RIBW Zaanstreek Waterland West-Friesland is landelijk de eerste GGZ-instelling waarbij het plannen van cliëntafspraken centraal verloopt via planning- en registratieplatform Careware van softwareontwikkelaar helpLine. Dit geldt zowel voor de huisbezoeken als de gesprekken op afstand via Facetime. Ook de administratie van verleende zorguren verloopt digitaal met behulp van een applicatie op de iPad.
De RIBW introduceert met de uitrol van Careware een nieuwe werkwijze binnen de GGZ en verhoogt hiermee het serviceniveau van de daadwerkelijke zorgverlening. De software maakt het mogelijk om efficiënte planningen te maken die aansluiten bij de wensen van cliënten. Ook het koppelen met andere software, zoals het systeem voor personeelsplanning, is met de uitrol van Careware bij RIBW ZWWF gerealiseerd.
Voor de zorgprofessionals betekent de werkwijze een omslag. Voorheen maakten zij zelf afspraken met cliënten en registreerden zij deze in een roostersysteem. Het plannen van afspraken gebeurt nu centraal. De winst zit met name in de administratieve afhandeling. Waar medewerkers vroeger dezelfde gegevens in verschillende systemen moesten invoeren, gaat nu alles in één keer via de app. Dat geldt voor de registratie van gemaakte uren, de facturatie en de kilometerregistratie die voortaan automatisch bij de salarisadministratie binnenkomt.
Contactmomenten via Facetime
Ook cliënten profiteren van deze digitalisering. Zo kunnen RIBW-medewerkers dankzij de iPads met mobiel internettoegang direct ter plekke prangende vragen beantwoorden en/of begeleiding bieden. Hierbij is de hulpvraag van de cliënt leidend. Niet alleen alle medewerkers van de RIBW beschikken over een iPad, ook de meeste cliënten hebben een iPad in bruikleen. Hierdoor zijn nu ook korte contactmomenten via Facetime mogelijk. Als een cliënt daar behoefte aan heeft, worden ook vaste Facetime-afspraken met een van de vaste begeleiders ingepland via Careware. Deze vorm van begeleiding is aanvullend op de reguliere huisbezoeken.