Je golfvaardigheidsbewijs halen en SAP onder de knie krijgen. Het lijken twee totaal verschillende zaken. Toch zijn ze heel goed met elkaar te vergelijken, omdat ze beide uit dezelfde opeenvolgende stappen bestaan. Ik leg uit hoe dat zit.
Als je nog nooit op een golfbaan hebt gestaan, is het handig om bij het begin te beginnen. Het golfleerproces bestaat dan ook uit meerdere stappen.
1. De spelregels leren. Wanneer mag je bijvoorbeeld een bal oppakken en verplaatsen? En wat is eigenlijk een strafslag? Het stellen van een kader en het bepalen van grenzen is je eerste stap.
2. De techniek onder de knie krijgen. Een hole-in-one sla je natuurlijk niet zomaar. Dus welke clubs gebruik je voor lange, en welke voor korte slagen? Hoe moet je putten? Hoe hou je een club eigenlijk goed vast?
3. De etiquette bestuderen. De juiste etiquette kennen, is bij golf een verplicht onderdeel in het leerproces. Wat zijn de kledingvoorschriften? Hoe herstel je schade aan de baan als je die veroorzaakt hebt? Moet je snellere spelers voor laten gaan?
4. Terugvallen op een vangnet. Heb je de eerste drie stappen succesvol doorlopen? Dan is het tijd om de baan op te gaan. Dat wil echter niet zeggen dat je alles onthouden hebt. Bij vragen heb je verschillende mogelijkheden: je kunt je golfleraar nog eens bellen, het ultieme golfboek kopen, Youtube-filmpjes bekijken of te rade gaan bij je medespelers.
De viertrapsraket
Voor SAP-trainingen gelden dezelfde principes. Nog te vaak zie ik dat cursisten één SAP-training krijgen aangeboden waarin alles aan de orde komt. Daardoor worden ze overstelpt met informatie, begrijpen ze niet waarom bepaalde handelingen noodzakelijk zijn en wie verantwoordelijk is voor welke stappen in het proces. Stel, in je bedrijf is een machine kapot en jij moet het defecte onderdeel bestellen in SAP. Dan is het wel handig om eerst te weten wie jouw aanvraag moet goedkeuren, welke criteria daarbij van toepassing zijn, welke bijlagen je moet toevoegen aan de aanvraag, en ga zo maar door.
Ik splits een SAP-cursus daarom liever op in vier overzichtelijke onderdelen.
1. Een procestraining. Daarin leren de medewerkers hoe een proces er in de nieuwe SAP-situatie uitziet. Een kader schetsen dus, net als bij het leren van de spelregels bij golf.
2. Een applicatietraining. Hier worden de cursisten vertrouwd gemaakt met de ‘look-and-feel’ van de applicatie, oftewel: ze krijgen de speeltechniek onder de knie. Als trainer doe ik dat het liefst klassikaal, zodat de cursisten fouten kunnen maken in een veilige omgeving. Een combinatie met eLearning is natuurlijk ook mogelijk. Bijvoorbeeld om de theorie te introduceren.
3. Een vaardigheidstraining. Dit onderdeel is bedoeld voor het ontwikkelen van vaardigheden, die een medewerker eerst misschien nog niet, maar met alle veranderingen in de organisatie wel nodig heeft. Bij golf gaat het om het leren van de etiquette. Bij SAP kun je denken aan communicatieve vaardigheden die belangrijk zijn geworden. Deze stap is nodig om je werk goed te kunnen doen in de nieuwe omgeving en moet dus eveneens een vast onderdeel zijn van het opleidingsplan.
4. Een vangnet. Net als bij het leren golfen, moet je ook bij SAP-cursisten niet vergeten een vangnet te bieden. Over de inzet van digitale hulpmiddelen na de training schreef ik al eerder dit jaar.
En dan aan de slag. Golf leer je natuurlijk het beste in de praktijk. Ook voor SAP geldt dat je het geleerde pas echt onder de knie krijgt als je het in de praktijk moet gaan toepassen. Ik adviseer bedrijven daarom 2015 goed te beginnen met deze vier stappen. Een succesvolle afslag is daarmee gegarandeerd.