Circle Software uit Eindhoven heeft voor de gemeentemarkt een nieuw zaaksysteem ontwikkeld. Dit systeem, Djuma, wordt als clouddienst aangeboden op basis van software-as-a-service (SaaS). Djuma is gebaseerd op de principes van dynamic case management. Dit betekent dat het systeem herkenbaar is voor de kenniswerker en snel configureerbaar. Door gebruik te maken van de nieuwste technieken is toegang via tablet en smartphone geregeld.
Circle Software wijst er op dat gemeenten voor grote uitdagingen staan, zoals veranderende wet- en regelgeving, complexere taken, samenwerking met ketenpartners, verbetering van elektronische dienstverlening en slinkende budgetten. De inzet van nieuwe technologie is een van de oplossingen, maar de adoptie en beheersing daarvan blijkt vaak lastig, stelt het softwarebedrijf vast. Met de introductie van een zaaksysteem in de vorm van een clouddienst verwacht Circle Software zijn klanten meer te kunnen ontzorgen.
Bij de ontwikkeling van Djuma betrok Circle Software naast eigen mensen ook vroegtijdig externe experts en klanten. Gezamenlijk zijn keuzes gemaakt in de functionaliteit van de oplossing, de implementatieconcepten, de leveringsvoorwaarden en het best passende prijsmodel. Het bedrijf presenteert op zijn relatiedag van 29 januari aanstaande Djuma aan zijn bezoekers.
Migratiepad
Circle Software biedt overheden al een aantal jaren het ‘on premise’ (op locatie) zaaksysteem Verseon. Klanten kunnen overstappen naar Djuma, maar ‘met name vanwege het SaaS-leveringsmodel vraagt de overstap van Verseon naar Djuma om een bewuste keuze’, benadrukt Luuk van den Boom, productmarketingmanager van Circle Software. ‘Zo’n overstap gaat gepaard met een totaal andere prijsstructuur, betaal-naar-gebruik – pay per use – in plaats van licentiekosten met jaarlijks onderhoud. Voor Verseon-gebruikers bieden we een speciaal migratievoorstel, waarbij gedane investeringen maximaal renderen.’