DDi heeft, een nieuwe generatie software in gebruik genomen. In deze software zijn document management- en business proces management-functionaliteiten volledig met elkaar verweven. Nieuwe functionaliteiten zijn toegevoegd waaronder Full text zoeken (zoals Google zoeken) en een universele weergave van alle berichten. Tevens is de software beschikbaar als cloudoplossing.
Onderzoek wijst uit dat de hoeveelheid informatie die wereldwijd beschikbaar is elke twee jaar verdubbelt. Een groeiende stroom berichten komt via steeds meer verschillende media de organisatie binnen. Per post en e-mail maar ook via het contactformulier op de website en social media kanalen. Om structuur aan te kunnen brengen in deze informatie worden in de nieuwe generatie DDi-software alle berichten omgezet naar één universeel bestandsformaat. Ieder bericht wordt als pdf getoond. Daarnaast blijft het bestand ook in zijn oorspronkelijke formaat bewaard. Op de achtergrond wordt de inhoud omgezet naar informatie. Het systeem weet zo waar het bericht over gaat, van wie het afkomstig is, bij welk dossier of welke casus het hoort, wat ermee moet gebeuren en wie of welk team het moet afhandelen.
Een onderdeel van de nieuwe DDi-software is de DDi Client. Hierin worden de, voorheen gescheiden, document management- en business proces management-functionaliteiten met elkaar geïntegreerd. Dankzij deze integratie haalt de klant maximaal rendement uit zijn document gestuurde bedrijfsprocessen. Via metadata en/of inhoud raadplegen gebruikers de documenten. En bij het tonen van die documenten is direct duidelijk wat de actuele status is. Daarnaast is altijd inzichtelijk hoe het verdere traject eruitziet en welke medewerkers daarbij betrokken zijn.