Beethree uit Utrecht neemt met ingang van 1 januari 2015 de Salesforce-activiteiten van The Next View uit 's-Hertogenbosch over. Beethree neemt in totaal vijf medewerkers en alle Salesforce-klanten over, waaronder NS, Enexis en Philips. The Next View wil zich met zijn dertig man volledig gaan richten op zijn SAP-activiteiten. De overname geeft Beethree de benodigde verbreding om verder te groei in met name het middensegment.
Dico Timmerman, voormalig manager van de Salesforce Business Unit van The Next View, gaat samen met Jaromir van Gorsel en Peter Bakker, de oprichters van Beethree, de nieuwe directie vormen. Bij Beethree werken inclusief het Next View-team dertien man. Naast een vestiging in Utrecht is er ook een near-shore ontwikkellocatie in Lviv, Oekraïne.
Door de overname kan Beethree naast Salesforce sales, service & marketing cloud, nu ook diepgaande cloud-platform-expertise bieden, vertelt algemeen directeur Peter Bakker. ‘Het besluit van The Next View om zich alleen op de SAP-markt te gaan richten, viel samen met de verbreding die wij met Beethree willen bereiken. Naast Salesforce & Pardot levert Beethree nu ook Force.com-dienstverlening. Met de ervaring van The Next View kunnen we klanten complete oplossingen leveren. We werkten hiervoor al samen bij een aantal klanten, dus de ervaring en de klik was er reeds, de deal was dan ook relatief snel beklonken.’
Sterke speler
Hans Brouwer, regional vice president Alliances Northern Europe bij Salesforce, is blij met de consolidatie: ’Met de overname ontstaat er een nieuwe sterke speler in het middensegment. Als Salesforce verwachten we in deze markt een grote groei. De overname geeft Beethree de benodigde schaalgrootte om zijn Salesforce-klanten end-to-end te kunnen bedienen; The Next View had immers een goede reputatie in Salesforce platform-expertise.’
Volgens Bakker kan Beethree nu ook, naast klantbeheer- en verkoop- en marketingprocessen, ook andere processen modelleren. ‘Het team dat overkomt van The Next View is gespecialiseerd in Force.com en kan bijvoorbeeld klantdata uit complexe erp-systemen zichtbaar maken voor eindgebruikers.’
Kwartier maken
Directeur Bakker verwacht dat zijn bedrijf nu kwartier kan gaan maken in het middensegment. Daar liggen in zijn ogen grote kansen voor groei, omdat er amper aanbieders zijn van Salesforce-oplossingen. Bij het klein mkb heeft Beethree te maken met concurrenten als Profit4SF en CRMplus; in het grootzakelijke segment zijn partijen actief als CRMwaypoint, Capgemini en Deloitte. ‘Daar schurken wij nu tegenaan.’
Het mooie van het Salesforce-platform is dat het op een eenvoudige en gebruikersvriendelijke manier bedrijfsprocessen kan ondersteunen, vindt Bakker. Zijn bedrijf werkt Agile en kiest aan de hand van een opgezet businessmodel in de ontwikkelfase voor het neerzetten van een ‘minimal viable product’. ‘We zetten snel iets neer dat werkt, maar nog niet 100 procent af is. Daarna passen we het in overleg met en na ervaringen van de klant ‘on the fly’ aan. Daardoor kun je makkelijk bijsturen op nieuwe ontwikkelingen. Je kunt vooraf niet weten wat er over vijf jaar gebeurt. Dat is het mooie van een tool als Salesforce: je hoeft niet van te voren alles te definiëren wat je denkt nodig te hebben om dan na de bouw pas te ontdekken of het werkt. Er is geen ‘big bang’ nodig; je kunt met Salesforce snel aan de slag.’