We zitten al een tijd in de crisis. Door bezuinigingen is de veerkracht en het concurrentievermogen van je onderneming aanzienlijk verminderd, je bedrijf is uitgeput. Als het aan de ict-leveranciers ligt, moeten we nu, zo aan het eind van het jaar, hun producten aanschaffen om onze business in 2015 succesvol te kunnen maken. Gelijk hebben ze toch?
De oorzaak van de nieuwe ontslagronde van KPN (580 banen) is de teruglopende vraag naar traditionele communicatietechnologie. Bedrijven zijn massaal op nieuwe diensten zoals ip-telefonie overgestapt terwijl KPN zijn dienstverlening op dit gebied niet vernieuwd heeft en aangepast aan de nieuwe mogelijkheden en behoeftes. De taxiwereld heeft een nieuwe uitdaging: Uber! Terwijl de traditionele dienstverlening met nieuwe mogelijkheden (app`s) verbeterd is, is het businessmodel gelijk gebleven. De vraag naar de oude en traditionele taxidiensten neemt snel af! Verdienmodel van datingsites is ernstig onder druk komen staan door een simpele app Tinder!
Eén onderwerp staat in al deze voorbeelden centraal: Oude dienstverlening en businessmodellen versus nieuwe!
Terug naar de tekentafel
Niet alleen de behoeftes van je klanten maar ook je concurrenten zijn nu anders. Je houdt je huidige concurrenten in de gaten terwijl je vergeet dat het gevaar uit een andere hoek komt: nieuwe toetreders en substituten! In hoeverre is je onderneming bestendig tegen de nieuwkomers en start-ups? Heb je al een strategie? Zet je in op een laagstekostenstrategie of differentiatie en specialisatie? Je waardeketen is al lang geleden ontworpen en misschien enigszins aangepast. Hoe ga je het redden met je oude en inefficiënte bedrijfsvoering? Kun je snel je producten innoveren voordat een start-up in je productgebied komt roeren?
De nieuwe wereld vereist herziening van je oude strategie en waardeketen. Ga terug naar de tekentafel.
Bezuinig tot je verwijderd bent!
Kijk naar een bedrijf zoals Wasco, groothandel in verwarming, sanitair en onderdelen. Deze grote onderneming zat van alle kanten vast in zijn verroeste waardeketen. Concurrenten waren sterk, resultaten zeer slecht en verlies liep in deze tijd van crisis per dag verder op. Het bedrijf heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Strategie was herzien en in de tijd dat veel bedrijven bezig waren met kosten besparen heeft Wasco enorm geïnvesteerd in herinrichting en vernieuwing van zijn waardeketen en core-diensten. Wasco is in dit vernieuwingstraject zover gegaan dat de energiereus Eneco belangstelling had in een ict-systeem dat door Wasco bedacht en ontworpen was! Hoe trots kun je dan zijn.
In de tijd van de supermarkten prijzenoorlog had Peijnenburg te maken met verlaging van de inkoopprijs, opgelegd door afnemers (supermarkten), en hoge grondstofkosten, opgelegd door leveranciers. Peijnenburg heeft zijn positie in de markt verder verstevigd door een nieuwe strategie, die al eerder herzien was, verder door te voeren: verlaging van productiekosten door optimaliseren van de waardeketen en daarnaast gerelateerde uitbreiding van het productportfolio. Beide activiteiten vereisden de nodige investering.
De rol van ICT
Door nieuwe technologische ontwikkelingen zijn er aanzienlijke veranderingen in je bedrijfstak, klantengedrag/behoeftes en ook concurrenten ontstaan. De nieuwe ict-mogelijkheden kunnen je als katalysator helpen om je waardeketen en bedrijfsvoering aan te passen aan je vernieuwde strategie om je doelstellingen te realiseren. Wees niet gevoelig voor de marketing van de leveranciers (cloud, software defined, big data, et cetera). Hou je aan de volgorde: definieer eerst waar je wilt zijn en dan pas waarmee je daar wilt komen (producten en middelen). Kijk naar PostNL. De onderneming heeft zijn dienstenpakket en waardeketen drastisch aangepast, gebaseerd op de nieuwe ict-technologieën. Maar basis van deze verandering was een nieuwe strategie!
Nieuw: Wegwerparchitectuur
Je concurrenten kunnen startups zijn die zeer flexibel zijn (Whatsapp versus KPN). Deze concurrenten maken gebruik van ‘disruptive innovation’, die ontwrichtende uitwerking hebben op je bedrijfstak en onderneming. Daarom is het bedenken van een architectuur en strategie volgens de oude economie geen optie meer! Wegwerparchitectuur en strategische wendbaarheid winnen het van disruptieve innovatie en start-ups. Kijk naar Bol.Com! De onderneming heeft zijn strategie zodanig wendbaar gemaakt dat de disruptieve innovatie geen tot weinig effect kan hebben op de bedrijfsvoering en productgebieden.
Top managers en c-people, zijn jullie al wakker? Ligt je onderneming lekker op de rampkoers? Veranderen van je strategie en waardeketen doe je niet in een dag! Dit proces duurt vrij lang en vereist degelijke kennis en investering. Stop met bezuinigen voordat je onderneming ergens in 2016 verdwenen is!
@Ewout,
Leuke punten die je aandraagt in je voorgaande reacties; het is ondoenlijk om overal uitgebreid op in te gaan.
Allereerst een grappig misverstand als je beweert dat er iets voor datareductie valt te zeggen ter voorkoming of beperking van informatie overload.
Reductie heeft namelijk op z’n minst 2 betekenissen, namelijk: beperking en herleiding.
In je reactie verwar je datareductie (beperking van data) met datareductionisme (herleiding tot data).
Ik noem jou een datareductionist zoals D. Swaab, auteur van het boek “Wij zijn ons brein”, een neuroreductionist genoemd kan worden.
Het neuroreductionisme van Swaab is op zeer boeiende wijze weerlegd door arts/filosoof Bert Keizer in het zeer lezenswaardige boekje “Waar blijft de ziel?”; in 2012 verschenen in het kader van de Maand van de filosofie. Als jij dat boekje nou eens leest, dan scheelt dat mij weer veel typewerk 🙂
Let wel: ik ben niet tegen reductie (in de zin van herleiding) op zich. De hele clou is dat je de reductie uitvoert naar het juiste abstractieniveau. En het juiste niveau is niet: de data, maar.. de bedrijfsobjecten (zeg maar: de onderwerpen van gesprek).
Informatie overload voorkom je niet door een beperking van data; wel door bijvoorbeeld:
1. Information hiding; 2. Focus; 3. Loslaten.
Je blijft wijzen op het fysiologische aspect in zowel de behoeftenpiramide als het DIKW-model, en ik moet je teleurstellen: die is er nauwelijks. Laten we wel wezen: Maslow was niet een (neuro-)bioloog; wel een humanistische psycholoog, die behoorlijk tegen de filosofie aanschurkte, aangezien hij in zijn wetenschappelijk onderzoek naar de menselijke psyche allang teleurgesteld was in de resultaten van het behaviorisme (zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Abraham_Maslow).
Als je dus stelt: “het maag-darm stelsel is voor elk levend organisme belangrijker dan de inhoudelijkheid van het hoofd”, dan is dat alleen waar in een toestand van schaarste, tekort of gebrek.
Een gezond mens heeft duizend wensen, een zieke of een hongerige maar één….
Enterprise Architectuur gaat vooral om het adaptief vermogen van een organisatie te vergroten wat juist mogelijk is dankzij een agnostische kennisleer. Maar dat is de gewenste situatie; in de huidige situatie, met veel 3GL/Legacy is zo’n agnostische kennisleer nog niet mogelijk, en op dat punt heb jij dus (nog) gelijk 🙂