Egbert Hendriks, mede-oprichter en -aandeelhouder van HintTech, heeft de andere aandeelhouders uitgekocht en neemt het roer over bij het Delftse bedrijf. Hendriks wil als chief executive officer (ceo) alleen leidinggeven aan de versnelde internationalisering van HintTech, dat technische digitale marketingdiensten aanbiedt. De eerste actie is om de vestiging in San Francisco uit te breiden, omdat de groei op de Amerikaanse markt momenteel het hardst gaat.
De directie- en eigenaarswisseling is in goede harmonie verlopen, al heeft zo’n ingrijpende verandering altijd wel wat voeten in aarde, zegt de nieuwe ceo en volledig eigenaar Egbert Hendriks.
De oude directie, bestaande uit Bart Omlo, Dennis Struyk en Jaap Verhoeven, heeft inmiddels het bedrijf verlaten. Mede-oprichter Patrick Dekker blijft nog een periode aan boord om een aantal zaken rond de HintTech-vestiging in Servië af te ronden. Daarnaast heeft Dekker de aandelen van Egbert Hendriks in USoft overgenomen. Het duo stapte in 2010 als investeerder in deze leverancier van software voor data-intensieve transacties uit Baarn.
Razendsnel
Hendriks en Dekker richtten HintTech in 1997 op als leverancier van weboplossingen. Het bedrijf specialiseerde zich in eerste instantie in SDL Tridion-websitesoftware. Daarna kwamen er diverse andere vormen van technologie bij. De laatste paar jaar groeide het bedrijf flink middels diverse overnames en breidde het uit met het aanbieden van onlinemarketingoplossingen. Er werken 175 man.
In 2013 deden de oprichters een stapje terug en haalde het duo een nieuwe directie binnen om de verdere groei organisatorisch in goede banen te leiden. HintTech had inmiddels zijn vleugels ook wereldwijd uitgeslagen met vestigingen in Scandinavië, Verenigde Staten, Engeland en Servië. Hendriks bleef wel betrokken bij de strategie van het bedrijf en verdiepte zich samen met een adviesbureau in de marktontwikkelingen op het gebied van digital marketing.
‘De ontwikkelingen gaan hier razendsnel. Het speelveld is zeer gefragmenteerd en divers geworden met meer dan 1800 bedrijven die deeloplossingen bieden’, aldus Hendriks. ‘Dat levert kennis- en capaciteitsproblemen op voor zowel de chief marketing officer – cmo – als de chief information officer – cio – van ondernemingen. Bij hen ontstaat steeds meer de wens om hun digitale bedrijfsprocessen volledig te besteden. Dat betekent van strategie tot executie.’
Wereldwijd
Om hier als HintTech een rol te kunnen blijven spelen, moeten we uitgroeien tot een wereldwijd opererende ‘Enterprise Digital Agency’, vervolgt Hendriks. ‘In overleg met de andere aandeelhouders zijn we tot de conclusie gekomen dat het handiger is als één iemand in deze nieuwe fase de kar trekt. Dat ga ik dus doen.’
Volgens Hendriks is HintTech in Europa een toonaangevende speler, maar met een globaliserende markt en steeds veeleisender wordende cliënten, zal er op meerdere continenten schaalvergroting moeten plaatsvinden. ‘In eerste instantie richten we ons op de Verenigde Staten, omdat daar de markt het snelst groeit. We willen onze vestiging in San Francisco in snel tempo gaan uitbreiden.’ Om de groeiplannen te verwezenlijken verwacht Hendriks extra kapitaal nodig te hebben. Het instappen van een investeerder op korte termijn is dan ook te verwachten.
CIO of CMO
De nieuwe ceo schetst een markt waarbij volgens hem de komende tijd bepaald wordt wie de slag om digitale marketing gaat winnen: de cio of de cmo, en het klassieke reclamebureau of het webagency? ‘Online marketing heeft een zware technische component gekregen. Binnen bedrijven ontstaan daar discussies over. Wie is hiervoor verantwoordelijk: de it-afdeling of de marketing? Daarnaast zie je ook dat reclame- en marketingbureaus kennis van technologie in huis moeten halen om klanten nog goed te kunnen begeleiden. Grote ict- en adviesbureaus, zoals Capgemini, Accenture en Deloitte, zien deze ontwikkeling ook en zijn ook op dit vlak met webbureaus actief geworden. Ook Indiase partijen als Wipro en TCS zitten niet stil. Wij willen hier ook een rol blijven spelen en moeten dus wereldwijd versneld groeien.’
Hendriks en Dekker kwamen pas in 2000 bij Hinttech, het bedrijf werd in 1997 opgericht door vier mensen.
Onderstaande is een verkeerde voorstelling van zaken:
“Hendriks en Dekker richtten HintTech in 1997 op als leverancier van weboplossingen. Het bedrijf specialiseerde zich in eerste instantie in SDL Tridion-websitesoftware. ”
De werkelijkheid is:
Het bedrijf was in 1997 opgericht door techneuten. Hendrik en Dekkers kwam pas jaren later erbij en zij brachten die ‘weboplossingen’ mee. Dit laatste was eigenlijk niet nodig, omdat het bedrijf al beschikking had over wget, ipf en lynx.
Kleine nuance op dit artikel: Hinttech is inderdaad in 1997 opgericht, maar als Unix consultancy-partner (ik was een van de medeoprichters). Egbert Hendriks is in 2001 erbij gekomen, daarna heeft het bedrijf zich ontwikkeld zoals beschreven.
Overigens wens ik Egbert veel succes met zijn nieuwe avontuur!