De Nederlandse leverancier van self-service ticketing software Ticketscript heeft in 2014 recordcijfers geboekt. De softwareleverancier met een vestiging in Amsterdam, meldt dat het in 2014 een omzet heeft behaald van 130 miljoen euro. De software van de leverancier is ingezet bij de kaartverkoop van 33.000 evenementen en de ict-afdeling is fors uitgebreid.
Dat meldt de leverancier in een terugblik op 2014. Daarin wordt ook de investering door FF&P Private Equity van mei 2014 genoemd. Dat bedrijf steekt negen miljoen euro in de leverancier. Ticketscript eindigde bovendien op de 34e plaats in de Deloitte 2014 UK Technology fast 50.
Ceo Frans Jonker meldt: ‘2014 was een zeer succesvol jaar voor ons. Naast de investering en de erkenning als één van UK’s snelst groeiende technologie bedrijven hebben we veel nieuwe producten en tools gelanceerd waarmee we onze klanten helpen meer tickets te verkopen.’
Het bedrijf lanceerde in 2014 de Ticketscript box office. Naar eigen zeggen is dat Europa’s eerste app voor kaartverkoop aan de deur. ‘Sinds de lancering zijn via de app honderdduizenden tickets verkocht, waarvan ruim 35.000 tickets zijn verkocht tijdens één evenement.’ Het bedrijf profileert zich als aanbieder van ticketverkoop via social media en mobiele apparatuur. Daarbij worden ook steeds meer middelen voor data-analyse aangeboden zodat klanten hun aanbod nog beter af kunnen stellen op de vraag.
ICT-afdeling
Jonker vervolgt: ‘Om onze ambitieuze plannen te ondersteunen is de it-afdeling vervijfvoudigd (de afdeling bestaat momenteel uit 45 medewerkers red.) en is James Bilefield aangewezen als nieuwe non-executive chairman.’ Jonker wijst erop dat Bilefield de afgelopen vijftien jaar meerdere succesvolle online tech-bedrijven heeft ondersteund, waaronder Skype, Farfetch, Yahoo en Condé Nast.
Verkoop via Facebook
Het bedrijf ziet een groeiende trend in evenementen die zich steeds meer focussen op social media. ‘Organisatoren hebben via social media een directe en persoonlijke verbinding met hun publiek, zonder de noodzaak om te investeren. Dit maakt het zelfs voor de kleinste evenementen mogelijk om een groot publiek te bereiken.’ Daarnaast ziet de leverancier een toenemend vertrouwen van de consument in social commerce. In 2014 zou 10 procent van de tickets via Facebook verkocht zijn.
Ticketscript heeft vestigingen in Amsterdam, Londen, Berlijn, Barcelona en Antwerpen. In het klantenbestand staan onder meer organisatoren van muziekevenementen, festivals, beurzen, tentoonstellingen en sportevenementen. Klanten zijn onder andere Awakenings, de Verzamelaarsjaarbeurs, KNZB, Dance Valley en Dutch Design Week.