In 2014 werd mobile al een belangrijke pijlen binnen de bedrijfsstrategie in de vorm van BYOD en Het Nieuwe Werken, meent Jarno van Hurne, product marketing director business solutions bij Exact. ‘Bedrijven konden de mobiele integratie dan ook niet langer negeren.'
‘Bedrijven onderzochten de mogelijkheden van mobiele applicaties binnen de eigen organisatie en binnen het bredere ecosysteem en ze gingen op zoek naar de juiste oplossingen om de relaties tussen medewerkers, klanten en partners te versterken’, aldus Van Hurne. Hierdoor dreigde een versnipperd it-landschap te ontstaan en daarom werd een goede integratie van mobiele applicaties een belangrijk strategisch aandachtspunt. ‘Vragen doemden op over beheer, corporate governance, standaardisatie tussen privé- en bedrijfsapplicaties en risicomanagement.’ Ook mobile consulting werd een groeiende kostenpost, aldus Van Hurne. ‘Mobile was niet langer een ‘nice to have’, maar een ‘must have’. Maar voor veel bedrijven was het pad daarnaartoe lang niet helder.’
Wat hebben organisaties in 2014 met deze ‘must have’ gedaan en wat zullen de trends in 2015 zijn?
Voorspellingen voor 2014
Verschuiving weg van werkplekbeheer. Dit jaar heeft er volgens Victor van der Hulst, managing consultant mobile bij VX Company, een verschuiving van niveau van het beheer van de it-afdeling plaatsgevonden. ‘Waar tot voor kort niet alleen de informatie, applicaties, infrastructuur en werkplekken werden beheerd, zie ik een verschuiving waarbij de it-afdeling zich, niet altijd vrijwillig, terugtrekt van werkplekbeheer en zich idealiter beperkt tot louter informatiebeheer.’ Hierdoor krijgt de business volgens Van der Hulst de mogelijkheid om eigen ‘werkplekken’, cloud-infrastructuur en applicaties te gebruiken, waarbij de informatie beschermd wordt door de organisatie.’
Problemen met maatwerk apps. Maar ook gaat er een onzichtbare kloof schuil bij organisaties tussen het beheer van mobiele devices en het inzetten van maatwerk applicaties, meent Cyril Vonken, directeur van Tasman Solutions. ‘Na de invoering van de tablets en smartphones gaat men voortvarend aan de slag met het laten ontwikkelen van een bedrijfsapp ten behoeve van de medewerkers. De externe ontwikkelpartij doet zijn uiterste best om een soepele app te bouwen, maar al gauw stuiten zowel de mobiele ontwikkelaars als de organisatie top een scala van vragen. Is de back-end wel van buitenaf benaderbaar en veilig? Hoe krijg je überhaupt een app op een device geïnstalleerd? Moet dat echt middels het privé app store-account van de medewerker? Hoe regel ik single sign on binnen de app? Gaan we toch maar zelf ontwikkelen en wat zoeken we dan aan skills en tools? Hebben we eigenlijk een mobiel beleid? Vinden we niet weer opnieuw het wiel uit?’ Volgens Vonken beseft men vaak pas heel laat dat enterprise apps de organisatie horizontaal doorklieven en dat er op diverse interne vakgebieden een gemis is aan cruciale kennis en informatie.
Het jaar van de smartphone. Volgens Simon Kornblum, manager bij IntraData, was 2014 zonder twijfel het jaar van de smartphone. ‘Deze was al populair, maar heeft in 2014 echt een vaste plek ingenomen in ons dagelijkse doen en laten.’ Zo’n 70 procent van de Nederlanders heeft er wel een, weet Kornblum, en is hierdoor altijd verbonden vanuit de cloud met het internet. ‘Overigens loopt Nederland hiermee ver voor op de ons omringde landen.’ Volgens Kornblum heeft de smartphone ervoor gezorgd dat de consument weer bereikbaar is geworden voor bedrijven, zoals de banken. ‘Hoe vaak per week bezoek je nu niet via de app je bank?’ Maar ook verbinden consumenten zichzelf met datgene wat hem of haar echt interesseert, zegt Kornblum. ‘Dit werd via de traditionele kanalen steeds moeilijker, maar de smartphone heeft hierbij voor een doorbraak gezorgd.’
Daarnaast lijkt de phablet daadwerkelijk te zijn doorgebroken, zegt Van der Hulst. ‘Zeker nu ook Apple zich heeft gemeld met de iPhone 6plus. Is dit het einde van de huidige tablets?’ Maar ook de komst van Office naar de iPad en iPhone bewijst volgens Van der Hulst de volle draai van Microsoft naar ‘Mobile first’ en ‘Cloud first’. De vraag is volgens hem wel of dit bij een marketingbenadering blijft, of dat het zich ook echt kan wortelen in het dna van de organisatie.
Voorspellingen voor 2015
Smartphone trend zet door. Ook twijfelt Kornblum er niet over dat de smartphone trend in 2015 zal doorzetten. De trend wordt volgens hem onder andere aangejaagd door de nieuwe handige applicaties die dankzij het internet en de cloud beschikbaar zullen komen. ‘Een goed voorbeeld hiervan is Uber, die de traditionele taxiwereld in één klap helemaal op zijn kop zet. Zo zullen ook parkeerautomaten snel uit het staatbeeld verdwijnen en plaatsmaken voor een app. Online winkelen zal zich niet uitsluitend meer richten op de aankoop van luxe goederen, maar ook onze dagelijkse boodschappen zullen we via online diensten gaan doen. Hierdoor ontstaan er nieuwe vormen van socialisering om elkaar te blijven ontmoeten.’ Dit biedt volgens Kornblum nieuwe kansen voor bedrijven, gemeentes, scholen, sportverenigingen, netwerkorganisaties en tal van andere sociale gemeenschappen.
Ook gaan we volgens Van der Hulst volgend jaar ervaren of smartwatches en Google Glass een hype of juist een blijvertje zijn. ‘Vooral van de iWatch wordt veel verwacht. Tot op heden hebben de smartwatches niet kunnen overtuigen.’ Komend jaar is volgens Van der Hulst sowieso een ijkpunt voor slimme devices. ‘Wat gaan we zien van bijvoorbeeld Nest, Healthkit-toepassingen, Beacons en internet of things (IoT)? Belangrijk is de vraag welke betekenis we aan de input van deze ‘slimme’ apparaten gaan geven. Data is tenslotte niet direct kennis. Hoe zet jouw organisatie deze apparaten zinvol in?’
Opkomst van enterprise app stores. Wat betreft de nieuwe handige applicaties, zullen we het komende jaar binnen enterprises ook steeds meer enterprise app stores tegen gaan komen, denkt Van der Hulst. ‘Enterprise app stores zijn gevuld met apps voor medewerkers die nodig zijn voor het functioneren in een organisatie.’ Deze applicaties worden beheerd door de it-afdeling op een zelf gekozen device, legt Van der Hulst uit. Hij verwacht dat organisaties versneld zullen overstappen op enterprise cloud diensten, zoals Office 365, nu de roep om mobiele ontsluiting niet meer tegen is te houden. En hij is hier niet alleen in, ook Vonken verwacht namelijk dat maatwerk enterprise apps in 2015 een commodity zijn geworden. ‘Uiteindelijk zullen de apps met mobile device management (mdm) en mobile application management (mam) samenwerken, maar daar zijn we nog lang niet.’
Mobiel document management. Het belang van oplossingen gebaseerd op de cloud en het ontwikkelen van applicaties is wat Yves Rummens, busineses manager office bij Xerox, betreft de belangrijkste trend voor 2015. ‘Dit bevordert een verdere integratie van papier en digitaal, waarbij mobiel werken eenvoudiger wordt gemaakt en waarbij de mobiel of tablet leidend wordt.’ Rummens noemt als voorbeeld een papieren document dat je via een app inscant en vervolgens in slechts één beweging toevoegt aan een email bericht of een Sharepoint-teamsite. ‘Hiermee zorgt de app op je mobiel of tablet voor een soepele overgang van papier naar digitaal en terug als een remote controle op de mfp. Maar niet alleen de overgang van papier naar digitaal en vice versa wordt makkelijker gemaakt met apps, ook documenten kunnen eenvoudig automatisch worden vertaald in elke willekeurige taal.’ Verder verwacht Rummens dat mobiel printen in 2015 ook een belangrijke rol zal blijven houden. ‘Vooral het printen vanaf elk device, gestandaardiseerd in de hele printwereld, door middel van Mopria.’
Pompen of verzuipen
In 2015 kunnen bedrijven grote sprongen maken, denkt Van Hurne. ‘Dankzij nieuwe flexibele ontwikkelaars en SaaS zijn innovatieve it-oplossingen niet langer iets voor grote ondernemingen alleen. En deze oplossingen zijn beschikbaar voor een betaalbaar maandtarief. Door het ontbreken van de investeringsdrempel, gecombineerd met mobiele apps, krijgen steeds meer bedrijven nieuwe ideeën van de grond. Dit zorgt voor een geweldig groeipotentieel, maar ook een complexer concurrentielandschap.’ Voor sommige bedrijven betekent dit pompen of verzuipen, zegt Van Hurne, alle bedrijven worden namelijk ondersteund én bedreigd door gelijkwaardige technologieën. ‘Ze moeten daarom serieus kijken naar hun bedrijfsmodellen. Hoe kunnen we ze verfijnen om zo dicht mogelijk bij de klant te komen en om zo snel en efficiënt mogelijk waarde te leveren? Bedrijven die de technologieën inzetten die nodig zijn voor verandering, blijven concurrerend. Zij die dat niet doen, krijgen het zwaar.’