Ook in 2015 wordt er een flinke stijging in het aantal it-vacatures verwacht, blijkt uit onderzoek van Yacht. De meest gezochte it’er is softwareontwikkelaar. Als recruiter of hr-adviseur krab je jezelf misschien achter de oren: hoe bereik ik kandidaten voor mijn openstaande startersfuncties? De inhoud wint het altijd van de gladde praatjes. Ik zal je hieronder uitleggen waarom dat zo is.
Online recruitment zoals we het kennen, en om ons heen veel terug zien, is stuk. Kapot, ja. Inzetten op zoekwoordenmarketing en vervolgens schieten met hagel op online profielen is aan de orde van de dag. Het werkt averechts: het verhaal waar keer op keer mee geworven wordt is te algemeen en tenenkrommend vaak gericht aan een ontvanger die er helemaal niets mee kan. Dit gaat zelfs zo ver, dat er een blacklist van vervelende recruiters ontstaan is. Hoe moet het dan wel, vraag je? Ik geef je graag een aantal tips.
Succesvol werven is geen kwestie van knippen en plakken.
Uit de ICT arbeidsmonitor 2014 blijkt dat it’ers behoorlijk kritisch zijn over de manier waarop ze door recruiters worden benaderd. Volgens dit onderzoek wordt het vooral belangrijk gevonden dat de recruiter inhoudelijk goed op de hoogte is van de functie en dat de benadering authentiek is. De studieverenigingen met wie ik samen werk bevestigen dit beeld. Een veel gehoorde ergernis onder die groep is het hebben van een gesprek met een recruiter die inhoudelijk niets weet over een functie of het vakgebied. Door een wervende babbel wordt snel heen geprikt: authenticiteit is dus inderdaad belangrijk.
Zorg voor een ontspannen ontmoeting en wees origineel.
Alle vooroordelen op een rij, maar het is nu eenmaal waar: de gemiddelde it’er staat niet te popelen om een gesprek aan te gaan. Zeker veel technische it-studenten zijn daar eerlijk over, ze vinden het gewoon hartstikke eng. Toch kent de fysieke ontmoeting veel voordelen. Maak het dus niet moeilijker dan het is en laat de geforceerde speeddates lekker achterwege. Als het je al gelukt is om met een groep jong it-talent om tafel te gaan, wees er dan zeker van dat je verhaal daadwerkelijk interessant is. Als je al drie jaar dezelfde workshop organiseert tijdens elke inhousedag of stagebeurs die je maar kunt bedenken, dan wordt het echt tijd voor iets nieuws. Kun je zelf niets bedenken? Doe dat dan ook niet. Laat de inhoud over aan je collega’s die er dagelijks mee werken. Zodra de kat uit de boom is gekeken levert dit de mooiste gesprekken op. De gedeelde passie zorgt er daarnaast voor dat deze ontmoeting de student bijblijft.
Verwar ‘inhoud’ niet met ‘saai’.
Een goed verhaal hebben en je niet laten verleiden tot het doen van mooie beloften over leaseauto’s en bonussen lijkt misschien weinig spannend. Wees echter niet bang. Je kunt een inhoudelijke bijeenkomst prima combineren met een informele setting zodat het ook léuk wordt. Tijdens veel evenementen merk ik dat de meeste matches worden gemaakt tijdens de borrel na afloop van de workshops en het inhoudelijke gedeelte. Die ontmoetingen tussendoor houd ik zelf graag bewust heel laagdrempelig: er is daadwerkelijk iets om over te praten en iedereen is op zijn gemak.
Pijnlijk…
Auw, dat doet zeer, maar ik hoor het ontzettend vaak. Een student woont een lunchlezing bij en concludeert na afloop dat 75 procent van de lezing niet relevant was. Het draait niet om jou. Als je stopt met vertellen waarom jullie de meest te gek gave werkgever zijn, blijft er ruimte over om te praten over wat er echt toe doet. De studenten met oprechte interesse komen na afloop vanzelf wel op je af.
Denk niet dat je alles zelf het beste weet.
Dit is de laatste tip die ik je mee wil geven. Het is een valkuil waar je gemakkelijk in stapt, zeker als je met de ‘bedrijfsbril’ op een presentatie voorbereidt. Houd altijd in gedachten wie je aan wilt spreken en check indien mogelijk of je plannen daadwerkelijk in de smaak vallen. Wij doen dat continu: onze raad van advies bepaalt zelfs welke bedrijven een plek krijgen op ons grootste evenement op basis van ingezonden pitches. Als ik de inzendingen zelf zou beoordelen sla ik de plank waarschijnlijk mis.
Zet de inhoud voorop en ga ervoor!
Helemaal mee eens, inhoud voorop!
Helaas, het draait om geld. Ik zal je uitleggen waarom. IT is werk dat je doet in schaarse tijd en dat geld kost. Waarom huren bedrijven een recruiter in .. Omdat ze geen tijd en geld hebben om het werven zelf te doen. Daarom huren ze een bedrijf in met precies die eigenschappen, die in het artikel genoemd worden.
Dingen die je leuk of belangrijk vindt, die doe je zelf. In andere gevallen schakel je een Conjugo in (of iets als TopTalent Conjugo, of Conjugo Interim, of Conjugo matching of Conjugo BlijDattieTechAutistZichZelfNieKanVerkopuh)
Bedankt voor je reactie Felix The Cat. Je hebt gelijk als je zegt dat veel bedrijven recruiters in de arm nemen om die werkzaamheden uit te besteden. Wat wij echter vaak zien is dat de afstand tussen de recruiter en de werkvloer zo groot is dat de plank mis wordt geslagen. Dat is zonde en niet nodig.
Wederom helemaal met Felix eens , vooral de laatste zin daarbij wil ik nog aanstippen dat in nedederland een cultuurtje heerst waarin het not done is als techAutist naar een goede betaling te vragen met het excuus ‘ja we betalen niet veel maar dit is goed voor je cv of het is leuk en uitdagend werk’ probeert men je om te lu**en.
Maar heren recruiters ook it’ers werken primair voor het Geld dus niet opkijken volgende keer als er een goedgebekte it’ er erom vraagt.
Beste allen,
Met name no cure no pay neemt bij mij de druk weg om wel met veel potentiële kandidaten in gesprek te komen maar hiervan een klein deel te selecteren. Belangrijk is om alleen met recruiters in contact te komen die afhankelijk zijn en baat bij hebben om iemand te leveren die aansluit bij de normen, waarden en vooral ook ambitie van het bedrijf en niet met hagel maar iemand aanbieden in de hoop een ‘gelukstreffer’.
Vrijwel alle recruiters die ik tot nu toe in mijn carriere gesproken heb, zijn vooral bezig met het vullen van een vacature. Ze doen dan ook ontzettend hun best om iemand te vinden die in dat vakje past. En hun motivational speech is vooral er op gericht om jou in dat hokje te duwen. Ze hebben immers toch op jouw profiel kernwoorden X, Y en Z gezien, dus je past erin. Jammer, en vaak zonde van mijn (en hun) tijd.
Beste Jan Willem. Ik sluit mij volledig aan bij jouw artikel. Het gaat inderdaad om de inhoud en met online recruitment zoals we het kennen (post and pray) ga je er niet meer komen als je echte talenten wilt vinden, boeien en verleiden.
Ik heb hier onlangs een paar artikelen over geschreven.
Succesvoller werven met inbound recruitment http://www.recruitmentwise.nl/blog/2014/09/18/waarom-je-succesvoller-zult-werven-met-inbound-recruitment/
9 recruitmenttrends voor 2015.
http://www.recruitmentwise.nl/blog/2015/01/05/9-recruitmenttrends-voor-2015/
Overigens niet de bedoeling om hier linkjes te spammen. Maar oprecht goed bedoeld om werkgevers door middel van mijn blog te inspireren om eens anders naar hun recruitment te kijken. Ben benieuwd wat je er van vindt?
Groet en een goed weekend,
Maurice