Oracle wil het Amerikaanse bedrijf Datalogix overnemen. Dat bedrijf koppelt informatie voor digitale marketingcampagnes aan gegevens over klanten en hun aankopen. Het bedrijf werkt onder andere voor Ford, Facebook en Twitter. Oracle hoopt via de overname zijn aanbod van clouddiensten op het gebied van online marketing te versterken. Er zijn geen financiële details bekendgemaakt. Wel laat Oracle weten dat door beide partijen een intentieverklaring voor overname is ondertekend.
Datalogix moet marketeers helpen om de resultaten van campagnes meetbaar te maken. Het bedrijf verkoopt zijn diensten onder de noemer ‘data as a service.’ Als de overname definitief doorgaat worden de activiteiten ondergebracht bij Oracle’s activiteiten voor cloud computing.
De koper verwacht de activiteiten op het gebied van IaaS, PaaS, SaaS uit te breiden met de clouddiensten voor data as a service. Daarbij kunnen bedrijven specifieke klantprofielen samenstellen en reclameboodschappen nog meer richten op individuele klantprofielen.
Oracle voert sinds het nieuwe millennium een agressieve overnamestrategie. De aandacht ligt de laatste jaren vooral op de versterking van het aanbod van clouddiensten.