Onlangs vond in de Jaarbeurs Utrecht de laatste Lync Day ooit plaats. Niet omdat Microsoft besloten heeft het bijltje erbij neer te gooien. In tegendeel, vanaf volgend jaar zal de dag een andere naam hebben. Want Lync as we know it houdt op te bestaan. Volgend jaar gaan alle nieuwe klanten werken met Skype for Business, met een upgrademogelijkheid voor bestaande Lync-gebruikers. Het echte universal communications komt hierdoor een stap dichterbij.
In 2011 kocht Microsoft voor 8,5 miljard dollar Skype. Het bedrijf deed toen de belofte om ooit Lync en Skype volledig één te laten worden. De eerste stap werd gezet in 2013, toen Skype met Lync werd geïntegreerd. Nu krijgt Lync een nieuwe naam en wordt het met Skype samengevoegd tot één product. En niet alleen Microsofts belofte wordt hiermee ingelost, het is ook een strategische stap.
Skype is voor consumenten immers hét programma voor internettelefonie, chat en videogesprekken met een gigantisch marktaandeel. Zo is Skype jaarlijks goed voor 490 miljard belminuten. Het speelt in op de behoefte van de consument om met iedereen, waar ook ter wereld, te kunnen communiceren. Dezelfde behoeftes heeft de consument in zijn werk. Logisch dat de zakelijke variant, Lync, wil meeprofiteren van het succes van Skype. De populariteit van Skype kan Lync een boost geven.
Nieuwe kansen
Skype for Business biedt de zakelijke markt vooral kansen. Door van Lync over te stappen op Skype, gaan bedrijven een product gebruiken dat de consument al kent. Zij worden daardoor nog beter bereikbaar voor de consument. En de extra functionaliteit die Lync toevoegt aan Skype, maken het klantcontact nog effectiever en directer. Klanten kunnen bijvoorbeeld de beschikbaarheid van servicemedewerkers zien als zij de website van een bedrijf bezoeken.
Hierdoor kan een klant met een vraag direct chatten met een medewerker. Absoluut een plus voor bedrijven die optimale service willen bieden. Ook verwacht ik dat de adoptie van deze communicatieoplossing makkelijker wordt. Mensen kennen Skype al omdat ze het privé gebruiken. Zij weten deels al hoe het werkt en dit maakt de stap naar gebruik voor werkdoeleinden kleiner.
Geen verschil consument en werknemer
Voor het zover is, moet er wel het een en ander gebeuren. Skype is een consumentenproduct met de eigenschappen van een consumentenproduct. De zakelijke variant heeft meer nodig. Daarom worden Lync en Skype samengevoegd tot één product. Skype for Business krijgt de uitgebreide security features van Lync. Ook wordt het functionaliteitenpakket vergroot, zodat Skype straks alles kan wat Lync nu al biedt. Denk aan doorverbindmogelijkheden, je scherm delen, uitgebreide beschikbaarheidsinformatie, delegates kunnen aanwijzen, hunt-groepen inrichten en gemiste oproepen naar je mailadres laten opsturen.
In de achterliggende techniek blijft er een verschil tussen de consumenten- en werknemersoplossing, maar voor de gebruiker wordt de ervaring uniform. De gebruiker hoeft niet langer met twee tools om te gaan; een voor thuis en een op het werk. Dat is praktisch en past bij Microsofts universal communications-visie, die staat voor een consistente gebruikservaring op het werk en privé, communicatie via allerlei platforms en op alle mogelijke devices.
Skype-specialist
Microsofts plan is om halverwege volgend jaar de eerste release uit te brengen van het nieuwe product. Universal communications zal nog meer omarmd worden en meer bedrijven zullen hun communicatie willen optimaliseren. Hierdoor ligt er voor Lync-specialisten, binnenkort Skype-specialisten, genoeg werk in het verschiet. En met de duidelijkheid die Skype for Business biedt, komt er ook ruimte voor innovatieontwikkeling. Hét punt waarop alle Lync-specialisten hun meerwaarde kunnen bewijzen.
Klinkt als een slimme zet. Hopelijk wordt de verleiding weerstaan om Skype van allerlei toeters en bellen te voorzien “omdat het kan”. Puur vanuit gebruiksgemak geredeneerd zou het mooi zijn als MS hiermee een soort van standaard neerzet zodat consumenten en bedrijfsleven makkelijk(er) kunnen internettelefoneren.