Verschillende onderzoeks- en trendrapporten benoemen de chief digital officer (cdo) tot de nieuwe topfunctie binnen de ict-branche. De cdo krijgt de taak om data als strategische middel optimaal te benutten. De nieuwe chief moet er dus voor zorgen dat businessdata uit diverse silo’s naar boven komen en dat er de benodigde tools en vaardigheden in huis zijn om deze data te analyseren, te begrijpen en te implementeren. Maar zitten we eigenlijk wel op een cdo te wachten? Wat houdt deze nieuwe functie nu werkelijk in?
De positie van digitale informatie, en de verwerking daarvan, verandert continu, zo meent Guido de Nobel, manager services portfolio hybrid enterprise, bij Unisys. ‘Als je elke keer als het perspectief verandert en er weer nieuwe verantwoordelijkheden zijn geformuleerd een nieuwe CxO benoemt, leidt dit tot een klasje vol met CxO ’s die zich met dezelfde materie bezighoudt.’ De Nobel laat de ‘d’ liever laten staan voor ‘data’.’De cdo is wat mij betreft dus niets anders dan een nieuwe taak en verantwoordelijkheid van de cio. Het expliciet benoemen van de verantwoordelijkheid is een manier om de functie van de cio wat meer gewicht te geven. De rol richt zich op een gebied dat logischerwijs altijd al de verantwoordelijkheid van de cio is.’ Mocht de cdo dan toch een nieuwe functie zijn, dan adviseert De Nobel om deze niet op het niveau van een ceo, cfo, et cetera toe te voegen. Dat er in de CIO Office naast een lead architect, ofwel cao, de cto ook een separate rol voor de cdo wordt geformuleerd, lijkt hem echter een prima idee, want de betekenis van, al dan niet positief of negatief, het bezit en gebruik van digitale data neemt steeds verder toe.
Of het dan specifiek voor het onderwerp ‘digital’ verstandig is om iemand te benoemen, daar heeft Michiel Croon, consultant bij KPN Consulting geen pasklaar antwoord op. ‘Veel organisaties worstelen nog met hun informatiehuishouding. Een cdo en een cio zullen vaak met elkaar te maken krijgen. In het positieve geval versterken ze elkaar en helpen elkaar om hun organisatie sterker te maken. In het negatieve geval vangen ze elkaar de vliegen af, zeker als de cdo zich alleen met data bezig houdt.’
Meer dan data
‘Voor elk thema, zo ook digitaliteit, geldt het risico dat je bij een slechte keuze van de daarvoor verantwoordelijke persoon, alle initiatief en resultaat in de rest van de organisatie doodslaat.’ Tegelijk kan het volgens Croon een logische stap zijn om wel iemand, al dan niet tijdelijk te benoemen, zodat je daarmee een bepaalde organisatorische volwassenheid kan bereiken en zaken kan versnellen. ‘Als een thema dan is geland in de organisatie, overweeg je om deze functie weer op te heffen want dan zit het thema tenslotte in het dna van de medewerkers. En een ‘chief’, ofwel opperhoofd, functioneert alleen in een stam met ‘indianen’. Succes bereik je volgens mij als regisseur en procesfacilitator, en niet als eigenaar van een ‘product’. Dus mede bepalend voor succes is het antwoord op de vraag hoe deze chief zijn ambassadeurs creëert en bereikt over de rest van de organisatie.’
Croon zou het logisch vinden als een cdo zich ook bezighoudt met digitale middelen en dus niet alleen met data. ‘Hoe wend je die aan ten behoeve van je organisatie? Hoe versterk je je klanttevredenheid, medewerkertevredenheid en productiviteit en verlaag je je kosten met de inzet van rfid, i-beacons, wearables et cetera? Dat is voor elke sector relevant. Daarmee heeft de cdo ook overlap met een verantwoordelijke voor innovatie, bijvoorbeeld een chief innovation officer. Afhankelijk van de organisatie kun je dit takenpakket beleggen bij een of meerdere mensen. In een grotere organisatie kunnen het drie functies zijn, in een kleinere organisatie kan het net zo goed een rol zijn die bij één persoon is belegd.’
Geen nieuwe functie
Volgens Frank Vogelezang, manager pricing office bij Ordina is de cdo een overbodige functie die vanuit traditioneel denken is ontstaan. ‘Alle data kan namelijk in de vorm van ‘linked data’ van een betekenis worden voorzien, waardoor verschillende silo’s met verschillende interpretaties van gelijksoortige gegevens makkelijk aan elkaar verbonden kunnen worden. Het ontsluiten van deze assets is vooral een technische exercitie om ze als linked data ter beschikking te stellen. Dit is overigens wel een nieuw specialisme. Het gaat namelijk meer over de betekenis van data, dan over de technische inhoud van de database.’ Dit is dan ook volgens Vogelezang meer een functie in de architectuurhoek of bij informatiemanagement dan van de traditionele DBA. ‘Dit nieuwe specialisme zal rechtstreeks aan de cio gaan rapporteren, want het gaat wel over heel waardevolle assets. Daarbij zal alle data van een betekenis worden voorzien zodat het als ‘linked data’ te interpreteren is. Branchekennis is hierbij wel een pré, maar niet doorslaggevend.’
Ruud Mulder, lead infrastructure architect bij Unisys, geeft aan dat de functie niet helemaal nieuw is. ‘De taken bestonden vaak wel al in de organisatie, maar werden niet altijd even effectief en strategisch ingevuld. Ze waren zo nu en dan ook te onderbelicht. De rol van cdo kan dit enorm verbeteren en schept ook veel duidelijkheid op het gebied van verantwoordelijkheden, waardoor de organisatie en haar eindklanten de toegevoegde waarde op het gebied snel zal gaan merken. Social media en het slim en flexibel aanbieden van informatie is een apart specialisme geworden waar op de rol van cdo slim op inspeelt. Echter denk ik niet dat iedere organisatie al een cdo nodig heeft.’
Cdo past in elke organisatie
Volgens Marc van der Zon, director program management bij Open Text, is er geen branche die ontsnapt aan de digitale economie. Sommige branches zullen volgens hem sneller gaan dan andere, maar uiteindelijk zal elk bedrijf een digitale transformatie moeten uitvoeren. De taken van een cdo hebben crelevantie voor alle branches waar data een rol speelt. Voor de hand liggen volgens Van der Zon de overheid, de financiële sector en bijvoorbeeld de zorg. ‘Echter, ook in andere branches wordt het belang van het correleren van data steeds belangrijker. Het is dus zaak om de taak, en niet de titel, overal in overweging te nemen.’
Behalve de chief digital officer voorziet Van der Zon ook nog een andere functie, namelijk de chief data officer, die verantwoordelijk is voor datamanagement. ‘De chief data officer zal het mogelijk maken om de grote hoeveelheden data en analytics beschikbaar te stellen voor de vele business operations om de besluitvorming te verbeteren en nieuwe omzetkansen te creëren. Hij gaat dit doen door het beheer van data te optimaliseren, integreren, implementeren, beveiligen en controleren.’
De chief digital officer wordt volgens Van der Zon de ‘executive promoter’ voor de digitale klantervaring en zal verantwoordelijk worden voor de strategie en de daarbij behorende technologie wat moet gaan zorgen voor een naadloze digitale klantervaring. ‘Deze persoon gaat binnen een onderneming een grote rol spelen in de digitale transformatie en zal zich richten op het strategisch belang van informatie in een digitale economie.’
Geen vervangende cio
De cdo moet overigens geen vervanger zijn voor een cio. Van der Zon denkt wel dat de cio als rol wellicht verdwijnt en gaat rapporteren aan de cdo. De cio zal volgens hem verantwoordelijk worden voor het draaiend houden van de it-systemen.
Volgens Ruud Mulder blijft de cio verantwoordelijk voor de algehele informatievoorziening en strategie en dus eigenlijk de gehele ict-keten. Dus zeer breed en soms daardoor ook iets te generalistisch, aldus Mulder. ‘De cdo neemt enkele verantwoordelijkheden over van de cio op het gebied van de optimalisatie, ontsluiten en delen van informatie, met als uiteindelijk doel te groeien als organisatie zijnde en innovatiever te blijven als de concurrentie.’
Ik moest aan Ewout denken: Too many chiefs and not enough Indians!
====
Opvallend dat ik bij vorige artikelen over de mening van “Experts …..” dezelfde namen terug zag komen!
Heeft Computable te kort aan Experts waardoor de mening van deze heren vaak weergegeven wordt?
Diversiteit versterkt de aantrekkingskracht van de site!
Reza,
Ik denk dat dit stom toeval is. En op zich valt het toch ook wel mee? Ik zie niet dagelijks dezelfde namen langs komen.
Volgens mij stuurt de redactie een verzoek naar alle experts per topic. Dus ben je expert voor Cloud dan krijg je de input verzoeken over Cloud binnen.
En het lijkt misschien dat steeds dezelfde reageren. . Maar dat komt volgens mij alleen omdat niet iedereen even actief op dit soort verzoeken tijdig reageert en acteert.
Je ziet hetzelfde helaas ook terug komen bij de reacties van experts/reaguurders op de artikelen. Dit is ook al jaar en dag 1 en dezelfde club van trouwe experts.
Dus als je contact opneemt met de redactie en aangeeft over welke zaken/onderwerpen je een mening hebt, komt dit vast wel goed.
Reza,
Als één van de experts die je twee keer terug zag komen, kan ik bevestigen dat dat in mijn geval toeval is. De verzoeken worden inderdaad per topic uitgezet, met een vrij korte mogelijkheid tot reageren. Dus alleen als het topic je ligt en je dan tijd hebt om een reactie te geven wordt je reactie meegenomen. Dus nu sta ik, inclusief opinie artikel, na maanden “stilte” ineens binnen een week drie keer in de Computable.
Ben je gerustgesteld als ik toezeg dat ik die ferquentie niet ga volhouden?
Regelmatig wordt getracht om problemen op te lossen met een proces of een rol. Al dan niet nieuw. Niets nieuws onder de zon dus!
Waar het feitelijk om gaat is dat het uit te voeren werk goed wordt georganiseerd door het beschrijven van de gewenste leveringen (Deliverables) en de activiteiten die moeten worden uitgevoerd om het beoogde resultaat te leveren.
De term dataprocessing is niet voor niets in het verleden bedacht en ook feitelijk gehanteerd. En die data was ook al digitaal. Dus hier ook niets nieuws!
Ik wil op deze plaats pleiten voor goede VAKMENSEN die in staat zijn de volgende activiteiten goed uit te voeren:
* Informatieanalyse, inclusief impactanalyses.
* Requirementsanalyse (inclusief valideren).
Dus als wij het dan toch over rollen hebben: Informatie analisten!!!
En die Informatie analisten mogen best Business analist of architect heten, als zij maar VAKMATIG geschoold en ervaren zijn om de ACTIVITEITEN goed uit te voeren.
@Ruud & @Frank
Ik krijg ook de mail van redactie over bepaalde onderwerpen om verder te reageren. Ik kom er helaas niet aan toe om (altijd) iets terug te mailen. Dat iemand zoals Fran 2x in beeld komt is naar mijn mening a) geen probleem b) ligt niet aan hem, tis de keuze van redactie maar ik zie sommige namen vaak overal voorbij gaan als Expert!
Zoals Ruud aangaf, we zien steeds dezelfde namen terugkomen en ik had gehoopt dat redactie met de nieuwe opstelling en team meer aandacht gaat besteden aan diversiteit van experts en misschien hierdoor de reaguurders.
Voor de duidelijkheid, ik pleit voor een betere kwaliteit van deze site, het aantal sterren/waardering interesseert me niet!
Terug naar het onderwerp, de ict wereld is flink veranderd. Dat heef effect op alles binnen een organisatie. Om de conditie van je organisatie optimaal te houden moet je na een tijd je organisatie-indeling en de hieraan gerelateerde zaken zoals horizontale en verticale functie-indeling bestuderen en meestal herindelen/vernieuwen. In dit proces zou je, afhankelijk van je organisatie en een aantal zaken inzien hoe veel CxO er op horizontale niveau moeten zijnen.
Zoals Ruud zei, soms kun deze C`s consolideren door het samenvoegen van taken in een functie. Dit punt, “functionalizering” komt in de reactie van Norman terug als “rollen” dat gebaseerd is op benodigde skills die in het functiepakket benoemd zijn.
Samengevat, in herindeling van je functiegebouw, zou je, afhankelijk van je organisatie en een aantal zaken inzien hoe veel CxO er moeten zijn.
manager services portfolio hybrid enterprise …. poeh poeh…
Niet om de auteur af te breken maar gewoon aan te geven dat hoe hoger de plek in de boom, des te minder men iets weet en/of begrijpt vam IT laat staan dat men dan zwaarwegende beslissingen weet te nemen over IT.
Lees hier dan eveneens dat gezien het momentum in de markt, en het versneld uitfaseren van gedegenn en ervaren IT professionals uit het veld, er toe bij zal dragen dat er een enorme verwatering van adequate kennis op treed met alle voorspelbare gevolgen van dien.
Het is mooi om het weer over posten als een CxO te hebben maar als het wederom een commercieel babbeltje is heeft het geen noemenswaardig toevoegende waarde, natuurlijk.
@NumoQuest Dat is het fundamentele beslissingsparadigma in de meeste organisaties. Mensen die de autoriteit hebben om beslissingen te nemen, missen per definitie de informatie om de juiste beslissing te nemen.