Woningcorporatie Vivare uit Arnhem besteedt het ict-beheer per 1 januari 2015 uit aan Ctac. Vivare reorganiseert en verwacht door de ict uit te besteden op de kosten te kunnen besparen, met behoud van kwaliteit en serviceniveau. Het gaat daarbij om de helpdesk, het systeembeheer en het applicatiebeheer. Zeven medewerkers komen vanaf de start van 2015 in dienst van Ctac.
De corporatie (24.000 verhuuureenheden (vhe’s), driehonderd medewerkers) doet geen uitspraken over de duur en de waarde van het contract. Volgens Vivare maakt de schaalgrootte van Ctac het mogelijk om het ict-beheer flexibel te kunnen aanpassen aan de veranderingen bij Vivare, met behoud van kwaliteit en serviceniveau.
Vivare stapte in 2009 voor zijn primaire systeem over op een SAP Business All-in-One-oplossing van implementatiepartner Aepex. De beheer van deze omgeving komt nu in handen van een andere SAP-partner, Ctac.
Op stoom
Het bedrijf uit Den Bosch heeft al diverse andere SAP-klanten in de woningcorporatiemarkt, zoals Ymere, Talis, Maasdelta Groep en Haag Wonen. Deze corporaties nemen het Chare-systeem van Ctac, een gecertificeerde SAP Business All-in-One-template voor de corporatie- en vastgoedmarkt, geheel of gedeeltelijk af vanuit de cloud (het datacenter van het ict-bedrijf).
In de corporatiesector begint uitbesteding van ict langzaam op stoom te komen. Zo sloot in april van dit jaar de Zeeuwse woningcorporatie RWS een outsourcingscontract met Cegeka. Ook bedrijven als NCCW en Aareon beheren ict-omgevingen van woningbouwverenigingen.
Ben benieuwd wat de ervaringen gaan zijn.
[…] Vivare reorganiseert en verwacht door de ict uit te besteden op de kosten te kunnen besparen, met behoud van kwaliteit en serviceniveau […]
Dit betekent
– of Vivare eerder een zooi had gemaakt van haar ict zaken,
– of Vivare zit te dromen, ze denken met outsourcing kunnen besparen,
– of Vivare is tevreden met een laag serviceniveau want goede kwaliteit + goed serviceniveau is niet gelijk aan lage kosten en dus besparing.
Of misschien mijn aannames en reactie zijn verkeerd. Dan zou het professioneler geweest zijn als Ctac meer aandacht besteed had aan haar persbericht/informatievoorziening. Want wat hierboven staat is maar traditionele verkooppraatjes.
Dag Rik,
Ik lees dit artikel en ik plaats mijn onpartijdige reactie inclusief een tip om de bron (Ctac of Vivare) te helpen bij het verbeteren van hun informatievoorziening en berichtgeving. Ik kan me voorstellen dat een deel van mijn reactie als “misplaatst” beschouwd wordt maar de kern van mijn boodschap blijft naar mijn mening bruikbaar en waardevol voor de berichtgever (Ctac/ Vivare).