Ik hoor en lees veel over dat er weer een I en of een D aan tafel moet komen in het bestuur. Er is een stoel bedacht voor een cio of een cdo, een chief information officer of een chief digital/data officer. Mijn mening (om je de kerstboom in te jagen): complete nonsense. Als de stoel niet bezet is: niet doen. En als deze al gebruikt wordt: denk eens na. Dit is een grote besparing in de operationele kosten en een groter budget voor de kersborrel.
Waarom deze stellige en voor onze klantengroep een forse aanval op hun functie? Een organisatie bestaat uit: mensen, middelen en informatie. Ontbreekt er een deel is er geen organisatie meer. Immers de hoogovens kunnen weinig zonder hun ovens. De busdienst raakt ontregeld zonder de chauffeurs en een ziekenhuis heeft geen idee wie waar ligt voor welke kwaal als er geen informatie beschikbaar is. Informatie is net zo’n belangrijke grondstof geworden als druiven voor een champagnehuis.
Als informatie zo’n belangrijk component is voor de dagelijkse werking van een organisatie zou dit geen bijzonder specialisme moeten zijn. Immers hrm zit in de portefeuille van één van de bestuurders maar is op het netvlies van alle bestuurders. Een zelfde aanpak geldt voor de middelen. Het besef van belang van de bussen is bij een vervoersbedrijf bij alle bestuurders wel bekend.
Wie drijft de organisatie?
Tijdens On Air, een netwerk evenement van i3 Groep, was er een round table gesprek met vooraanstaande vertegenwoordigers van de diverse leveranciers. Monique Coebergh, director IBM enterprise business Benelux & cloud executive IBM Benelux gaf daar pakkend weer dat al twinfig jaar de rol van de cio aan het veranderen is en de komende tijd nog sterker zal veranderen. Ron Grevink, country marketing manager Nederland EMC gaf daar aan dat bij de sterkst innoverende bedrijven de drive komt vanuit de chief marketing officer en gevolgd wordt door de eigen it-organisatie.
Zit ‘m daar niet de crux? Zit de informatie of data visie van bedrijven niet bij iedereen en niet exclusief bij de informatie-kant van een organisatie? It is facilitair aan de ontwikkeling in een organisatie en de ontwikkeling van een organisatie gebeurt door optimale inzet van mens, middel en informatie. De eerste twee zijn al op het netvlies van alle bestuurders. Zou het niet logisch zijn dat de derde ook een basisvaardigheid wordt?
Uiteraard bedoel ik niet dat alle cio’s wat anders moeten gaan zoeken. Bijvoorbeeld als kerstelfje-seizoenarbeider op de Noordpool. En ik scheer de rest van het C-niveau even over één kam. Waar ik voor pleit, met meer nuancering dan hierboven beschreven, is dat als informatie een productiemiddel is in je organisatie je dit niet moet behandelen als een noodzakelijk kwaad dat ondergebracht is bij een paar nerdy medewerkers. Geef het de positie die het waard is en maak het een basisvaardigheid om je organisatie mee te sturen. En nee, niet iedere bestuurder moet zich gaan verdiepen in het toepassen van it-technologie. En ja, er is een eindverantwoording nodig voor deze portefeuille.
Hoe moet het dan wel?
Hoe moet je de innovatiekracht van informatie wel oppakken? Net als al die andere innovaties. Als je aan het uitbuiken bent van dat oergezellige kersdiner en je gedachten dwalen af naar je dagelijkse realiteit, stel je zelf dan eens de vraag… Iedere innovatie start immers met de vraag: kunnen we niet meer … of waarom doen we het altijd zo??? Of ik zou graag willen weten wat… Dat is de vraag die iedere bestuurder zich zou moeten stellen over hun eigen informatieverzameling. Wat kunnen we meer doen met onze informatiegrondstof.
Denk daar eens over als je je weer uit de kerstboom laat dalen. Ik merk het wel als je een champagne kurk naar mij toe schiet.
Ik lees ook steeds meer over storage. Moet allemaal geshared, getiered, gereplicated, gededupt, eerst cashed en dan via dubbele paden in je san naar de al dan niet draaiende disks. Maar waar hebben we het nou over.. Een cache, een hoge beschikbaarheid en een backup. Hoe moeilijk kan het zijn ? Waarom is storage nu ineens een dure specialistische tak geworden, terwijl we serieuze informatiemanagers die op strategisch niveau met de CIO de informatiestromen kunnen sturen, met een kaarsje moeten zoeken ?
Ik zal een poging wagen. Computers = moeilijk, Informatie = moeilijk. Data = moeilijk. Een app uit een of andre store installen is makkelijk, maar dat heb dan ook niet echt iets te maken met een enterprise besturen 🙂
Hoe de niet-ICT-ers over computables denken, dat lezen we hier dagelijks op de site. Voor je het weet wordt elke vakterm hip-enabled door er een i voor de plakken en staat al je data in een iStorage cloud.
Jeroen, was het vuurwerk in jouw woonplaats uitverkocht dat je zo vlak voor kerst avond zo’n pittig bommetje neerlegt ?
Ik deel je visie (als ik je correct begrijp) dat kennis van zaken grote moet zijn dan de beperkte specialisaties die vandaag de dag aan de orde zijn. We hebben tegenwoordig een systeemarchitekt een database specialist een dotnjet-programmeur en er loopt ook nog ergens een scrummaster rond…gewoon die paar dissiplines kunnen prima in een persoon (ook op management niveau) schuil gaan, maar kenlijk is een platte organisatie niet meer van deze tijd.
@Felix, wat is dat toch met die AiOnzin ? als deze hype over is moeten we die dan nog eens vijfentwintig keer over doen?
Ik rammel graag aan de kerstboom om de ballen eruit te schudden, stellen dat bestuurders geen bal verstand van IT hoeven te hebben lijkt me namelijk onjuist. Tenminste als ik even kijk naar dikke rapporten die er verschenen naar aanleiding van falende ICT projecten bij de overheid. Wie niet gehinderd door enige kennis tekent bij het kruisje is ook niet de klant maar het haasje, Flappie op het kerstdiner van de leveranciers dus.
Als informatie de core asset is binnen je bedrijf dan laat je de zorg ervan beter niet aan de koffiejuffrouw over. Een bakkie troost is namelijk het enige wat deze kan schenken als je vergeet dat er ook nog zoiets is als compliance. Eindverantwoordelijkheid hiervan ligt tenslotte bij de bestuurder, het C-level management dat momenteel slordig om gaat met het rentmeesterschap aangaande data en zich toch wat zorgen begint te maken over aankomende ‘databelasting’ in de vorm van mogelijke boetes bij lekken.
Champagnekurken zijn voor directiekamer, boeren schieten met carbid;-)
Enigszins vermakelijk die trendy gedachte dat het core produkt van een bedrijf tegenwoordig mogelijk minder oplevert dan de informatie die erover bestaat. Al die innoverende CIO’s die deze kerstmis weer dikke (e)-boeken krijgen over Steve Jobs en Mark Zuckerberg ..
Pascal, Ewout,
Dank voor jullie terugkoppeling. Het klopt dat verantwoordelijkheid voor een belangrijk component als informatie belegt moet zijn.
En goed om te lezen dat ook jullie eens zijn dat de kracht van informatie over je klanten, omzet, bezoekersgedrag, logistiek, patiënten, effectiviteit van zorg, kwaliteit van dienstverlening etc die voortkomt uit je core van je bedrijf van grote waarde is. Daar moet je met beleid omgaan. En dit beleid moet gedeeld en gedragen worden door een volledig bestuur en mag niet het feestje zijn van een paar individuen.
Over feestjes gesproken: fijne dagen en tot volgend jaar.
@Pascal: gelukkig hadden ze nog voldoende vuurwerk. Kom niets te kort.