Ict wordt steeds belangrijker binnen de logistieke sector. De gehele keten wordt beïnvloed door ict-oplossingen zoals warehouse managementsystemen (wms), transport managementsystemen (tms) en enterprise resource planningsystemen (erp).
Real-time informatie, enterprise mobility of wat dacht je van track en trace? Allemaal digitale ontwikkelingen binnen de logistiek. Daarom zoekt ict-autoriteit Computable experts voor het nieuwe topic logistiek.
Computable is al 47 jaar het platform voor de ict-professional en heeft een goedgevulde database met experts voor verschillende topics. Naast de andere verticale markten zoals Zorg en Overheid zoekt het b2b-platform nu voor zijn topic Logistiek experts op het gebied van ict-oplossingen specifiek voor de logistieke sector. Dat kan op het gebied van transport intelligence, e-commerce, maar ook andere onderwerpen kunnen aan bod komen, zolang het maar een koppeling met ict bevat.
Meld je aan
Dus ben jij of ken jij iemand die geschikt is voor een rol als expert op dit veel bezochte platform? Stuur dan een mail met jouw expertise en dat je expert wordt voor het topic Logistiek naar experts@computable.nl en wellicht verschijnen jouw opinies omtrent ict en logistiek binnenkort op Computable, MarqitLogistiek en/of de beurswebsite ICT & Logistiek!
ICT is logistiek en er worden ook steeds meer methodieken vanuit deze discipline geadopteerd, of je een database of een (data)warehouse hebt maakt dan ook niet zoveel verschil. Cirkel van inslag, opslag en uitslag is in grote lijnen gelijk het verschil zit enkel in de details. En nu vrijwel alles een koppeling met ICT heeft noopt de instrumentele inzet hiervan tot een heel andere discussie als ik kijk naar de logistieke processen binnen met name de vertikale markt Zorg & Overheid.
Als ik de krant even open sla dan lees ik over fraude binnen de zorg als gevolg van complexe declaratieregels, niet echt nieuws trouwens want ERP heeft tenslotte steeds minder met de logistiek van goederen te maken als ik kijk naar de ronde gaatjes die sommige met de vierkante blokjes van dit soort pakketten proberen te vullen. Met niet alleen een afgeronde studie Logistiek Management en praktijkervaring in het veld zie ik steeds vaker mijn oude rol van Ali Baba en zijn 40 rovers terug in dit soort ‘beheerssystemen’ door de discrepantie tussen wat erin het systeem vastgelegd wordt en hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat.
Omdat je op een lege maag niet kunt vechten – fourier vergat nog weleens vooruitgeschoven posten – werd de klasse 1 via de officieuze kanalen geregeld. Eufemistisch werd dit proces ‘ritselen’ genoemd waarin roven de overtreffende trap in triple R proces was, verschil tussen ritselen en roven ging dus vooral om het algemeen aanvaarde eigendom. En klasse 2 ritselen werd dus gezien als ‘maatennaaien’ hoewel het minder zwaar beoordeeld werd als het slachtoffer niet van de eigen eenheid was. Om controles binnen de eenheid op een nette manier op te lossen hadden we nog het regelen, de inspecteur kon tenslotte onmogelijk op twee plaatsen tegelijk zijn.
Ik haal deze veldervaringen even aan omdat er nog enige discrepantie zit tussen wat er vastgelegd is in een systeem en wat er werkelijk gebeurt, problemen met declaraties geen fraude noemen lijkt me ‘Schipperen’ met de waarheid als ik overweeg dat juist hiervoor ook nog eens een aanslag op onze privacy is gedaan met invoering van BSN binnen het proces. Het instrumentele denken van ICT binnen de logistiek is behoorlijk ‘dinky dau’ als het uiteindelijk niet meer is dan een vorm van ongecontroleerde digitalisering, BPM en Applicatieassemblage heeft veel weg van ‘ritselkist’ welke gebruikt werd om problemen in de supply chain op te lossen. Logistiek gaat namelijk om de juiste dingen, op de juiste tijd, op de juiste plaats en in de juiste hoeveelheden tegen minimale kosten. De reversed logistiek van Big Data is dweilen met de kraan open als ik overweeg dat hiermee vooral vertikale processen horizontaal gekoppeld worden.
Nu is de discipline logistiek van origine een krijgskunst en ICT begint ook steeds meer te lijken op oorlogsvoering, met name nu IoT ingezet wordt voor het ’tracing & tracking’ binnen allerlei logistieke stromen en daarin is klant steeds vaker het product. Dit geldt met name voor een vertikale markt als Zorg & Overheid waar het ritselen binnen de eigen organieke eenheid tot een kunst verheven is, een financiëel lek van honderden miljoenen per jaar is namelijk gewoon roven als ik kijk naar het attribuut eigendom. Want als we even terug gaan naar de cirkel van inslag, opslag en uitslag dan dient discussie niet over de koppeling van ICT te gaan maar die van de informatie.