedrijf een andere tagline hebben gegeven: The Fieldcare Company, de manier van slim samenwerken om betere resultaten te behalen in het veld.Voor klanten waar Racktime structureel en vaak mee samenwerkt worden communities opgezet.’
Via het Salesforce-platform zijn medewerkers live met elkaar en met hun klanten verbonden. Ze kunnen zo real-time kansen en bedreigingen constateren. ‘De manier van werken met Salesforce geldt ook als toekomstvisie voor de diensten die wij bieden’vervolgt Knipscheer. ‘Dat beviel me direct aan Salesforce. Een opmerking of bezoekrapport verdwijnt niet meer in een management rapportage met actiepunten die tegen de tijd dat ze worden gelezen achterhaald zijn. Onze mensen, de ogen en oren in de markt, kunnen direct schakelen met onze klanten. Ze kunnen direct overleggen via Chatter en op elkaars wensen inspelen. Je bent transparant en je loopt zo voorop. Klanten zijn niet gewend dat ze direct en open worden betrokken. Dit geeft een boost aan onze sales en dienstverlening. Dankzij Salesforce leveren wij een extra toegevoegde waarde aan onze klanten.’