Apple heeft de voorwaarden voor apps die worden aangeschaft in de app-store aangepast. In lijn met Europese regels kunnen gebruikers de aankoop van een app binnen veertien dagen, zonder opgaaf van reden, ongedaan maken. Het aankoopbedrag wordt dan teruggestort. Dat geldt voor aankopen via de app-store, iBooks en aankopen op iTunes.
Eerder gold een termijn van negentig dagen waarin de supportdienst van Apple schriftelijk moest worden overtuigd van de redenen voor het retourneren van de app. De verzoeken werden per geval in behandeling genomen. In verschillende berichten over de nieuwe voorwaarden komt naar voren dat de regels schadelijk zouden zijn voor ontwikkelaars. Zij zouden door de nieuwe voorwaarden meer risico lopen om inkomsten te verliezen. Daarbij wordt vaak het voorbeeld gebruikt van een consument die een game koopt, binnen twee weken uitspeelt en vervolgens geld terugvraagt.
Volgens David van der Loo, adviseur voor het platform voor app-makers en bedenkers, app-specialisten, zijn die berichten overdreven. ‘Volgens mij hebben we hier te maken met een storm in een glas water. Dat risico was er bij de oude voorwaarden ook. Al liep dat proces via de supportdienst van Apple en was het wel ingewikkelder.’
Hij vertelt dat gebruikers schriftelijk moesten aantonen waarom ze de app wilden terugbrengen en door allerlei uitzonderingen lang niet altijd hun geld terugkregen. ‘Of veel mensen van de nieuwe voorwaarden gebruik zullen maken, is ook afhankelijk van de manier waarop Apple de verzoeken afhandelt. Bij Google kunnen apps binnen twee uur geruild worden met een simpele druk op een knop. Maar je ziet dat daar eigenlijk ook nauwelijks gebruik van wordt gemaakt’, aldus Van der Loo.
Geen gevolgen voor gratis apps
Volgens de meest krappe uitleg van het gewijzigde herroepingsrecht van Apple loopt een koper die de app gebruikt overigens direct zijn recht op retourneren mis. Als uitzondering op de nieuwe voorwaarde schrijft Apple namelijk: ‘U kunt uw bestelling voor de levering van digitaal materiaal niet annuleren als de levering op uw verzoek is begonnen; u erkent dat u in dat geval het herroepingsrecht verliest.’
Van der Loo: ‘Nogmaals ik denk dat ontwikkelaars hier niet echt wakker van liggen. Daar komt bij dat het verdienmodel voor app-ontwikkelaars verschuift van betaalde apps in de app-store naar gratis apps waarbij er wordt verdiend aan in-app purchases’, (aankopen die via de app worden gedaan, bijvoorbeeld via advertenties of munten voor een spel – red.).
Volgens Van der Loo wordt het gros van apps bovendien gratis verspreid. Het gaat om service-apps die de dienstverlening van bedrijven of organisaties verbeteren, bijvoorbeeld apps voor mobiel bankieren die in opdracht van banken worden ontwikkeld. Hij ziet dat dit verdienmodel zeker niet wordt aangetast door de nieuwe voorwaarden voor betaalde apps in de app-store.