Als verstandige it-manager ben je al lang niet meer bezeten van technologie. Tenminste niet op de manier zoals je gefascineerd kan zijn door een oude stoommachine. Ik denk wel dat je geïnteresseerd kan zijn in de toepassing van technologie. In de it zitten de innovaties tegenwoordig meer in de toepassing dan in de technologie, maar daar worden ze niet vanzelf eenvoudiger van.
Terwijl ik dit schrijf zit ik in Dubai, tussen twee dagen training over de essentie van businessstoepassingen van cloud computing. Ook al is dit mijn vijfde bezoek aan Dubai, en de zoveelste cloudtraining, de interactie met de deelnemers geeft mij iedere keer weer nieuwe inzichten.
Iedere training probeer ik om het beter en eenvoudiger uit te leggen, en de deelnemers te begeleiden op een pad naar weloverwogen inzet van het cloud-denken. De ene deelnemer is vooral voorbestemd om een cloudconsument te worden en de ander blijkt best wel een cloudprovider te kunnen zijn, vooral met zijn eigen infrastructuur. Het is niet simpel ‘public cloud: ja of nee’. Het gaat veel meer over hervormingen in de manier waarop we it organiseren.
Deze week kwam de focus op architectuur en servicemanagement. Met mijn deelnemers zie ik weer dat aloude architectuurprincipes en servicemanagement best practices prima toe te passen zijn in de cloud. Sterker nog, deze zijn hard nodig in de cloudwereld. Je zult alleen een aantal dingen moeten leren accepteren.
De belangrijkste zijn dat de service belangrijker is dan de spullen en dat je niet alles zelf hoeft te doen. Sterker nog, je moet niet meer al te gehecht zijn aan je spullen. Stop met het knuffelen van je servers, het zijn geen huisdieren.
Cloud heeft nog steeds architectuur nodig. De oplossingen die de gebruikers nodig hebben moeten nog steeds samengesteld worden uit componenten en diensten. Dat was altijd al zo en dat zal voorlopig nog wel zo blijven. Met cloud computing houden niet ineens de wetten van de zwaartekracht op geldig te zijn.
Cloud heeft nog steeds servicemanagement nodig. Sterker nog, de definitie van cloud is dat het een goed beheerste service is. En als je dan gaat kijken hoe het pad gaat waarmee uiteindelijk de dienst naar de afnemer wordt samengesteld, dan blijkt die simpele clouddienst onder de motorkap nog verraderlijk ingewikkeld te zijn. En daar gaat de cloudinnovatie werkelijk over.
Deze column is eerder verschenen in Computable magazine jaargang 48, nummer 1 van januari 2015.
Ik volg je redenering maar nog steeds met dezelfde afstandelijkheid. Heerlijk die emotionele dissosiatie als natuurelement. Voor een deel ga ik in je retoriek, zienswijze en betoog mee.
Ja, cloud is voor sommige bedrijfsstructuren een prima oplossing. Ik kan me indenken voor heel veel frontent toepassingen zelfs. Maar daar houd het professioneel zakelijk dan weer bij op. Ik ‘proef’ een beetje de ’teneur’ van gooi het oude overboord, haal eens diep adem, embrace die mooie nieuwe wereld, die hele mooie allesbepalende wereld van cloud.
Stel service voorop en ….. enfin….
Vanuit mijn beleving is cloud een aardig middel als Onderdeel van het overall IT mogelijkhedenveld. Tegelijkertijd stel ik vast, en toch echt best nog wel wat mensen met mij, dat cloud zeker niet voor alles ‘de oplossing’ is.
En dat alles in ‘de cloud’ toch echt steeds meer beperkter contour aan het krijgen is. Gelukkig is dan mijn vaststelling. Want ik hou wel van een flinke nuchterheid.
Cloud een prima oplossing, zeker niet voor alles.
Op zich wel opmerkelijk dat je steeds naar Dubai moet om te ouwehoeren over diensten/toepassingen waar je juist remote gebruik van zou maken 😉
@Felix
Vlijmscherpe opmerking. Je zou verwachten dat een video verbinding via de browser ook volstaat. Assange en Snowden redden zich daar ook prima mee. En je hoeft niet twee keer gevisiteerd te worden op het vliegveld waar je op de blote voeten door een röntgen apparaat te lopen om te bewijzen dat je geen AK74 in je onderbroek hebt verstopt.
@numoquest
ik merk dat ik toch nog meer aandacht moet besteden aan de stelling dat elke IT afdeling zelf een cloud provider zou moeten zijn (en ook een cloud consumer trouwens)
@Johan/Felix
Mijn ervaringen zijn wisselend met video verbindingen.
Assange had een video presentatie op OHM in 2013, en was zeer minimaal te volgen.
Ik geef regelmatig webinars en het grote probleem is dat je zeer minimale feedback krijgt. Dat geeft geen contact en geen kwaliteit.
Maar goed, ik experimenteer er verder mee.
Ach Peter wat is er eigenlijk van je IPv6 engagement geworden? Is dat verdwenen in de cloud?
Je column heb ik meerdere keren gelezen en ik begrijp niet wat je eigenlijk wilt zeggen.
Bedoel je dat cloud-computing eigenlijk niets anders is als ICT van dit moment?
Dat de principes van ICT ook gewoon van toepassing zijn als je met “cloudcomputing” werkt?
Hoe definieer jij dan “cloudcomputing”, horen webapplikaties (SAAS) daar ook bij of toch niet?
Zoals je ziet roept dit bij meer vragen op dan dat ik een idee krijg wat je wilt verwoorden.
De cloud is niets anders dan de sustaining innovation van incrementele verandering als we even kijken naar definitie van utility computing, uit 1961 notabene:
“If computers of the kind I have advocated become the computers of the future, then computing may someday be organized as a public utility just as the telephone system is a public utility… The computer utility could become the basis of a new and important industry.” — John McCarthy
Utitlity in dit verhaal is naar mijn mening niet de computer maar het Internet welke je kunt vergelijken met het stroomnet, als ik even kijk naar het aspect ‘duurzaamheid’ van privacy misschien toch beter om een zonnepaneel op je dak te monteren?
Boudewijn de Groot zong al dat de zon feller schijnt als de rook om je hoofd is verdwenen. Nimmer werden servers geknuffeld, vervangbaar als je een back-up hebt zoals ik al stelde in opinie ‘WA-verzekering in de cloud’
Term DATACENTER zou een lampje moeten doen laten branden maar sommigen zijn afgelopen 20 jaar daar blijkbaar niet meer bij in de buurt geweest.
@jan, bedankt voor het uiten van je verwarring.
Ga ik in een van mijn volgende blogs op in, zie mijn website.
het punt is dat cloud het leveringsmodel voor IT wordt, en/maar dat je daar nog steeds erg veel van de verstandige dingen die we ooit in de IT hebben geleerd op kan toepassen.
@ewout, mooie reactie.
Zoals wel vaker beweer je dat er niets nieuws is onder de zon (zon, wolken 😉
En ergens is dat ook wel zo, zeker technologisch. De mate echter waarin er zich een ekosysteem ontwikkeld rond het cloud denken hebben we nog niet eerder gezien.
Verder denk ik dat niet iedereen jouw kwaliteitsambitie nastreeft, terecht of onterecht.
En overigens blijf ik van mening dat IPv6 ingevoerd moet worden. 🙂
John McCarthy had het wel over mainframes. Maar in dat opzicht is een cloud ook een vorm van een gedistribueerde mainframe.
De terechte vraag is dan ook of het wel zo verstandig is om dit model al dan niet in economische zin op te dringen alsmede in absolute zin op te dringen. Absolute afhankelijkheid is nooit verstandig. Je wilt op zijn minst altijd nog een systeem wat autonoom werkt als backup houden.
Tel daarbij zaken zoals de reïncarnatie van CISPA. Alsof het een slechte zombie film was over een eng zombie monster dat maar niet dood wil. Wat al aangeeft dat de overheid vastberaden is om de vrijheid van bedrijven en burgers te willen bepalen ondanks dat niemand daar op zit te wachten.