De internetsector maakt zich zorgen over de praktische invulling van het beleid van het ministerie van Veiligheid en Justitie bij de aanpak van cybercrime. Hun aanpak werkt contraproductief. Het schaadt bovendien het vertrouwen van de burger in de online economie, die op dit moment al ruim 5 procent van het bruto binnenlands product uitmaakt. Dat zegt Michiel Steltman, directeur van de stichting Digitale Infrastructuur Nederland (DINL). Die organisatie behartigt de belangen voor bedrijven in de internetsector en is de spreekbuis naar politiek en publiek.
‘De aandacht voor het thema cybercrime bij het ministerie neemt toe, en dat is te prijzen’, zegt Steltman, maar de initiatieven worden volgens hem weer teniet gedaan door beleid dat contraproductief werkt. Volgens Steltman heeft de internetsector verschillende voorstellen gedaan om cybercrime in samenwerking met het ministerie aan te pakken. Waaronder een voorstel om jihadistische uitingen op internet sneller te kunnen verwijderen. De belangenorganisatie zegt ook op het gebied van de bewaarplicht actief mee te denken over een oplossing.
Steltman: ‘Het ministerie toont echter weinig belangstelling voor de uitgestoken hand. Er is onvoldoende oog voor het economisch belang en de bescherming van privacy. De minister negeert de uitspraak van het Europese Hof en de Raad van State die de bewaarplicht onrechtmatig hebben verklaard. Ook heeft hij geen oog voor duidelijke signalen uit de hele internetsector over de schadelijke effecten van het zogenaamde terughackvoorstel.’
Volgens de belangenorganisatie heeft minister Opstelten geen interesse in de door coalitiepartner PvdA aangedragen modernisering van wettelijke kaders en zijn die aanpassingen hoogst noodzakelijk. ‘Als klap op de vuurpijl resulteren zijn plannen voor de Nationale Politie in het verdwijnen van een landelijk fraude-expertisecentrum, dat goede resultaten boekt en juist uitstekend samenwerkt met de sector’, aldus Steltman.
Cyber Security Raad
Volgens DINL moet de minister werk maken van de samenwerking. De belangenorganisatie roept de minister op om zich beter te houden aan zijn eigen Cyber Security Strategie, en het advies van zijn Cyber Security Raad te volgen. DINL: ‘Die raad adviseert om problemen in de online economie aan te pakken door een intensieve samenwerking met het bedrijfsleven en andere stakeholders. Daarnaast adviseren zij de economische groei en bescherming van privacy altijd mee te wegen in het beleid.’
Reactie Justitie
In een schriftelijke reactie laat een woordvoerder weten: ‘Met de Nationale Cyber Security Strategie 2 is juist de beweging gemaakt van publiek private-samenwerking naar publieke private participatie. Dat betekent voor het ministerie dat zij daarmee juist actief wil samenwerken met alle partijen die bijdragen aan veiligheid in het digitale domein. Door het NCSC wordt reeds op dagelijkse basis samengewerkt met partijen binnen de digitale infrastructuur.’
Verder schrijft zij: ‘Bij een aantal van de andere genoemde onderwerpen is het ministerie verheugd dat door partijen zoals DINL een actieve bijdrage wordt geleverd aan het maatschappelijke debat.
Mooie opdracht voor de nieuwe Rijks CIO Hans Wanders, toch?
Benieuwd naar de reactie vanuit het ministerie.
Wat mij werkelijk verbaast is dat men half en half verwacht dat een overheid nu in beweging komt en dat die overheid dit, dat, daar, zus, en mezo.
Sec stel ik vast dat zaken zoals beveiligen, misbruik van het internet, cybercrime, commercieel gezien, een zaak is van carriers en hun klanten natuurlijk. We weten dat als wij iets van een overheid moeten verwachten op het vlak IT en/of criminaliteit, je waarschijnlijk kunt wachten tot pasen en pinksteren…
Een tweede probleem politiek ambtelijk gezien is de priostelling. Kabinetten komen en gaan en dat heeft eveneens gevolen op eigen initiatieven en natuurlijk eigen common sense.
Als je in dit opzicht stelt dat justitie de zaken remt? Dan vind ik de versnippering commercieel gezien een veel groter gevaar. Het zorgt er namelijk voor dat menigmaar radertjes en wielen opnieuw worden uitgevonden en uiteindelijk de hardst commerciele hijgende hyper iets aan het verkopen is wat niet waar kan worden gemaakt. (Klassieker)
Wanneer u namelijk gezamenlijk een governance opstelt en zich daar aan houd, boven de commercie uit weet te tillen, weet je samen op te trekken voor een gemeenschappelijk doel.
De bal min of meer bij de overheid neerleggen? Ik zou het niet doen. Dat voor menige reden.
Dat is ook helemaal niet de bedoeling. Het is juist de bedoeling dat het angstbeeld over cybercrime zo hoog mogelijk wordt gehouden om zo het volk klaar te stomen voor nog meer privacy schendende maatregelen onder het mom van ‘war on cybercrime’.