Inloggen op die site waar je al even niets gedaan hebt? Welke variatie op 'WachtwoordKwijt123ABC' had je voor dit account ook al weer genomen? En welke applicatie gebruikte je nu laatst om dat praktische probleem mee op te lossen?
Twaalf accounts, dertien ongelukken. De moderne mens is er wel een beetje klaar mee: de weg vinden in het woud aan logins, wachtwoorden en apps. Dat geldt in de consumentenmarkt, waar de gebruiker zijn eigen beheerder is, maar licenties en accounts managen binnen een organisatie is al helemaal een complexe aangelegenheid. In mijn werk voor het vaak: it-managers hebben soms weinig zicht op de online en offline activiteiten van hun collega’s.
Talloze apps en programma’s
Met name in een kantooromgeving gebruikt het personeel talloze (mobiele) apps, tools en programma’s om het dagelijks werk mogelijk te maken. De vrij te gebruiken apps worden door menigeen zonder meer gedownload, geïnstalleerd en voor hun werk gebruikt. Dan is er nog de betaalde software. Er zijn veel tools die door een enkele medewerker of afdeling worden gebruikt en tegelijkertijd een keur aan oplossingen die voor iedereen toegankelijk moeten zijn.
Veel software-aanbieders werken met een licentiemodel waarin gebruikers per maand betalen. Dit doen ze om het hun doelgroep makkelijker te maken. Die hoeven immers niet meer eens in de twee jaar een nieuw pakket aan te schaffen. Het levert organisaties echter wel weer extra licentie-uitdagingen op.
Talloze devices
Het beheren van accounts is al een uitdaging als iedereen nog netjes op een eigen pc zou werken. Maar er komt nog een ‘game changer’ bij. Ik hoef niet uit te leggen dat de laatste jaren steeds meer smartphones, tablets, laptops, phablets en hybride devices binnen de muren van onze kantoren zijn verschijnen. De manier van werken is compleet veranderd. Via Workspace 1.0 (werken vanachter een bureau), de Workspace 2.0 (werken op pc en laptop) zijn we nu aanbeland in de fase van Workspace 3.0 (een werkomgeving met allerlei devices).
Bestanden en software moeten via al die devices toegankelijk zijn, het liefst zonder gedoe met versiebeheer en meerdere log-ins. Helaas blijkt dat laatste in de praktijk niet vanzelfsprekend. Dat is logisch, de tablet heeft sneller een plekje veroverd in onze werkomgeving dan de pc destijds deed.
Van complex naar Workspace 4.0
It-managers zullen er iets mee moeten. Een uitdaging, want er is elk jaar meer software beschikbaar die helpt bij het behalen van bedrijfsdoelstellingen. De Workspace 3.0 is daardoor behoorlijk complex en wordt in principe alleen nog maar complexer. Het is voor de it’er lastig om inzicht te krijgen in de kosten en de effectiviteit van de geïnvesteerde euro’s. De uitdrukking ‘door de bomen het bos niet meer zien’ is hier op zijn plaats.
De diversiteit aan devices, apps en software veroorzaakt complexiteit, maar vraagt om een vereenvoudiging. Daar draait het om in de transitie naar de volgende fase. In de Workspace 4.0 benadert de gebruiker apps en software, ongeacht met welk device, via één centrale toegang. Via een web-gebaseerde toegang, die hij of zij opent met één enkele login, krijgt hij niet alleen zijn gewenste informatie op basis van zijn toegang, maar kan hij tevens persoonlijke applicaties kiezen (uit een voor hem geselecteerd aanbod) dat past bij zijn werkzaamheden.
Binnen een selfservice-portaal doet hij aanvragen voor nieuwe hulpmiddelen en kan hij bij problemen aanspraak maken op ic-ondersteuning of ’tips & tricks’ van andere eindgebruikers. Dat zet een kruis door het gedoe met accounts, log-ins en licenties en, belangrijker nog, zorgt ervoor dat de gemiddelde it-manager weer inzicht krijgt in wat er gebeurt tussen de vier digitale muren van zijn werkgever, ook op mobiel gebied.
Kortom IAM + App Store? Zoiets als Okta en OneLogin, maar dan in je private public enabled cloud?
Overigens relevant artikel, dank daarvoor.
haha 1 ster voor Henri zie ik. Stank voor dank blijkbaar, omdat je het artikel in 1 zin samenvat + cloudaspect toevoegt 😛
Makkelijk Chriet Titulaer verhaal dattie al deed in 1995 :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kantoor_van_de_Toekomst
Zelden antwoorden hoe je tegengestelde eisen mbt kosten, schaalbaarheid, security, gebruiksgemak nu implementeert. Hoe kom je aan zo’n selfservice portaal ? Lenen alle toepassingen zich er wel voor ? Ben je dan echt van licenties af, waarom dan ? Is SSO wel zo veilig als je met dezelfde single credential overal toegang toe hebt, zowel MS paint als strict confidential data, hoe maak je daar gradaties in ? Toch maar multi sign on of extra check op IP en type device, is daar al software voor ? Wat als je IAM gehackt wordt ? Hoe migreer je naar workspace N+1 en schrijf je je bestaande oplossingen economisch af als elk jaar je budgetten verkleinen ? Wat als je je COTS toch wilt aanpassen en iedereen al gewend is aan die manier van werken ?
Helaas weer een TROS wondere wereld artikel.
Ik herken heel erg wat er in dit artikel beschreven wordt. In het huidige digitale tijdperk lijkt een chaos te zijn ontstaan door de grote hoeveelheid accounts en daarbij behorende passwords. Interessant om te lezen!
Workspace 4.0 bevat niet veel nieuws, dat had ik wel verwacht. Het is het opnieuw uitschrijven van een Utopie, al jaren wordt hierover gesproken, maar niemand heeft het.
Ook wordt het adagium om alles onder controle te krijgen weer gepredikt. IT managers moeten juist meer loslaten en het ontsluiten van data in de cloud faciliteren. Laat de gebruiker zijn apps maar kiezen. Eigenlijk probeer ik hetzelfde als henry te zeggen merk ik:-). Dus ik laat het hierbij.
Bedankt voor jullie reacties!
De Workspace 4.0 is inderdaad nog toekomstmuziek, maar zeker geen utopie. Er zijn intiatieven die een werkomgeving realiseren waarin applicaties centraal staan, en niet de devices waarop die applicaties gebruikt worden.
Juist voor IT-afdelingen is het door de toename in de (verschillende type) devices en software-toepassingen moeilijk om licenties en accounts inzichtelijk te maken. Licentiebeheer is daardoor lastiger geworden. Dat mag dan voor de individuele gebruiker niet in alle gevallen heel veel uit maken, voor een organisatie kunnen de kosten wel uit de hand lopen.
Maar dit soort uitdagingen betekent niet dat de Workspace 4.0 niet haalbaar is, dit soort uitdagingen betekent juist dat er behoefte is aan een oplossing! En er zijn al oplossingen die voortdurend verder ontwikkeld worden om de Workspace 4.0 te realiseren.