De websites van verschillende zorgverzekeraars zijn overbelast. Mensen kunnen niet inloggen bij hun verzekeraar en door storingen werkt de koppeling met DigiD niet. Een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), dat DigiD beheert, stelt dat verschillende verzekeraars melding maken van storingen op hun site door piekbelasting.
Op sociale media en bij websites met storingsmeldingen zoals Allestoringen.nl komen vandaag allerlei meldingen binnen over problemen met DigiD. Maar volgens de woordvoerder van BZK worden die veroorzaakt door problemen aan de kant van de websites van de zorgverzekeraars, waardoor bepaalde dienstverlening uitvalt.
Volgens haar ligt het euvel niet bij DigiD en gaat het mis als bezoekers via de site van de verzekeraar willen inloggen op DigiD. Als ze DigiD rechtstreeks benaderen zou de dienst wel werken.
Mensen kunnen tot en met 31 december 2014 overstappen van zorgverzekering. Velen wachten tot het laatste moment.
Belastingdienst
Piekbelasting is vaker een probleem bij digitale dienstverlening. In april 2014 haperde de systemen van de Belastingdienst. Dat werd veroorzaakt doordat op hetzelfde moment meer dan twintigduizend mensen hun aangiften digitaal wilden indienen. ‘Het aantal mensen dat tegelijkertijd een aangifte deed, was hoger dan de capaciteit van onze website’, stelde een woordvoerder van de fiscus toen.
Volgens mij ligt het wel aan DigiD, want ook andere sites die met deze authenticatie werken doen/deden het niet (b.v. mijnUWV.nl)
Als je alles online wilt doen zul je ook rekening moeten houden met piekmomenten. En ja dat kost tijd/moeite/geld. Dat laatste heeft de fiscus meer dan zat zou je zeggen.
Wanneer men goed heeft opgelet, konden mensen wel van DIGID gebruik maken, door eerst bij DIGID in te loggen en daarnaast bij hun zorgleverancier in te loggen! Kortom DIGID was en is niet de probleemveroorzaker!
Blijkt dus echt bij de zorgverzekeraars te liggen, en niet door tekortkomingen bij DIGID te komen, kijkend naar hoe ATOS dat voor DIGID heeft ingericht is dat zowel voor IPv4 als voor IPV6 keurig ingericht, en is er keurig failover ingericht! Dat de “burger” geen weet heeft van de deplorabele staat en inrichting van de webdiensten van zijn of haar zorgverzekeraar mag niet leiden tot beschuldigingen aan het verkeerde adres! en dat mag ook wel eens gezegd worden…
Ik weet, nu zullen er wel weer reacties komen zo van een IP-adres zegt nog niets over de achterliggende diensten c.q. hardware en dat klopt natuurlijk ook, maar wanneer we het over naamverwijzingen (dns) & ip-failover hebben dan is dat bij DIGID in elk geval zoals het hoort ingericht! Chapeau!
Maar goed, de overheid is makkelijk doelwit laten we maar zeggen! In dit geval niet dus!
Blijft lastig natuurlijk wanneer je geen wijzigingen kunt aanbrengen in een verzekering, die je zonder DIGID niet kunt wijzigen… We zullen ons misschien echt eens gaan afvragen of dat nou echt niet beter kan…of misschien wel moet! Wat een kwalijke zaak, en dat met allemaal vernuftige en zeer kundige ICT mensen in Nederland, tjonge wat hebben we daar een mooie uitdaging met zijn allen! als we dat nou eens voor elkaar kregen in 2015 , dan was dat in elk geval van de nationale “bucketlist”! Eens?
@Ron
Als een website/dienst overbelast raakt kan het per seconde wisselen of de site/dienst wel of geen antwoordt geeft. Dus dat het een paar mensen wel lukt betekend niet dat het hele systeem probleemloos werkt.
@Johan,klopt helemaal, maar mogen we er voorzichtig van uitgaan dat hier toch een paar stresstesten op zijn uitgevoerd? En dat daar speciaal met de eindejaars toeloop in het bijzonder naar is gekeken en gecontroleerd?
Zoja, dan is het zaak om de oorzaak te achterhalen, ligt die echt bij DIGID, dan oorzaak wegnemen! Ligt die bij andere partijen, dan is er behoorlijk wat werk aan de winkel aan de winkel voor webtechneuten.
De willekeurige NLB verkopers zullen al weer glimlachen 😉
Het zou niet de eerste keer zijn dat er geen tijd (meer) was voor stresstesten. Of een PEN test.
Volgens mijn bronnen was het een tussenpartij waar problemen waren.
Vind de beschuldiging van Ron overigens nogal kort door de bocht. Diezelfde Atos die Digid inricht, doet dat ook voor flink wat verzekeraars.