De digitalisering nadert in sneltreinvaart. Businessmodellen veranderen als gevolg van recente technologische innovaties en de snelle groei van mobiele apparaten, analytics, social media, cloud computing en het internet of things. Deze digitalisering brengt ook uitdagingen met zich mee.
Organisaties die de digitale technologieën omarmen en inspelen op kansen, om zichzelf vervolgens opnieuw uit te vinden als digitale ondernemingen, zullen als winnaars uit de bus komen. Organisaties die dit niet doen, zullen achterop raken in de digitale wereld of zelfs verdwijnen. Maar hoe kan een bestaande organisatie transformeren naar de digitale organisatie van de toekomst? Hieronder beschrijf ik een aantal zaken waar iedere organisatie rekening mee moet houden in de aanloop naar 2020.
Disruptie – De disruptie komt eraan, en sneller dan u denkt. Uit een recent onderzoek van Forrester blijkt dat 93 procent van de businessmanagers wereldwijd gelooft dat digitalisering hun bedrijf in de komende twaalf maanden zal verstoren. Ze verwachten dat deze verandering een radicale impact zal hebben op alle onderdelen van de organisatie.
Mobile – De hele wereld wordt mobiel en deze hyperconnectiviteit gaat alleen maar door. Tegenwoordig heeft het grootste deel van de wereldbevolking, ongeveer zes miljard personen, een mobiele telefoon. Voor 50 procent van hen is hun mobiele telefoon de primaire verbinding met internet om transacties te doen. Tegen 2020 zal het aantal mensen met een mobiel gegroeid zijn naar acht miljard en zullen uiteindelijk zelfs meer mensen toegang hebben tot het internet via een mobiel apparaat dan via een vaste computer. Organisaties zullen onder andere een omnichannel-strategie moeten inzetten om hierop in te kunnen spelen.
Cloud – Business zal onomkeerbaar verhuizen naar de cloud en het merendeel van de grote bedrijven hanteert een hybride cloud computing-model. Ze zullen data gedeeltelijk opslaan op cloudservers en gedeeltelijk on-premise. Clouddiensten vereisen operationele processen die zijn ontworpen voor snelheid en zijn gemaakt voor de aangeboden diensten. Het is belangrijk om een technologische fundering te kiezen die ruimte biedt voor uitbreiding in de toekomst, zowel in termen van functionaliteit als in termen van hybride cloud-interoperabiliteit.
Internet of things – Het internet of things zal zorgen voor verbindingen tussen mensen, apparaten, onafhankelijk van tijd en plaats. Tegen 2020 zal het aantal apparaten dat met elkaar verbonden is naar verwachting de 25 miljard ver overstijgen. Voor organisaties is het belangrijk te onderzoeken waar deze ontwikkeling voordelen kan bieden, zowel commercieel als sociaal/politiek en persoonlijk.
Technologie – Mobiele technologie, social, cloud, het internet of things en data-analysetechnieken komen samen om een nieuw platform te creëren voor communicatie en de uitwisseling van informatie. Dit nieuwe platform zal het volume van informatie vergroten en nieuwe formats introduceren aan de organisatie. Door informatie-intensieve processen te digitaliseren, kunnen kosten worden verlaagd en doorlooptijden worden verbeterd.
Nieuwe valuta – In een wereld waar digitaal voorop staat, zal informatie de nieuwe ‘valuta’ worden. De waarde van informatie zal verder gaan dan het optimaliseren van processen en het creëren van nieuwe producten en diensten. Het zal zorgen voor realisatie van nieuwe verkoopkanalen. Informatie over klanten, gebruik, orders, klachten, kortingen, leveringen, handleidingen, et cetera. Deze stroom aan digitale informatie zal de komende twee tot drie jaar zorgen voor het grootste onderscheid tussen organisaties. Organisaties zullen nieuwe en niet eerder gebruikte systemen in moeten zetten om de werkplek te veranderen naar een samenwerkende omgeving waar cutting edge-technologie een ruime voorsprong biedt ten opzichte van de concurrentie. De organisaties die deze informatie ontdekken en er strategisch gebruik van maken, zullen overleven.
Veiligheid – Net zoals de digitale technologieën evolueren, zal ook de bedreiging voor de informatiebeveiliging toenemen. Het aantal cyberaanvallen op organisaties heeft nu al grote invloed op de uitgaven aan informatiebeveiliging. Organisaties zullen moeten zorgen voor de veiligheid van informatie om het te beschermen tegen externe en interne aanvallen en tegen toevallige lekken.
Information governance – Information governance is goed voor de organisatie. Uit een recente studie blijkt dat 95 procent van de organisaties een samenhang ziet tussen goed informatiemanagement en zakelijk succes. Echter, elk bedrijf en elke afdeling is ook onderworpen aan wetten, regels en voorschriften die strikte naleving vereisen. Bovendien zal marketing in toenemende mate moeten worden gericht op persoonlijke, relevante en boeiende levering van informatie. Belangrijk dus om een succesvolle information governance-strategie te implementeren zonder afbreuk te doen aan de productiviteit en de betrokkenheid van de werknemers.
Generatie Z – Slimme bedrijven moeten rekening houden met de generatie Z. In 2020 zullen zij namelijk het grootste deel van de werknemers zijn. Deze generatie wil op open, sociale, mobiele en flexibele manieren werken. Ze willen op de werkvloer dezelfde tools gebruiken als dat ze thuis doen om te communiceren, samen te werken en informatie te delen. Deze medewerkers zijn de belangrijkste uitvoerders van je digitale strategie. Het aannemen, motiveren en inspireren van personen uit de generatie Z gaat dus gepaard met het bouwen van een digitale strategie. Zet het sociale platform in welke samenwerking, betrokkenheid en innovatie stimuleert en zorgt voor het delen van ideeën.
Innovatie – De toekomst is van digitaal-innoverende leiders. Digitale leiders maken gemiddeld 26 procent meer winst dan hun concurrenten in dezelfde industrie. Zij genereren 9 procent meer omzet door betere inzet van medewerkers en fysieke middelen. Organisaties die disruptie doorvoeren en de digitalisering omarmen zullen concurrentievoordeel behalen.
Wanneer bedrijven richting 2020 succesvol de overgang willen maken naar een digitale onderneming, zullen ze processen moeten vergemakkelijken, als organisatie moeten transformeren en dit in een versneld tempo. Het is tijd voor verandering, het is tijd voor een enterprise information management-strategie. Is uw organisatie er klaar voor?
Dit artikel is eerder verschenen in Computable magazine jaargang 48, nummer 2 van februari 2015.
7 tips voor het bouwen van de digitale onderneming
1. Digitaliseer alle informatie en processen.
2. Biedt in de gehele onderneming een kader voor information governance.
3. Zorg voor de veiligheid van informatie om het te beschermen tegen externe en interne aanvallen en tegen toevallige lekken.
4. Maak informatie beschikbaar voor mobiele gebruikers, ongeacht welk apparaat zij gebruiken.
5. Zet sociale platformen in om betrokkenheid en samenwerking te stimuleren.
6. Bouw applicaties die de top line-resultaten, zoals omzet, klanttevredenheid, innovatie en groei, stimuleren.
7. Consolideer informatieplatformen en verwijder de informatiesilo’s die vrije stroom van informatie belemmeren.
Biografie
Marc van der Zon is vijftien jaar actief in de software-industrie. Op dit moment als director program management enterprise solutions bij OpenText. In deze functie is hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitbouw van de customer experience-, information governance- en enterprise content management-oplossingen.
Noem mij een pessimist, maar ik verwacht dat de vele ICT-innovaties slechts tot gevolg hebben dat veel mensen permanent werkeloos worden, de middenklasse verder wordt verkleind, er meer armoe ontstaat en daarmee uiteindelijk ook een sterk afnemende consumptie en instabiliteit.
@kj
dat is te pessimistisch. Brood is niet digitaal, verse groenten ook niet en een goede pan om te koken ook niet.
Een loodgieter doet het niet digitaal en je meubeltjes zijn godzijdank nog niet op IoT aangesloten.
Dus valt het allemaal wel mee.
Pak een kop koffie en geniet; die is heel analoog!
@Jan
Sorry, ik wilde niet als de club van Rome klinken, maar lees net een erg grondige studie over het effect van ICT (in al haar vormen) op de arbeidsmarkt: http://tinyurl.com/oj67kae
@kj
ik heb het eerste deel gelezen en natuurlijk zit er een kern van waarheid in. Echter, ik ben bijna 10 jaar uit de ICT weggeweest, toen ik weer terug kwam viel 1 ding het meeste op, hoe weinig er in de principes veranderd was.
Projekten lopen nog steeds stuk op te hoog aangespannen verwachtingen en de mensen die ICT als beroep hebben zijn niet of nauwelijks veranderd.
Dat ICT de soort werk die we hebben zal veranderen is duidelijk en dat we ons niet door wolken sprinkhanen verrassen laten zoals Uber is net zo duidelijk.
De wetten en regels die in onze maatschappij gelden moeten ook voor dat soort ondernemingen gelden, wat ze doen is niet “innovatief” of modern maar simpel uitbuiting. Dit soort kadaver-kapitalismus heeft kritische mensen nodig die dat stoppen.
Lekker helder stuk. Ik ben het helemaal eens met wat je signaleert en aanbeveelt. Alleen het zinnetje “De disruptie komt eraan, en sneller dan u denkt.” zou ik veranderen in: “De disruptie is al volop aan de gang”.
Overleven in het digitale tijdperk? Persoonlijk zie ik een directe link met een recent trendrapport, uitgebracht door PIM, Platform Innovatie en Marketing genaamd “Homo Digitalis”. Er moet gedacht worden vanuit de mens en de techniek moet worden ingezet om te innoveren op een nieuwe en agile manier. Meer dan ooit zal het marketingvak een IT-vak worden en omgekeerd. Een uitspraak in de eindconclusie was: “Al sinds de prehistorie hebben mensen de behoeften om te creeeren, te beheersen en te evolueren. Maar de homo digitalis vervult deze behoeften met hypermoderne digitale technieken” Mensen zullen steeds meer leidend worden in het innovatieproces. Zo kunnen bijvoorbeeld ‘kleine lokale fabriekjes’ ontstaan door oplossingen die via 3D printing gemaakt kunnen worden. IoT, waarbij bijvoorbeeld je tennisracket alles registreert en je nieuwe trainer wordt. IoT, met sensoren in de vloer die bij brand precies weten waar mensen zich bevinden of in winkels registreren waar het meest wordt stilgestaan. De inzet van robots waarbij een boer slechts 1 keer per week zijn vee handmatig moet voeden. Robots die helpen om ouderen in bejaardentehuizen de eenzaamheid te elimineren. Zoek als IT-er dus meer dan ooit creatieve mensen op en formuleer multidisciplinaire dreamteams. Overleven in het digitale tijdperk? Kansen zat!!
@kj
Het verdwijnen van de middenklasse ligt niet aan de digitalisering maar aan het feit dat hier bewust op wordt gestuurd. Belastingvrijstelling van grote multinationals. Belastingontduiking van de (super) rijken en een onevenredige belasting op de midden en lagere klasse zorgen hiervoor. CO2 en andere milieubelastingen nemen alleen maar toe terwijl degenen die het milieu het meeste belasten hier het minst voor betalen.
Ook het beleid van loon nivellering en het op internationale vlak uitspelen van lonen in een ‘race to the bottom’ en het financieel vastpinnen van mensen door zogenaamd gunstige hypotheken te verstrekken door banken die zelf hun geld voor 0.0% rente kunnen lenen.
Er zijn diverse economische studies die uitwijzen dat deze verschillen alleen nog maar (sneller) groter worden en daar komt een keer een eind aan.
Fantastisch al die reacties.
Je kan zo veel van elkaar leren.
Laten we open blijven staan voor alles wat we nodig hebben om zo goed mogelijk verder te gaan met dit digitale tijdperk