Crm-dienstverlener CRMWaypoint implementeert crm-software van Salesforce.com bij de Nederlandse afdeling van mensenrechtenorganisatie Amnesty International. Met de uitrol wil Amnesty de eigen ledenadministratie en werkprocessen verbeteren om zo processen efficiënter uit te voeren en kosten te besparen.
De implementatie wordt met korting uitgevoerd en past in het Salesforce-beleid waarbij jaarlijks 1 procent van de omzet wordt besteed aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Als onderdeel van die doelstelling implementeert het bedrijf crm-software bij non-profit organisaties en filantropische instellingen.
De crm-software moet bijdragen aan verbetering van de ledenadministratie en werkprocessen zodat ook de kosten omlaag gaan. Het project gaat in januari 2015 van start en zal zich in eerste instantie richten op het migreren van het bestand van 255.000 Amnesty-leden naar Salesforce.com. Als dat is afgerond gaat Amnesty de eigen werkprocessen onder de loep nemen en kijken waar met behulp van het crm-platform verbeteringen doorgevoerd kunnen worden.
Converse
Eén van de veranderingen die Amnesty door zal voeren is de introductie van Converse. Dat is een applicatie die is ontwikkeld door de Salesforce Foundation en StepOrange. Die branchespecifieke applicatie voor fondsenwervende- en ledenorganisaties maakt het voor Amnesty en andere non-profit organisaties mogelijk om een geïntegreerd klantbeeld te krijgen van de achterban. Bart van Kuijk, afdelingsmanager fondsenwerving en marketing van Amnesty International Nederland, ziet kansen voor het verbinden van de ledenadministratie met social media-profielen. ‘We verwachten met Salesforce sneller en efficiënter innovaties in de werkprocessen door te voeren dan vroeger mogelijk was.’
Amnesty wil vooral innovatief zijn in de relatie met de leden en activisten. ‘Dit is cruciaal voor het voortbestaan van onze beweging’, zegt woordvoerder Emile Affolter van Amnesty International. Dit betekent volgens hem dat leden en activisten moeten worden voorzien van relevante informatie over de dingen die Amnesty bereikt op het gebied van mensenrechten. ‘Deze informatie bieden we bij voorkeur op maat aan. Nieuwe ICT-toepassingen stellen ons in staat dit op een makkelijke manier te doen.’
CRMWaypoint heeft naar eigen zeggen ruime ervaring met het uitrollen van Salesforce bij non-profit organisaties. Het voerde eerder implementaties uit bij onder andere het Watersportverbond, Oranjefonds en de Rabobank Foundation.