Welke ontwikkelingen hebben zich dit jaar in de verschillende onderdelen van it-management voorgedaan en wat kunnen we verwachten voor het komende jaar? Edwin Charité, partner manager bij Servitect, meent dat dit jaar binnen it-management een verandering heeft plaatsgevonden in managementstijlen. ‘Enkele jaren geleden waren ‘laissez-faire’ en ‘management by exception’ gemeengoed. Afgelopen jaren zag ik al een trend naar ‘in-control’ komen.’
Compliancy, code Tabaksblat en due-dilligence dwongen managers dit jaar zich nadrukkelijker te laten informeren, actiever te sturen en serieuzer met rapportages om te gaan, meent Edwin Charité, partner manager bij Servitect. ‘Dit moesten zij doen als verantwoording van de afgelopen periode, maar ook voor de toekomstgerichte stuurinformatie. In een aantal sectoren is de aantoonbaarheid van ‘in-control’ zijn in de afgelopen jaren al branchegericht opgekomen, op basis van opgelegde toetsingskaders. NEN7510 in de zorg, Cobit voor financiële instellingen, HACCP, et cetera.’ Volgens Charité is de ontwikkeling van 2014 wel de opkomst van ‘spontaan’ toegepaste normen in it-management. ‘En als gevolg hiervan zie je de opkomst van eenvoudig toe te passen management-methoden en instrumenten. Bijvoorbeeld ism en fsm in plaats van ITIL en BiSL, Agile veranderen in plaats van PRINCE 2.’
Charité verwacht dat deze trend uit 2014 zicht zal voortzetten in 2015. Wat er volgens hem bij gaat komen is het bewustzijn dat kwaliteit niet te borgen is met technische oplossingen alleen. ‘Uniforme werkwijzen met overzichtelijke werkpakketten voor een ieder is het vervolg. Daar gaat op gestuurd worden. De werkwijzen borgen, gebaseerd op begrijpelijke eenduidige werkbeschrijvingen in een begrijpelijke structuur, is de volgende stap.’ Omdat we steeds beter snappen dat het leveren van it-diensten branche-onafhankelijk georganiseerd kan en moet worden, gaan we minder ‘eigen wielen’ uitvinden en vertrouwen op de ervaringen van anderen via gestandaardiseerde en bewezen toepassingsmodellen en managementinstrumenten, gaat Charité verder. ‘Daarmee wordt ‘in-control’ bewust aantoonbaar en kunnen we voldoen aan de eisen uit toetsingskaders. Pas na 2015 zullen we zien dat we uiteindelijk een goede werkwijze moeten borgen vanuit Houding, Gedrag en Cultuur in de organisatie (ABC-factoren: Attitude, Behaviour, Culture). Dan gaan we kwaliteit sturen vanuit de productiefactor ‘mens’. It-dienstverlening: voor mensen door mensen.’
Datamanagement
Henk van der Heijden, managing director (a.i.) bij Comsec Consultany NL en Partner & oprichter van TecHarbor, signaleert dat data vorig jaar verder aan belang en volume is toegenomen. ‘De business wordt steeds meer data driven en intelligente analysetools kunnen die data gebruiken voor het leggen van verrassende verbanden, het doen van voorspellingen en het verkrijgen van real-time inzicht.’ Volgens Van der Heijden stond die data dit jaar steeds vaker in de cloud. ‘Zowel in private als in public clouds of een mengvorm daarvan: de hybrid cloud.’ Aan de gebruikerskant is bring your own device (byod) zo goed als standaard geworden, zegt hij. ‘Data moet dan ook te allen tijde toegankelijk zijn, op elk device. Werknemers nemen geen genoegen meer met allerlei beperkingen daarin.’
Volgens Bart van der Mark, business process services Continental Europe, AVP bij Cognizant, wordt 2015 het jaar waarin bedrijven zich steeds meer richten op alle waardevolle data die wordt verzameld van mensen, processen, apparaten en organisaties. ‘Organisaties zullen data vaker strategisch inzetten om tastbare bedrijfsresultaten te realiseren. Data wordt een belangrijke manier om digitale en bedrijfstransformatie mogelijk te maken en extra omzet te realiseren.’ Van der Mark verwacht dan ook dat bedrijven binnen diverse sectoren een chief data officer (cdo) zullen aanstellen om de datastrategie verder te ontwikkelen en uit te bouwen. Daarnaast zullen deze organisaties zich snel verder ontwikkelen en de persoonlijke klantervaring en zakelijke analyse (business analytics) optimaliseren, zegt Van der Mark. ‘Hierdoor kunnen bedrijven voorblijven op de concurrentie, omdat ze meer inzicht hebben in ontwikkelingen binnen hun organisatie.’
Netwerkmanagement
Tot nu toe was veel draadloze apparatuur alleen geschikt voor één specifieke toegangsfunctie, bijvoorbeeld Wi-Fi of Bluetooth, zegt Jan Buis, director business development bij Lancom Systems. ‘Maar sinds kort zie je technische concepten waarbij verschillende access-technologieën gecombineerd worden binnen één device. Deze aanpak is voor de vaste connectiviteit al lang gemeengoed. Adsl-routers met 3G/4G-mogelijkheden zijn bijvoorbeeld al jaren op de markt.’ Dit concept is nu beschikbaar voor de draadloze wereld, zegt Buis, en zal naar onze overtuiging in 2015 heel snel aan populariteit winnen. ‘De belangrijkste voordelen van dit nieuwe concept zijn meer efficiëntie en minder complexiteit. Met één device voor verschillende toegangstechnologieën heb je minder hardware nodig. Daarnaast is er minder behoefte aan beheer en heb je meer overzicht over en inzicht in je draadloze netwerk. Tegelijkertijd speel je gemakkelijker in op de social en mobile trend van dit moment.’ Daarom zijn de verwachtingen volgens Buis rond dit nieuwe type devices dan ook hoog.
Ook wordt in 2015 het onderscheid tussen online en offline steeds onduidelijker, meent Rene Oskam, director sales bij F5 Networks. ‘Niet alleen verdwijnt de eerste ‘e’ in eCommerce, hetzelfde geldt voor winkelen, banktransacties, amusement en zaken doen.’ Oskam verwacht ook dat diensten en aanbieders onderling steeds meer zullen samenvloeien. ‘De gevolgen van deze interconnectiviteit is ook te zien in loyaliteitsprogramma’s. Zitten consumenten nu nog vaak met een pasje vast aan een bedrijf, dankzij verbonden cloud-omgevingen kunnen loyaliteits-allianties worden aangegaan, waarbij bedrijven samenwerken zowel in het leveren van diensten als het bieden van bedrijfsonafhankelijke voordelen.’ De andere kant van de medaille is volgens Oskam dat de schat aan persoonlijke gegevens en de deelcultuur voor grotere risico’s zorgt. ‘Identiteitsdiefstal wordt een groter probleem dan het nu al is. Bovendien moet de digitale infrastructuur van een land deze veranderingen bijhouden. Breedband internet wordt meer een behoefte dan een luxe, en kan ervoor zorgen dat mensen aan de verkeerde kant van de digitale scheidslijn vallen.’
Applicatiemanagement
Delivery-as-a-service (DaaS) heeft de toekomst, stelt ceo Wilbert van den Bliek van SQS Benelux. ‘Dit is in 2015 dé manier om de vraag- en aanbodkant van een applicatiemanagement organisatie in kaart te brengen en te vertalen naar een strategie voor toekomstige dienstverlening.’ Volgens Van den Bliek kennen organisaties soms nog wat koudwatervrees voor DaaS, maar is dat niet nodig. ‘Natuurlijk ken ik de bezwaren als outsourcing om de hoek komt kijken, maar in India, Zuid Afrika en Egypte heeft de tijd niet stil gestaan.’ Delivery als een service, meent Van den Bliek, is een noodzakelijke professionaliseringsslag. ‘Werken volgens een marktstandaard levert een hogere kwaliteit werk op. Bovendien zitten er door outsourcing simpelweg meer uren in een dag.’ Organisaties moeten volgens hem dan ook op hun dienstverlener vertrouwen. ‘Dat doen ze ook op hun cateraar en salarisadministrateur. Hoeveel halffabricaten van buiten Europa worden er niet in Nederland verder verwerkt? De ict-wereld heeft die inhaalslag nu ook gemaakt.’
Mooi en ontroerend dat optimisme.
In 1964 werkte ik bij Bull en toen ging er al een document rond met daarop o.a. de volgende 2 vragen:
Vraag: Wat is de definitie van streefdatum?
Antwoord: De datum dat met de serieuze aanpak begonnen wordt.
Vraag: Wat is de definitie van systeemanalist?
Antwoord: Eenieder die zich hiervoor uitgeeft.
Cynisch of een bron van waarheid en wijsheid?
Twee opmerkingen mijnerzijds:
1)Het management moet niet “in control” zijn, maar het voorbereiden, uitvoeren en opleveren van de werkzaamheden (al dan niet projectmatig) moet “in control” zijn.
2) En daarvoor is ECHT vakmanschap nodig.
Het wordt tijd te stoppen met dromen en zoveel uitleg.
Het gaat om enkele principes die nog steeds gelden en nog steeds genegeerd,onvoldoende of zonder echte kennis van zaken toegepast worden.
Enkele voorbeelden:
* Goede kennis omtrent de aanleiding en de context!
* Een gedegen voortraject (BC, DS, Impactanalyse, of hoe je het ook maar wilt noemen).
* Gedegen GEVALIDEERDE Requirements (al dan niet Agile tot stand gekomen).
* Een goed bestek als uitgangspunt voor de calculaties.
* Goede vakmensen.
Ik wens jullie veel wijsheid en vakkennis toe. Ook in 2015!!
Als externe druk management dwingt tot meer controle dan hebben we het over extrinsieke mootivatie, iets wat uiteindelijk meestal toch weer niet zo hoog op de agenda komt als de intrinsiek motivatie.
Wil niet vervelend doen maar IT-management is alles behalve ‘In control’ als ze zich laten leiden door een toetsingskader van de papieren werkelijkheid. ISM is net als Agile gewoon een mankepoot doordat beide methodieken de essentie missen van configuratie management.
Service delivery is ook niet het probleem, de ellende begint pas met service support als ik kijk naar de snelheid waarin dingen verouderen.
De vormen van compliance en control die werkelijk door het management worden ondersteund bevatten meestal een element van persoonlijke aansprakelijkheid bij falen. De rest is vrij academisch.
Verder is dit artikel het gebruikelijke verhaal van het Nederlandse ICT-middlemanagement: techniek (en technische kennis en know-how) is allemaal niet zo relevant en worden in dit artikel zelfs als halffabrikaat aangeduid. Om vooralsnog onduidelijke reden zou je dan vervolgens wel je service delivery uit Nederland moeten betrekken.
Maar waarom dan niet alles outsourcen als je dan al toch zover van het pad af bent ?
Het aantal mensen in Nederland dat nog in staat is om te zien wat er werkelijk wordt verkocht in de ICT industrie wordt steeds zeldzamer.
– @Edwin: Met alle respect voor je kennis en ervaring ik vind dat je een aantal zaken door elkaar gooit. Het wordt een lange reactie als ik op die punten in ga dus ik doe het niet.
Laten we niet vergeten dat de ICT van vandaag anders is dan voorheen. We hebben te maken met ketenmanagement en informatievoorziening in de keten. Deze zaak vereist een ander soort van management en besturing dan wat we eerder gewend zijn. Noem je dat “in control zijn”? Prima maar dat is niks nieuws.
– @Henk: ”
“Aan de gebruikerskant is bring your own device (byod) zo goed als standaard geworden”
Klopt! Daarom kom ik bij veel klanten een berg van zooi tegen als ik met BYOD trajecten/opdrachten te maken krijg. Leuk dat je dit “standaard” vindt maar ik zou dit eerder een chaos noemen.
En nog een ding, de business wordt steeds meer informatie driven en niet data driven. Daarom is BI zeer belangrijk voor de komende jaren.
– @Bart:
Zet maar overal een “Chif” neer maar je hebt er niks aan zolang het omgaan met data en informatie niet in de bedrijfsstrategie ingebed zijn. Ict is katalysator en vertaler van strategie naar bedrijfsvoering en niet omgekeerd. Lees:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/management/5209658/2379250/koerst-je-onderneming-af-op-een-ramp.html
– @Wilbert:
“Organisaties moeten volgens hem dan ook op hun dienstverlener (outsourcer) vertrouwen”
Oeeeeeeeeei! Heb je laatst een aantal ontwikkelingen op dit gebied gevolgd? Is je iets opgevallen over Cap? Op Computable heb je hier een serie artikelen en analysen voor.
@Norman:
“Twee opmerkingen mijnerzijds:
1)Het management moet niet “in control” zijn, maar het voorbereiden, uitvoeren en opleveren van de werkzaamheden (al dan niet projectmatig) moet “in control” zijn.
2) En daarvoor is ECHT vakmanschap nodig”
Mooi gezegd! Ik heb vaak op deze site gezegd dat ik de aanwezigheid van een goede BC, haalbaarheidsonderzoek met benodigde analyse als fundament zie voor het bouwen en later starten van een project. Deze componenten vormen de kaders van “In control” zijn.
Omdat uiteindelijk alles met elkaar samenhangt wil ik het volgende artikel met jullie delen. Dit in relatie tot het onderdeel IT-management raakt steeds meer ‘in control’, in bovenstaand artikel.
http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Artikel-Samenleving/Psychiaterfilosoof-Damiaan-Denys.htm
Mijn inziens moeten we oppassen dat we niet doorschieten in deze ‘ control’, want dit beperkt creativiteit, betrokkenheid en ondernemerschap.
En dat zijn juist veel belangrijke zaken in deze snel veranderende wereld. We zitten met zijn allen te veel op de punt en komma, terwijl we daar steeds minder geld, tijd en mensen voor krijgen.
Als IT Management echt beter in control wil raken, dan kunnen ze beter vaker naast (!) het team aan een Scrumbord gaan staan, dan zien ze wat er echt gebeurd en hoe de mensen dat adequaat oppakken.
De beste aanpak voor een manager om in control te zijn is faciliteren, delegeren en motiveren!
@Anko
Moet erg lachen om je reactie, hele scrumbord heeft tenslotte veel weg van takenbord uit Dalton methodiek waar uiteindelijk de onderwijzer wel een bepalende stem in heeft. Aangaande leiderschap ben ik het wel met je eens maar in het management denken wordt nog weleens gedacht dat een directeur van een worstenfabriek ook een ziekenhuis kan leiden. Zie dat met sterretje spelende kleuters wat problemen hebben met de intrinsieke motivatie van iets simpels als inleving, ze willen snoepjes en geen plichten.
Vergeet niet dat als een manager weet wat er fout gaat hij geacht wordt er wat aan te doen als we het over de knellende integriteit gaan hebben. De extrinsieke motivatie van compliance is dan ook veel makkelijker te managen vanaf papier. Voor één keer ben ik het grotendeels eens met reactie van Reza, afwijking zit echter in vakmanschap versus leiderschap. Een vak kun je namelijk meestal nog wel leren maar leiderschap is toch meestal een aangeboren eigenschap. Daarin zijn verschillende stijlen waarbij kernwoorden van faciliteren, delegeren en motiveren dus een coachend karakter hebben. Ervaringen daarmee – hype een jaar of 10 geleden – is dat dit kennis vraagt van zowel technische als functionele processen binnen een organisatie.
Hoewel scrum voor bepaalde problemen toepasbaar is heeft methodiek meer weg van een coffeeschop zonder een achterdeur. Vergeet niet dat de term uit het rugby komt, een sport waar boetes pas na de tijd komen als we kijken naar de grote ijsberg van service support. Ik zou zeggen druk je joint uit en kijk nu eens nuchter naar de wereld want ik heb meer dan 4 meter aan managementboeken op de plank staan – en wat gigabytes in digitale vorm – maar de beste adviezen blijken nog steeds te staan in literatuur als je daarvoor een open geest hebt. Verschil tussen fictie en non-fictie blijkt namelijk steeds vaker alleen maar de factor tijd te zijn als we kijken naar het grootste nadeel van de kanban (kaart of bord) methode die in just-in-time zit, het werkt dus alleen als het aantal productie- of productkanalen beperkt is. Verbind nu zelf maar de puntjes, kleur het plaatje en maak het verhaaltje af….