Zo rond 1450 is de boekdrukkunst voor het eerst in Europa toegepast. De boekdrukkunst was daarmee een van de grootste ict-uitvindingen ooit. Nog nooit was het zo makkelijk geweest informatie te verspreiden. De eerste jaren van de boekdrukkunst was het dan ook belangrijker dat je verstand had van drukken dan van schrijven. Technologie ging voor het woord en drukkers stonden in hoog aanzien. Wat leert ons dit over de chief digital officer?
De huidige ontwikkeling van de ict-organisatie doet denken aan het ontstaan van de boekdrukkunst. In plaats van het doel ‘informatie op maat’ (lees: het inwinnen, filteren, verrijken en delen van informatie) als uitgangspunt te nemen, wordt ict eerst een doel op zich. Zo richt de chief information officer zich nog te vaak op de ict waar de voor de organisatie relevante informatie centraal zou moeten staan. Voor mij is dat een teken dat de ict nog steeds onvolwassen is. Met de huidige ontwikkeling naar gedeelde informatiesystemen via de cloud lijkt de cio-functie versneld volwassen te worden omdat je nu in plaats van eigen dure systemen ook informatie van buiten kunt inkopen. De focus komt daarmee op de informatie te liggen, waar die mijns inziens ook hoort te liggen.
Met de introductie van de term ‘chief digital officer’ ontstaat er een nog verdere blikvernauwing. Of deze functie richt zich op de middelen, de ict, maar dan met een nog nauwere focus, of deze functie richt zich op de informatie en zou dan gewoon tot het takenpakket van de cio behoren. In beide gevallen lijkt de me de introductie van de cdo niets toe te voegen behalve extra ruis, ruimte voor misverstanden en onverstandige besteding van middelen.
Wat we kunnen leren van de boekdrukkunst is dat iedere volgende technologische revolutie altijd start met een focus op de technologie. Voor organisaties waarvoor de nieuwe mogelijkheid past binnen de kernprocessen is deze focus in eerste instantie nodig omdat ook een beperkte verbetering al veel waarde kan toevoegen. Maar voor de meeste organisaties is het zinvoller te kijken wat je er eigenlijk mee gaat doen en dan betreft het een gewone informatievraag.
Anders dan bij de boekdrukkunst is er nu al veel technische expertise binnen organisaties beschikbaar die, gezien de cloudontwikkelingen, mogelijk anders ingezet zal moeten gaan worden. Hiervoor biedt big data nieuwe kansen maar hiervoor is geen nieuwe functie, laat staan een nieuw organisatieonderdeel nodig, en zeker niet op directieniveau.
Chief digital officer of cdo is gewoon een naam die de aandacht vestigt op het toenemend belang van big data. De term cdo is daarmee deel van de nieuwste marketinghype gericht op de kansen die big data biedt. Deze kansen zijn er zeer zeker, echter niemand zit te wachten op een daadwerkelijke cdo.
cio, cto, cdo, cmo, zijn labels zonder vaste betekenis en dus zonder vaste inhoud.
In de MOG (Marine Oil Gas) zal een “CDO” een geheel andere betekenis hebben dan in een IT bedrijf. In de MOG gebeurt nog heel veel analoog en zou een CDO zich bijvoorbeeld bezig houden met de digitale transformatie, een hele zinvolle functie.
Big data is er een beetje ingeslopen maar is totaal iets anders dan cloud computing. Voor heel veel bedrijven is big data en goud halen uit die berg helemaal geen noodzaak terwijl ieder bedrijf wel een it infrastructuur gebruikt.
Maar alle buzwoorden en hypes ten spijt, we moeten ons wel beseffen dat ieder bedrijf ook een IT bedrijf aan het worden is. Dat is geen hype 🙂
ICT Business Consultant.
Nee, daar zitten we op te wachten…
Interessante benadering van een issue.
Allereerst, IT als materie is volkomen en volwassen. Dat kun je dan weer niet zeggen van het overgrote deel dat gebruik maakt van IT en de IT professionals, ieder beredenerend vanuit eigen discipline.
Daar doet een toevoeging van een CDO dan weer niet zo heel veel aan af. Vanuit mijn ervaring is het gros van de CI(T)O’s CDO’s PM’s en vele andere ‘ge-etiquetteerden’ helemaal niet ingevoerd in de IT maar vaak een totaal andere discipline, wat het bepaalde etiketje er niet altijd geloofwaardiger op maakt.
Wanneer je het hebt over het koppelen van twee verschillende werelden, die van ICT en …. Dan zul je het in je moeten hebben om in beide werelden dan ook danig thuis te moeten zijn.
Neem je dit namelijk niet aan, dan kijg je als resultaat weer, een publicatie van falen met naams en reputatieschade tot gevolg, natuurlijk niet in de laatste plaats wijzend naar ICT.
Ik zeg vaak,’ zolang ik de prijskaartjes maar niet hoef te betalen, zal hij mij om het even zijn’.
Want… IT als vehikel zet je in om te besparen, en als je dat niet goed doet krijg je, volkomen voorspelbaar, heel veel hele hoge rekeningen.
Nogmaals, interssante invalshoek.
De laatste jaren verschuift de focus waar het ICT betreft juist van de techniek naar wat de business (echt) nodig heeft. We zitten alleen nog met wat erfenisjes uit de tijd waarin ICT dacht dat ze de business aan moest sturen en waarin de business dacht dat ICT wist wat goed voor ze was.
Het gaat daarom m.i. vooral om de intentie waarmee een CDO wordt aangesteld en wie hem betaalt.
Als hij ten dienste staat van de business zal hij helpen de juiste technische keuzes te maken die bijdragen aan het door ICT (kunnen) leveren en door de business gebruiken van de door die business gevraagde functionaliteit. Hier kan hij het werk van de Business Consultant versterken.
Als hij ten dienste staat van de ICT is het nog maar de vraag of hij echt toegevoegde waarde kan leveren voor de business (ICT is immers “gebaat” bij een zo complex mogelijke infra) en lijkt hij juist tegenover de Business consultant te staan.
Ik denk dat een CDO toegevoegde waarde kan leveren als het gaat om het maken van bewuste keuzes die gaan over “dat waarmee de gevraagde functionaliteit gebruikt kan worden” , met name als we te maken hebben met een ICT-servicebedrijf dat nog geen goede regie kent en nog niet volledig in dienst staat van de business.
De laatste jaren verschuift de focus waar het ICT betreft juist van de techniek naar wat de business (echt) nodig heeft. We zitten alleen nog met wat erfenisjes uit de tijd waarin ICT dacht dat ze de business aan moest sturen en waarin de business dacht dat ICT wist wat goed voor ze was.
Het gaat daarom m.i. vooral om de intentie waarmee een CDO wordt aangesteld en wie hem betaalt.
Als hij ten dienste staat van de business zal hij helpen de juiste technische keuzes te maken die bijdragen aan het door ICT (kunnen) leveren en door de business gebruiken van de door die business gevraagde functionaliteit. Hier kan hij het werk van de Business Consultant versterken.
Als hij ten dienste staat van de ICT is het nog maar de vraag of hij echt toegevoegde waarde kan leveren voor de business (ICT is immers “gebaat” bij een zo complex mogelijke infra) en lijkt hij juist tegenover de Business consultant te staan.
Ik denk dat een CDO toegevoegde waarde kan leveren als het gaat om het maken van bewuste keuzes die gaan over “dat waarmee de gevraagde functionaliteit gebruikt kan worden” , met name als we te maken hebben met een ICT servicebedrijf dat nog geen goede regie kent en nog niet volledig in dienst staat van de business.
De trend die ik waarneem is dat de CIO of CTO steeds meer de ‘hoofd legacy’ begint te worden en dat de CDO de persoon is die marketing en inzet van moderne IT oplossingen weet te combineren.
In de mij voorkomende gevallen waarbij ik een CDO binnen de muren van een bedrijf heb aangetroffen is deze altijd senior in ‘rang’ gebleken t.o.v. de CIO/CTO.
Uiteraard is het niet meer dan een letterspelletje maar ik zie dat de CIO vaak geassocieerd wordt met ‘hoofd problemen’ of ‘hoofd kan-niet’ en de CDO meer als ‘hoofd inventieve oplossingen’ wordt gezien.
“Chief digital officer of cdo is gewoon een naam die de aandacht vestigt op het toenemend belang van big data.”
Deze zinsnede haalt het artikel in feite onderuit. Want als je werkelijk denkt dat de digitale organisatie alleen uit de Big Data component bestaat heb je een vernauwde kijk op digitaal ondernemen. Mag ik het boek Leading Digital aanraden? Daarin staat hoe ondernemingen tot in de haarvaten zijn overgestapt op digitaal werken. En dat gaat oneindig veel verder dan Big Data. Businessprocessen moeten bijvoorbeeld ook op de schop. Maar het is waar, het hoort op het bordje van de CIO. Niettemin kan het geen kwaad dat de CIO (met een erg breed takenpakket) iemand aanstelt om nu eens echt werk te maken van de digitale slag. Want teveel ondernemingen denken dat ze al digitaal werken omdat ze een website of webshop hebben.